Investiční mág varuje: Ani dolar do Facebooku a spol.!

I někteří čeští experti obeznámení se situací v Silicon Valley hovoří spíš o zlatokopecné horečce než o rozumné investici.

Věštec z Omahy, Warren Buffett, tvrdí, že by si investoři měli dát dobrý pozor na internetové sociální sítě. Jsou prý předražené. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Věštec z Omahy, Warren Buffett, tvrdí, že by si investoři měli dát dobrý pozor na internetové sociální sítě. Jsou prý předražené. | foto: © ČESKÁ POZICEČeská pozice
Věštec z Omahy, Warren Buffett, tvrdí, že by si investoři měli dát dobrý pozor na internetové sociální sítě. Jsou prý předražené.

Existují pouze dvě pravidla, kterými se americký investor Warren Buffett vždy řídil. Pravidlo číslo jedna: nikdy neprodělej, pravidlo číslo dvě: nikdy nezapomeň na pravidlo číslo jedna. Zdá se, že jediný, kdo dnes dokáže věštce z Omahy připravit o peníze, je Bill Gates v rámci nějaké dobročinné akce. Jinak je všech Buffettových 52 miliard dolarů zcela v bezpečí.

A tak má šéf holdingové společnosti Berkshire Hathaway dost času dělat si starosti s bohatstvím svých konkurentů. Bezesné noci mu obstarává zejména nafukující se internetová bublina, kterou zahraniční média přezdívají Dot-com bubble 2.0. Jinými slovy Twitter, Facebook a tak dál.

Hodnota internetových sociálních sítí den ode dne roste. Často bezdůvodně.

  • Cena ztrátového mikroblogu Twitter se odhaduje na pět miliard dolarů.
  • Na neuvěřitelných devět miliard dolarů si experti cenní i společnost Zynga, jež se proslavila pěstováním virtuální zeleniny.
  • Chicagský Groupon, kterým se nechal inspirovat český internetový úspěch Slevomat, by po očekávaném IPO měl dosáhnout hodnoty 25 miliard dolarů.
  • A samozřejmě nelze přehlédnout ani všudypřítomný Facebook, který má dnes zřejmě větší hodnotu než automobilka Ford, tedy něco mezi 50 a 60 miliardami dolarů.
Varování se šíří internetem

Je totiž extrémně složité realisticky ocenit sociální síť. Přesto se investuje hlava nehlava.

„Většina těchto společností je nadhodnocena a investoři by si na ně měli dát pozor,“ myslí si Buffett. Je prý totiž extrémně složité sociální síť ocenit. Nutno podotknout, že americký investiční mág si udržuje odstup i k tak populárním koncernům jako je například Apple. Vývoj společností tohoto typu se prý nedá předpovídat. „Velmi snadno umím odhadnout, jak bude společnost Coca-Cola vypadat za deset let, u Applu to nedokážu. Může ho čekat ta nejskvělejší budoucnost, jenže já nemám žádný drink, který bych na tuto party přinesl. Zůstávám raději u byznysu, který znám,“ vysvětlil Buffett.

Dalo by se namítnout, že je osmdesátiletý investor reprezentantem staré školy. Je známo, že jen velmi ojediněle investuje do společností, které osobně nenavštívil a neměl možnost důkladně si prohlédnout jejich produkty. Jenže Buffett není zdaleka jediným expertem, který nad novou internetovou euforií kroutí očima. Zprávy o blížící se finanční katastrofě se internetem šíří jak neštovice ve 3. B.

Obavy sdílejí i čeští znalci situace. „Celé mi to připomíná internetovou bublinu z konce devadesátých let. Tohle bude Dot-com bubble 2.0,“  tvrdí například David Marek z Patria Finance. Podle něj je základem dobré investice důkladné ohodnocení, které vyžaduje detailní data. Taková však v případě Facebooku a spol. neexistují. „Facebook je módní záležitost. Lidé se v tomto případě chovají iracionálně. Investují hlava nehlava,“ obává se analytik. Investiční strategie prý vypadá zhruba takto: mám rád Facebook, mám profil na Facebooku, koupím si Facebook – jedno, kolik stojí. Jenž jedním z prvních pravidel, které se Marek naučil, bylo to, že do byznysu prostě nepatří emoce.

Neblahé tušení ale začínají mít i v Křemíkovém údolí. „V Silicon Valley se teď o nové internetové bublině hodně mluví, hlavně vzhledem k těm nesmyslným valuacím Facebooku a Twitteru. Když víte, že společnost v podstatě nevydělala ještě ani dolar, musíte přece tušit, že cena několika miliard dolarů je naprosto nesmyslná,“ řekl ČESKÉ POZICI Jaroslav Javornický, který se svým produktem eM Client právě slaví ve světovém centru IT velké úspěchy. Javornický v Kalifornii pozoruje obrovský přetlak peněz, chybí mu však dobré nápady. „Převládá zlatokopecká horečka. Je jen otázka času, než to všechno bouchne.“

Bublinu poznáte teprve až praskne

Náladu asi nejvýstižněji popsala nedávno antropoložka Sekai Faraiová, která pro Kolumbijskou univerzitu monitoruje společnost mladých internetových podnikatelů. V jedné ze svých studií píše, že lidé, kteří si ještě nedávno založili společnost, jen proto, že je nikdo nechtěl zaměstnat, dnes pracovní nabídky odmítají. Do Křemíkového údolí putuje čím dál tím víc kapitálu a přesvědčení, že právě váš nápad by mohl být „the next big thing“, nový Facebook, je všudypřítomné.

Ale existují i tací, kteří varují před zbytečnou panikou. Patří k nim například investor do nadějných startupů Ondřej Bartoš. Ten sice souhlasí s Buffettem, že valuace některých společností jsou značně přemrštěné a dokonce přiznává, že by do Facebooku za současných podmínek rozhodně investovat nedoporučoval. Nafukování bubliny za tím ale nevidí.

Během minulé bubliny rostly valuace firem, které neměly příjmy a ani netušily, jak jich dosáhnout. Investoři to v euforii zcela opomenuli.

Problémem internetové krize na přelomu století byl fakt, že rostly valuace firem, které neměly příjmy a ani netušily, jak jich dosáhnout. Investoři v euforii zcela opomenuli, že společnost, která chce dlouhodobě fungovat, musí mít podnikatelskou strategii. „Tehdy to bylo naprosto iracionální. Mělo se za to, že internet absolutně změní přístup k ekonomice, že přestanou platit fundamentální pravidla. Takové tendence dnes nejsou,“ soudí Bartoš, který by se vůbec nebál do internetových společností investovat. Tedy pouze za předpokladu, že mají silný tým, jasnou vizi a hlavně představu, jak budou vydělávat peníze.

Antropoložka Faraiová by si tím tak jistá nebyla: „Lidé tuší, že se nejedná o opravdové peníze a i ta nejdokonalejší pevnost jednou padne, když je postavena na vzduchu.“ Pravda je ale taková, že bublinu opravdu poznáte, teprve až praskne. Do té doby nezbývá nic jiného, než analyzovat příznaky. Tak například, když vám taxikář ve čtyři hodiny ráno na cestě z Blue Lightu začne vyprávět, že právě dal do zástavy manželčino auto a peníze vrazil do slibné internetové firmy, je načase poohlédnout se po jiné investici.