Jak vyzrát na nejotravnější ze všech otázek: „Mamííí, kdy už tam budééém?“

Mladá česká firma Sugar & Ketchup to zkouší s aplikací Funny Road Trip, která má dětem zkrátit dlouhé chvíle strávené v autě na cestách.

Koho vezmou děti na cestu s sebou? Nabízí se Mexičan Senor Tortilla, rapper MC Bronx, Japonka Sushi Sakura a robot Emil da Elektra. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Koho vezmou děti na cestu s sebou? Nabízí se Mexičan Senor Tortilla, rapper MC Bronx, Japonka Sushi Sakura a robot Emil da Elektra. | foto: © Funny Road TripČeská pozice
Koho vezmou děti na cestu s sebou? Nabízí se Mexičan Senor Tortilla, rapper MC Bronx, Japonka Sushi Sakura a robot Emil da Elektra.

Je to trochu loterie. V internetovém obchodě App Store je dnes k mání přes 600 tisíc aplikací. Jen přibližně 500 z nich pochází z Česka. Vývojářských týmů jsou u nás desítky, úspěšný je ale jen málokdo. Pomyslný jackpot pro vývojáře přichází s umístěním aplikace na úvodní stránce digitálního obchodu společnosti Apple. „To je sen každého vývojáře. Když jste tam týden, tak už pak nikdy nic nemusíte dělat,“ tvrdí vývojář Jan Trnka z tříčlenného českého týmu Sugar & Ketchup.

Potenciál je obrovský. Do března letošního roku si uživatelé iPhonů a spol. stáhli na 25 miliard aplikací. Místo na frontpage však může zajistit pouze specializovaný tým tajemných „appláckých“ lovců aplikací, kteří kalifornské společnosti doporučují ty nejžhavější a aktuálně nejoblíbenější novinky. Uvízne jim v sítích novinka od tria Sugar & Ketchup?

Brát stopaře povoleno

Nejpodstatnější otázky lidského života shrnul herec Johnny Depp v hollywoodském slaďáku Don Juan DeMarco: Co je svaté? Co tvoří ducha? Pro co stojí za to žít? Pro co stojí za to zemřít? Tu nejotravnější otázku lidského života nám prozrazovat nemusel, známe ji všichni: „Tatííí, mamííí, kdy už tam budééém?“ Rodičům, které děti deptají mantrickým opakováním těchto slov, má pomoci aplikace Funny Road Trip, která je určená malým „otravům“ ke zkrácení dlouhé chvíle strávené v autě na cestách. Mladá česká firma Sugar & Ketchup ji na trh uvedla tento týden. Spolutvůrce edukativní hry Jan Trnka ČESKÉ POZICI přiblížil jak její vznik, tak cestu do App Storu.

Místo k displeji telefonu obrací aplikace pozornost dětí k objektům venku za oknemPrincip Funny Road Trip, jež vznikla pro zařízení iPhone, iPod touch a iPad, je vcelku jednoduchý. Zábava nespočívá v závodění v našlapaných kárách ani střílení zombíků brokovnicí s upilovanou hlavní, jak bývá zvykem, nýbrž v kreativních aktivitách, jako je vymýšlení příběhů, rýmování nebo zpěv. Děti si zvolí jednoho ze čtyř virtuálních stopařů, který jim bude cestou dělat společnost. Na výběr jsou rapper MC Bronx, Mexičan Senor Tortilla, Japonka Sushi Sakura a robot Emil da Elektra. Každý ze stopařů má pro děti připraveno na padesát úkolů a dvacet kuriozit, což je dostatečná zásoba na několik hodin cesty. Úkoly jsou vesměs tvůrčí, vyžadují zapojení fantazie a rozvíjejí například vyjadřovací, hudební anebo herecké dovednosti. Nehraje se na body ani na čas.

„Výjimečnost aplikace spočívá v tom, že místo k displeji telefonu obrací pozornost dětí k objektům venku za oknem, provokuje jejich zvědavost a představivost, ponouká je k různým aktivitám, a hlavně – dělá jízdu autem zábavnou,“ charakterizuje přednosti hry Trnka, který se inspiroval zkušeností z cestování se svými dcerami. „Telefon je jen prostředníkem komunikace s dětmi, nikoliv nástrojem klasického pasivního počítačového hraní,“ dodává.

