Injekce pro elektromobily

Skupina ČEZ se letos chystá masivně investovat do rozšíření elektromobility.

Jan Charvát 10.1.2013

Zatím v ulicích Česka elektromobily jezdí téměř výhradně pod vlajkou některé z větších firem, nejčastěji výrobců či distributorů elektřiny. Vlastní vůz na elektrický pohon si pořizují spíše nadšenci. Důvodem jsou často zkreslené představy řidičů o výkonu elektromobilů, vysoká pořizovací cena a nedostatek nabíjecích míst.

Změnit by to letos chtěla skupina ČEZ, která oznámila, že rok 2013 má být z hlediska elektromobility přelomový. Cílem je vytvoření produktu pro zákazníka, který se rozhodne koupit si elektromobil. „Uvedeme na trh tarif, se kterým může každý zákazník ČEZ a zároveň majitel elektromobilu získat domů vlastní dobíjecí stanici, výhodnou cenu elektřiny či možnost dobít si svůj elektromobil na kterékoliv veřejné dobíjecí stanici ČEZ v České republice,“ uvedl Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie společnosti ČEZ. Žádné podrobnosti o cenách či dalších podmínkách společnost zatím neupřesnila.

ČEZ před několika dny podepsala memorandum o spolupráci se společností Mercedes-Benz ČR, která je jedním z největších výrobců vozidel s alternativními pohony. Jedná se už o čtvrtou automobilku, která je partnerem projektu Elektromobilita ČEZ. Mercedes-Benz ČR je v projektu elektromobility zastoupená elektromobilem smart fortwo ed (electric drive). Memorandum o spolupráci si klade za cíl vzájemnou propagaci produktů v oblasti elektromobility. Obě společnosti také chtějí svým zákazníkům společně nabídnout kombinaci služeb při nákupu elektromobilu, elektřiny a přístupu k dobíjecím stanicím v jednom balíčku.

Kromě čerstvě podepsané smlouvy o spolupráci  se společností Mercedes-Benz ČR uzavřely partnerství se Skupinou ČEZ také Peugeot, Škoda Auto a Opel. Jako první se na projektu začala podílet automobilka Peugeot v prosinci 2010. Od té doby zařadil ČEZ do provozu již 40 elektromobilů, jezdí s nimi zaměstnanci ČEZ Měření, další elektromobily jsou využívány při spolupráci s partnery projektu.

Kromě výstavby dobíjecích stanic pro takzvané normální dobíjení se ČEZ v projektu Elektromobilita zaměřuje na instalaci ultrarychlých dobíjecích stanic, které dobijí 80 procent kapacity akumulátoru do 20 minut. Pracují s vyšším napětím a vyžadují proto speciální připojení k elektrické síti. Do současnosti ČEZ nainstaloval celkem 32 dobíjecích stanic, a to převážně u infrastrukturních partnerů, to znamená u obchodních center, supermarketů či městských částí. Stanice jsou v provozu v Praze, Plzni, Ostravě, Trutnově, Hradci Králové a ve Vrchlabí.

Elektromobily mají nulové emise za provozu, což může pomoci zejména znečištěným městům, ale v celkovém souhrnu produkují srovnatelné množství CO2

Čistá energie není vždy čistá

Řidiči by u elektromobilů mohli ocenit zejména nízké náklady na provoz. Sto kilometrů lze s elektromobilem ujet za cenu okolo 70 korun, zatímco automobily na benzín jezdí v průměru za cenu okolo 280 korun za sto kilometrů. Elektromobily bohužel stále ujedou na jedno nabití jen zhruba 150 kilometrů. Starší vozidlo lze sehnat  okolo 200 tisíc korun, nové, například Škoda Roomster, stojí v základním provedení necelý půl milion.  Existují už i prototypy, které ujedou 500 nebo 1000 kilometrů, jejich cena je však velmi vysoká. Snižovat by se mohla právě s rozvíjením elektromobility.

Cílem projektu Elektromobilita ČEZ je podle jeho autorů, mimo jiné, přispět k rozvoji zcela „bezemisní“ dopravy v České republice. Je třeba připomenout, že také elektřinu pro elektromobily je nutné někde vyrobit. Studie Norské vědecké a technologické univerzity dospěla ve své analýze k závěru, že elektromobily znečišťují ovzduší nejméně stejně jako automobily na klasický pohon. Informoval o tom například web Novinky.cz.

Vědci vzali v úvahu celý cyklus elektromobilu od výroby, přes užívání až po likvidaci baterií, které se v nejlepším případě dožijí 10 - 12 let. (Nakoupit nové se příliš nevyplatí, protože jde o nejdražší součást elektromobilu). Elektromobily mají nulové emise za provozu, což může pomoci zejména znečištěným městům, ale v celkovém souhrnu podle studie produkují srovnatelné množství CO2. Vědci nicméně dodávají, že velmi záleží na tom, z jakého zdroje pochází vyrobená elektřina. V zemích, kde se elektřina vyrábí převážně z uhlí, má rozvoj elektromobility malý význam. V České republice pochází z obnovitelných zdrojů zhruba 10 procent energie.

Elektromobily lze nabíjet také doma, elektřinou vyrobenou z obnovitelných zdrojů energie. Lze nabíjet i ze zásuvky, ale doporučuje se to spíše ve výjimečných případech. Nabíjení ze stanic, které jsou tomu speciálně uzpůsobeny, je bezpečnější a rychlejší. Cena nabíječky, kterou se chystá v rámci balíčku nabízet ČEZ, se v zahraničí pohybuje v relacích od 700 eur.

Počet příspěvků: 4, poslední 23.1.2013 12:43 Zobrazuji posledních 4 příspěvků.