Jak ministr dopravy vybírá šéfy, verze Ředitelství vodních cest

Pavel Dobeš obsazuje již třetí ředitelský post v podřízené organizaci. V jeho přístupu ale jen obtížně hledáme logiku.

Sliby se mají plnit. Krátce po svém nástupu do funkce ministra dopravy vloni v červenci Pavel Dobeš (tehdy VV, nyní LIDEM) prohlásil, že bude řešit posty u podřízených organizací, kde figurují jen pověření ředitelé.

Jak řekl, tak činí. V jeho přístupu ale jen obtížně hledáme logiku, jak dokládá srovnání způsobu obsazování vedoucích postů ve Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a nejnověji Ředitelství vodních cest (ŘVC).

  • Případ SŽDC: Personální rošádu začal Dobeš na Správě železniční dopravní cesty. Pověřený řízením SŽDC, která rozhoduje o miliardových investicích, byl od podzimu 2010 Pavel Habarta. Na místo generálního ředitele byl vypsán koncem února dvoukolový tendr. V polovině letošního dubna zvolila správní rada Pavla Koláře. Dle médií má bývalý náměstek generálního ředitele Českých drah blízko k ODS.
  • Případ ŘSD: Výběr generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) probíhal o poznání rychleji. Ve čtvrtek 10. května byl odvolán René Poruba a druhý den již bylo jasno, kdo ŘSD povede dále. Novým šéfem se stal David Čermák. Funkci získal, aniž by musel projít výběrovým řízením. Dobeš se pro Čermáka rozhodl „s ohledem na dosavadní zkušenosti a kvality z komunikace s kraji, municipalitami, dále poslanci a především členy gesčního hospodářského výboru“. Čermákova politická vazba je zřejmá: byl předsedou Mladých křesťanských demokratů, v posledních komunálních volbách však kandidoval za TOP 09 do zastupitelstva v obci Strání na Uherskohradišťsku.
  • Případ ŘVC: Minulé pondělí (2. července) zveřejnilo ministerstvo dopravy na svých internetových stránkách informaci, že do čtvrtka 12. července se mohou hlásit zájemci na pozici ředitele Ředitelství vodních cest. Dle ministra dopravy bude hlavním úkolem nového šéfa ŘVC dokončení stabilizace instituce a „vytvoření takového rozvojového plánu vodních cest, který by vodní dopravě vrátil její nezpochybnitelný význam“. Od loňského října je vedením ŘVC pověřen Jan Skalický.

Proč ten odlišný přístup k volbě nového vedení v organizacích, které spadají pod ministerstvo dopravy? „Na ŘSD bylo zapotřebí urychleně řešit situaci. Ke jmenování ředitele Davida Čermáka došlo na základě jeho zkušeností, s ohledem na zachování kontinuity úřadu a zodpovědné řešení situace, například v kontextu dálnice D47,“ odpověděl ČESKÉ POZICI tiskový mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

K jaké politické straně bude tíhnout nový ředitel ŘVC, bude jasné za několik dní. Do křesla by měl usednout již 1. srpna.

A jen pro úplnost uveďme, kolik jednotlivé organizace získaly z národních zdrojů v roce 2011:

  • Ředitelství silnic a dálnic: 18,4 miliardy korun
  • Správa železniční dopravní cesty: 12,2 miliardy korun
  • Ředitelství vodních cest: 0,5 miliardy korun