Jak zničit odpadlíky: Guerilla marketing Věcí veřejných

Podle informací ČESKÉ POZICE existuje uvnitř Věcí veřejných buňka placených internetových komentátorů.

Příspěvky do internetových diskusí ve prospěch Věcí veřejných mohou být vítaným přivýdělkem studentů. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Příspěvky do internetových diskusí ve prospěch Věcí veřejných mohou být vítaným přivýdělkem studentů. | foto: © ČESKÁ POZICEČeská pozice
Příspěvky do internetových diskusí ve prospěch Věcí veřejných mohou být vítaným přivýdělkem studentů.

Věci veřejné platí tým lidí, kteří mají za úkol ovlivňovat diskuse pod články, jež se objeví na internetových fórechVěci veřejné (VV) platí tým lidí, který má za úkol ovlivňovat diskuse pod články, jež se objeví na internetových fórech. Ve stranickém žargonu bývá tato jednotka označována jako „guerilla“ podle „partyzánského“ způsobu své činnosti. ČESKÉ POZICI to řekla Alena Maršálková, bývalá PR manažerka poslanců nejmenší vládní strany. „Jsou to brigádníci, kteří se do diskusí přihlašují pod různými ,nicky‘. Součástí jejich práce byl také monitoring,“ upřesnil pro ČESKOU POZICI poslanec Jaroslav Škárka, který s Kristýnou Kočí a Stanislavem Humlem patří mezi stranické odpadlíky VV. Škárka s Kočí rovněž podali trestní oznámení na Víta Bártu kvůli údajným úplatkům, jimiž si  neoficiální šéf strany podle nich kupoval u členů loajalitu.

Současní představitelé strany nechtějí o guerille hovořit. Nikdo z oslovených lidí však její existenci nepopřel. „Starám se o sociální sítě jako Facebook, ale na toto se musíte zeptat šéfa PR nebo tiskového mluvčího,“ uvedl pro ČESKOU POZICI vyhýbavě poslanec Viktor Paggio. Zároveň připustil, že existují „dobrovolníci“, kteří reagují na příspěvky v diskusních fórech. Tiskový mluvčí VV Jakub Žižka ČESKÉ POZICI sdělil, že zná guerillu pouze jako označení pro partyzánský boj.  

Z tajné nahrávky pořízené během interní diskuse části vedení strany nicméně vyplývá, že vrcholným představitelům VV není termín guerilla cizí. „Já jsem jakoby třebas jenom na guerille (nahrávce není rozumět) osm lidí, který si myslím, že fakt jsou vidět, že makaj na tý guerille,“ uvedl Bárta v části záznamu, kde se hovoří o nákladech strany.

Dobrá image něco stojí

Přestože má Maršálková dvacetiletou praxi v médiích včetně natáčení reportáží pořadu Na vlastní oči na TV Nova, kde se setkala i s předsedou VV Radkem Johnem, přiznává, že když do strany přišla, netušila, co se pod označením guerilla skrývá. Kolegové jí později vysvětlili, že jde o skupinu lidí, kteří pracují ve stranickém sekretariátu ve Štefánikově ulici a pomáhají VV s vytvářením pozitivní image.

Zpravidla prý jsou to studenti, kteří se snaží si přivydělat. Podle Maršálkové takto pro stranu pracovalo osm lidí, a to minimálně od loňského listopadu, kdy nastoupila do VV coby PR manažerka poslanců. Letos v lednu pak do funkce šéfa PR přišel Tomáš Jirsa, bývalý ředitel kabinetu pražského primátora Pavla Béma a výkonný ředitel firmy C&B Communication Group.

Zhruba ve stejné době se prý začaly mediální a PR služby strany přesouvat na spřátelené firmy. Jednou z nich byla i Jirsova společnost C&B. Podle zdroje, který si nepřál být jmenován, činily zpočátku náklady VV na guerillu a monitoring 55 tisíc korun měsíčně. S příchodem Jirsy prý fakturace stoupla na 800 tisíc korun za měsíc.

Jirsa připustil, že pro stanu pracoval, zdůraznil však, že šlo čistě o jeho osobní aktivitu, do které C&B nebyla vtažena. „Na základě osobních vazeb z minulosti jsem se stal koordinátorem a jakýmsi krizovým manažerem,“ řekl ČESKÉ POZICI Jirsa. S odkazem na povinnost mlčenlivosti odmítl prozradit, jestli se také podílel na činnosti guerilly a kolik si za poskytnuté služby fakturoval. 

Boj o dobré jméno

Jak vypadá práce guerilly „Véčkařů“ v praxi? „Když čtu pod článkem diskusi, kde se haní, pomlouvá a nadává na Kristýnu Kočí a Jaroslava Škárku a kde se zároveň chválí Vít Bárta a Radek John, tak je to práce guerilly,“ tvrdí Maršálková. Placení komentátoři jsou už podle ní tak drzí, že vystupují pod stejnou přezdívkou na několika webech, a dokonce své příspěvky kopírují. Jako na součást „diskuse po článkem“ narazila ČESKÁ POZICE na tyto vybrané komentáře, jež by mohly odpovídat popisu Maršálkové:

  • „Nazdar K.K.! Rád tě tady vidím. Každý ale nemůže být děvka skutečná i lidská jako ty. Každý na to prostě nemá, aby se o sebe staral tímto způsobem,“ dočteme se v komentáři „Huhina“ pod článkem o divadelní hře na námět zveřejněného dialogu Kristýny Kočí. (ihned.cz, 18. 5. 2011 v 10:23)
  • „Z toho mrazí. Tluchoř, Kočí a Škárka by se měli okamžitě vzdát poslaneckého mandátu a měli by být zbaveni imunity a policie by je měla vyšetřovat......ODS by měla Tluchoře a Drobila vyloučit....Nečas by měl stáhnout demise a omluvit se...,“ objevil se text „Trautenberka“ k nahrávce Kristýny Kočí. (tn.nova.cz, 14. 4. 2011 v 10:46)
  • „Fakt je ten, že ze všech politiků jedině Bárta dokázal, že se samostatně dovede o sebe a druhé postarat jak v soukromém, tak veřejném životě. Ostatní žijí pouze z našich peněz...!!!!,“ uvedl blogger „Trautenberk“. (Parlamentní listy, 9.4. 2011 v 9:08)
Nekonvenční propagace

Guerilla marketing se využívá tam, kde musí soukromá firma bojovat s konkurencí, jež má výraznou početní nebo materiálovou převahuVěci veřejné se ve své PR kampani zacílené na internetové diskuse rozhodly využít osvědčené metody pro boj se silnějším nepřítelem. Nejde přitom o žádnou novinku. Už v roce 1986 postuloval pravidla guerilla marketingu Jay Conrad Levinson, kreativní ředitel společnosti Leo Burnett Europe. Levinson popsal způsob nekonvenční propagace. Na specializovaných webech se dočteme, že guerilla marketing se využívá tam, kde musí soukromá společnost bojovat s konkurencí, jež má výraznou početní nebo materiálovou převahu.

Zdá se, že politická strana Věci veřejné, již tíží obrovské náklady na kampaně, hledá podobně jako v byznysu alternativní metody, jak si zajistit pozitivní přítomnost ve veřejném prostoru. Maršálková je přesto přesvědčena, že ani sto guerillo-marketingových bojovníků nemůže VV spravit mediální obraz, který těžce poškodila série skandálů.