Diskuse k článku
Jak nezabloudit v labyrintu čísel
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
![]() |
L26a11d68i72s40l55a84v 19P64í61s50a70ř81í74k 9963961433936Znám příklad, kdy matematika rozvrátila manželství matematika. Jedna spolužačka, tupá na matiku, nasadila sex. Nejen prošla, ale učitel se do ní tak zabouchl, že jeho žena se s ním rozvedla. Pak mi ještě povídejte o prospěšnosti matematiky. |
![]() |
L23a80d90i61s34l89a97v 48P64í48s91a41ř41í16k 9163611323316Jednaa loď přepluje jedno Středozemní móře za 5 dní. Za jak dlouho přepluje Středozemní moře 5 lodí? |
![]() |
B67a48b57y98-91C48l91u38b 28S93l88n62i95e44č15k85o 3767231454640120 stran |
![]() |
J75i78ř73í 91Z90i45m27a 3337305431643Já si myslím, že se tu míchají dvě věci dohromady. Jedna věc je výuka matematiky na základní škole na prvním stupni. Tam jsou třeba opravdu dobré pedagogické postupy a učitelé, co umějí s dětmi pracovat a zaujmout je, třeba i tou Hejného metodou. Druhá věc je výuka na středních školách. Studuje-li někdo na střední škole (kromě uměleckých), předpokládá to určitou všeobecnou úroveň znalostí ať už pak studuje cokoli. Lékař, který neumí spočítat úrok z půjčky a nechá se bankou okrást, ve mě nevzbuzuje důvěru. Maturitu z matematiky lze dnes prolézt s znalostmi ze základní školy. Problém je v tom, že dnes jsou na středních školách studenti, kteří tam nemají co dělat a měli by se vyučit nějakému řemeslu. Jenže snadnější je "vystudovat" nějaký švindlobor a la gender studies a pak se přisát na státní cecek v nějakém úřadě nebo ziskovce. |
![]() |
F29r51a75n39t93i46š23e87k 51K69u94s71á14k 4587129522572Vidíte, a já jsem vždy obdivoval znalosti a přirozenou inteligenci starých řemeslníků. Mnohokrát jsem se setkal s tím, že takový člověk hodně četl a zajímal se o obory, které s jeho profesí vůbec nesouvisely, třeba historie nebo literatura. A nebyl to žádný řídký jev. Také to obecně bylo na jejich práci vidět. No a moje matka, absolventka klasického dívčího gymnázia, měla základy latiny, starořečtiny a dobře zvládala dva jazyky. Také se docela dobře vyznala i v přírodních vědách, samozřejmě na úrovni středoškolské. Jenže, ta doba se už hned tak nevrátí. I dnes je mnoho chytrých a vzdělaných lidí, řekl bych více než dříve, ale o těch není řeč, mluvíme o těch, kteří se "vezou". |
![]() |
V36i54l39i91a26m 67K54u87n 9736647186565Osobně si myslím, že matematiku vyučují špatně! Matematiku se musí naučit jako BÁSNIČKU slovo od slova VZOREC PO VZORCI. A místo zpívání, si někdy přemýt vzorečky!! Já jsem měl matiku rád, ač jsem měl na učení málo času. |
![]() |
F31r68a18n84t39i68š20e29k 14K20u48s62á34k 4937939802172Nevím, jak to myslíte, ale v podstatě s Vámi souhlasím. Některé věci se musíme opravdu nabiflovat jak básničku a teprve časem to člověk pochopí. Málokdo má na základce tak vyvinuté abstraktní myšlení, aby pochopil v plné šíři lineární závislost nebo podstatu trojčlenky. Ale zcela jistě to časem většině "docvakne", a pak jsme na sebe pyšní, že jme na to přišli sami. Říká se tomu "aha efekt". Já to biflování vůbec nezatracuji, jen to nesmí být samoúčelné. |
![]() |
M69i43r87o91s68l95a74v 13F71r13a83n31k 7500309819155To se tragicky mýlíte, celý život se živím matematikou a nikdy jsem ji nebifloval, matematice musíte porozumět a k tomu biflování nevede. Matematika pro mne byla vždy zábavou a je dodnes. |
![]() |
J41a29n 11P86a86l74e88č90e32k 2523255155761Pokud si neděláte legraci, tak jste měl štěstí na dobrého učitele a talent. To zase nemá každý. |
![]() |
J66u32r72a73j 80V13á31c30l63a62v71í42k 1806669650365Aha, další návrh, jak se vykroutit z matematiky... Vážení, ne každý musí znát diferenciální rovnice, ale ten, kdo o nich nemá páru nemá nárok uvažovat o tom, že má vyšší znalosti. Dokonce i filozofie. Situace je v tomto směru tragická - současná filozofie staví na Newtonově mechanice - ale neví nic ani o termodynamice, ani o vlnové mechanice (a nemůže je znát pro neznalost diferenciálního počtu) - a to je kořen současných problémů. Filozofové, psychologové, sociologové, ekonomové a politologové (atd.) do společnosti vtloukli zrůdnosti a říkají tomu "racionální vzdělání". Strach z matematiky? Houby s octem - LENOST. Na matematiku je potřeba železný zadek a vypnutý Internet - tedy soustředění. A jen tak mimochodem: s trochou nadsázky říkám, že naše pokolení se dělilo na dvě skupiny - na ty, kteří směrovali k chápání diferenciálních rovnic - gymnazisty a průmyslováky a ty, kteří se je učili užívat - učni. Dnes je učňů málo a na gymnáziích - aby se cukrovým panenkám nezadřel mozek - o lepší |
![]() |
F97r63a88n66t57i92š73e92k 92K29u94s53á96k 4697269802682No, máte pravdu, že infinitezimální počet je dost důležitá oblast matematiky. Jenže, aby ji někdo pochopil, musí znát celou oblast matematiky před tím, tedy něco vědět o funkcích, a pak analytická geometrie a limity atd. A taky se filozoficky zamýšlet, co to je ta nekonečně malá hodnota, z které měli strach i staří Řekové. Matematika je krásná věda a koneckonců posláním dobrého učitele je hlavně naučit studenta mít rád matematiku. Ale bez hlubokého zaujetí na straně toho studenta to prostě nejde. |