Jaká bude příští „doba právní“?

Řada britských právníků si myslí, že advokacie je čím dál víc „byznysem“ než pouhou profesí. Včetně investic, rizika a expanzí.

Právníci se shodují, že se právní trhy v minulých letech výrazně změnily. Stejně jako způsob, jímž klientům poskytují služby. Otázkou však zůstává, jaká „doba právní“ nastane. Vizí je víc, úplně jistý si nění nikdo.

Britský právní web legalfutures.co.uk přidal další příspěvek do debaty – průzkum mezi právníky ve Velké Británii, který vypracovala společnost Selling for Solicitors. Z něj vyplývá, že se budou rozevírat nůžky mezi úspěšnými a silnými advokátními kancelářemi a jejich menšími, slabšími a méně úspěšnými konkurenty.

Tlak na ceny už několik let novým tématem není. Nedávno o něm pro ČESKOU POZICI mluvila i řídící partnerka mezinárodní právní firmy Squire, Sanders & Dempsey Vladimira Papirnik. Z hlediska advokátů jde spíš o smutnou realitu. Z hlediska těch, kdo právní služby kupují, jde o příjemný bonus. Advokáti však vymýšlejí nové způsoby „billování“ neboli toho, jak klientům účtovat peníze za své služby. Nejnovějším hitem se jeví takzvaný time banking – klienti si „předplatí“ určitý počet hodin právních služeb, a když jim dojdou, koupí si další.

K poklesu cen se ale nedávno vyjádřil i respektovaný britský deník Financial Times. A - světe div se - na základě pravidelného průzkumu firmy Sweet & Maxwell předvídá, že většina špičkových právních firem na ostrovech v příštím roce ceny zvýší. Důvod je jednoduchý: opět je aktuální konkurenční boj o nejlepší lidi na trhu. A aby je kanceláře mohly konkurenci přeplatit, musí na to někde získat peníze.

Podle průzkumu se zvyšuje i počet firem, které se snaží získat nové klienty telemarketingem neboli obvoláváním potenciálních zákazníků. S tím je však v rozporu zjištění, že tato metoda se považuje za jednu z nejméně úspěšných. Nejlépe se noví klienti, jak právníci dobře vědí, shánějí prostřednictvím těch současných a referencí.

Z průzkumu také vyplynulo, že právní poradenství, respektive advokacie, jsou čím dál víc „byznysem“ než pouhou profesí. To si myslí stále víc advokátních kanceláří, nikoli však všichni právníci. Na serveru legalweek.com totiž nedávno vyšel zajímavý článek s titulkem Špinavé tajemství právní profese...pořád je to profese, který tvrdí pravý opak.

Ano, advokátní kanceláře sice mají moderní způsoby financování, manažerský styl řízení a expandují po celém světě, fakticky však prý jde jen o kosmetické změny. Podstata „profese“ zůstává - v samotné existenci partnerů v advokátních kancelářích i ve výběru vhodných aboslventů škol - pracovitých, chytrých, ale obvykle taky podstatně usedlejších, slovy autora článku „strukturovanějších“ lidí. Do byznysu naopak chodí „střelci“, které riskantní a turbulentní svět přitahuje.