Jak koaliční síly v Afghánistánu prohrávají válku s islamisty na Twitteru

Tálibáncům se daří díky internetu to, co generace mudžahedínů před nimi řešila naváděnými protiletadlovými raketami.

Ve 21. století se bitevním polem stávají i sociální sítě – nemohlo by bez nich dojít například k takovým fenoménům, jako bylo minulý rok Arabské jaro nebo letošní masivní kampaň Kony 2012 na dopadení válečného zločince Josepha Konyho. Chápou to američtí armádní experti na veřejné vztahy, ale i radikální hnutí Tálibán na straně druhé. Sociální síť Twitter se stala takovým bojištěm. Jenže Američané tak trochu střílí do vlastních řad. A to ještě úplně zbytečně.

Podle dva roky starého článku od Tima Foxleyho Tálibáncům brzy po začátku spojenecké invaze došlo, jak nebezpečné jsou pro misi ISAF zprávy o jejich jednotkami nechtěně způsobených civilních ztrátách na životech. A tak začali podobné zprávy o úmrtích nevinných civilistů šířit, někdy si je dokonce i vymýšlet.

Zvlášť „vnímavými a citlivými“ k takovým informacím jsou totiž hlavně obyvatelé států, jež do zemí jako Afghánistán posílají své vojáky. Tito lidé pak vytvářejí tlak na vlády, aby upustili od leteckých útoků. Podle Foxleyho tak afghánští mudžahedíni za pomoci sociálních sítí a světových médií, jež jejich výkřiky mnohonásobně a někdy nekriticky amplifikují, skutečně snižují kvůli tlaku veřejnosti použití letecké síly ze strany ISAF. Daří se jim tedy díky internetu to, co generace mudžahedínů před nimi řešila naváděnými protiletadlovými raketami.

Afghánský server The Kabul Cable na dva roky starý článek upozorňuje v souvislosti s velice častými „twitterovými přestřelkami“ mezi uživatelem @ABalkhi, údajně napojeným na Tálibán, a oficiálním účtem ISAF, tedy @ISAFmedia. Jednu takovou přestřelku uvádí jako dokonalý příklad toho, jak ISAF válku na internetu prohrává.

Někdy je lepší svého nepřítele ignorovat než zaplavovat mediální prostor protiargumenty, které na tvrzení oponenta ještě více upozorní

Uživatel @ABalkhi nedávno napsal o tom, jak bylo při leteckém útoku jednotek ISAF zabito zabito lidí. Tato zpráva, ať už pravdivá, nebo ne, doprovázená odkazem na You Tube video, se dostala pouze k pěti tisícům osob. V tu chvíli se však na scéně objevují lidé z @ISAFmedia, kteří na informaci reagují. Jejich reakci, ale s ní i originální zprávu od Tálibánu, si přečte téměř 29 tisíc uživatelů, kteří kanál @ISAFmedia odebírají. Mezi odběrateli oficiálního účtu ISAF jsou samozřejmě média, jež zprávu takzvaně „retweetují“, tedy sdílejí dál, čímž způsobují, že se zpráva dostane k minimálně dalším osmi tisícům uživatelů.

Mediální oddělení ISAF svou politikou odpovídat na všechno tak mudžahedínům zajistilo, že jejich zprávu nevidělo jen pět tisíc uživatelů, kteří se o názory a zprávy od Tálibánu zajímají, ale i dalších až 37 tisíc lidí, kteří by se k informaci, že při spojeneckém náletu zahynulo osm civilistů, jen těžko dostali. ISAF tak jednoznačně internetovou válku s Talibánem prohrává.

A prohrávat ji bude i nadále, bude-li reagovat na všechno, co ať už opravdoví, nebo falešní mudžahedíni publikují. Opět se ukazuje, jak důležité jsou na dnešních bojištích sociální sítě a média. A že je někdy lepší svého nepřítele ignorovat než zaplavovat mediální prostor protiargumenty, které na tvrzení oponenta ještě více upozorní.