Aplikace vznikla na základě setkání, které společnost Sugar & Ketchup uspořádala počátkem roku s psychology, sociology a pedagogy. „Zajímalo nás, co dnes děti řeší a jaké mají problémy. Strávili jsme jeden víkend čmáráním na tabuli a shodli se, že dnes už existují mraky vzdělávacích mobilních aplikací pro děti, ale těch, které jsou zároveň zábavné, je jen hrstka,“ říká Trnka, který ve volném čase provozuje blog Táta v sukni (což není útočiště pro muže s vášní pro dámské oblečení, nýbrž stránka o všem, co mámy zakazují a tátové doporučují; například o dětské motorové pile Husqvarna a podobně).

Vícejazyčnost aplikace neslouží pouze výuce dětí, ale měla by popohnat i prodejVývoj hry Funny Road Trip trval zhruba tři měsíce a „kečupový tým“ vyšel na 400 tisíc korun. Děti si mohou vyzkoušet reagovat na otázky i v cizím jazyce, během hraní lze totiž plynule přepínat mezi češtinou, němčinou a angličtinou. Dabingu české verze se ujali například rapper Radoslav Banga alias Gipsy.cz (Senor Trotilla) či herec Jiří Mádl (MC Bronx).

„Takovou aplikaci nemá cenu dělat pouze pro český trh, na kterém je kolem 250 tisíců majitelů iPhonů,“ soudí Trnka. Vícejazyčnost aplikace tedy neslouží pouze výuce dětí, ale měla by popohnat i prodej. Dle Trnky je chybou, že se čeští vývojáři soustředí především na americký trh a opomíjejí ty menší, které jsou ale stále ještě řádově větší než náš český rybníček. Funny Road Trip si užijí i děti v Německu, Švýcarsku či Rakousku. A aby byl projekt úspěšný, mělo by se dle Trnky prodat deset až dvacet tisíc aplikací.

Cesta do App Storu...

Zda to Senor Tortilla a jeho přátelé dotáhnou až na frontpage applovského obchodu a budou zlatou žilou tria českých vývojářů, zatím nelze předpovídat. I pro ně začal výstup na pomyslný Mount Everest cestou do základního tábora. Co na ní muselo trio Sugar & Ketchup překonat?

Úspěšná akreditace nikomu nezajišťuje, že Apple bude mít o jeho aplikace zájemDlouho před tím, než jakákoliv společnost může vůbec začít snít o milionových obratech, musí nejprve projít relativně obsáhlým akreditačním procesem. Lidi v Applu kromě detailních informací o osobě a společnosti, které si ověřují i telefonickým pohovorem, zajímá například také notářsky ověřený překlad výpisu z obchodního rejstříku. Roční vývojářské „členství“ stojí sto dolarů. Úspěšná akreditace však nikomu nezajišťuje, že Apple bude mít o jeho aplikace zájem nebo že je případně z důvodů, které většinou neupřesňuje, neodmítne.

„Když se naše aplikace blížila do finále, pročítali jsme si, jak vlastně to schvalování funguje. Některé scénáře byly hodně drsné,“ vypráví Trnka a dodává: „Někdo psal, že to trvá tři měsíce a v devadesáti procentech vám aplikaci vrátí, abyste ji předělal. Schvalovací proces neanglických aplikací prý může trvat ještě déle.“ Funny Road Trip ale nakonec v Applu schválili během jednoho týdne; prý tam mají v současné době takový přetlak, že raději schvalují téměř vše a aplikace mažou z nabídky až po případných stížnostech... Riziko, že do svého díla nalijete spoustu peněz a Apple vás nakonec odmítne, si každý nese sám.

... a možná i dál

Senor Tortilla, MC Bronx, Sushi Sakura a Emil da Elektra svojí veselou cestu do digitálních regálů App Storu nakonec absolvovali úspěšně. Pokud by stejně dobře dopadla cesta ze základního tábora na vrchol, tedy do chytrých telefonů po celém světě, chtěl by se tým kolem Jana Trnky vrhnout na vývoj aplikací pro školáky a hendikepované lidi.

Další možností je vytváření mobilních aplikací na míru pro bohaté klienty. To je ale prý v současnosti bublina podobná té internetové z přelomu tisíciletí. „Dělá to u nás velmi málo lidí a nikdo zatím neví, jak jejich práci ohodnotit. Ceny jsou tak velmi přehnané,“ tvrdí Trnka, který po velkých „dealech“ prý zas až tak moc netouží.