Ceska Pozice

Hudečkova tramvaj do stanice „Bankrot“

Pokud pražští radní míní své obavy o hospodaření největší městské firmy vážně, neměli by přehlížet průšvih s dostavbou metra.

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ČESKÁ POZICEČeská pozice

Zdá se, že pražští konšelé pod vedením TOP 09 našli své ústřední téma – rok před komunálními volbami si vzali na paškál osm let starou zakázku na dodávku 250 tramvají od společnosti Škoda Transportation. Smlouva je dědictvím éry exprimátora Pavla Béma a radního pro dopravu Radovana Šteinera a jistě si zasluhuje kritiku. Pražská vláda TOP 09 by se však měla soustředit i na aktuální problémy a kauzy, které vznikají za jejich vládnutí.

Primátor Tomáš Hudeček má pravdu, když říká, že splácení tramvají (ročně přes dvě miliardy, do roku 2018 jich dopravní podnik musí odebrat téměř za 19 miliard korun) činí rozpočtu hlavního města trable. TOP 09 by nejraději smlouvu vypověděla, jenomže většina právních posudků zatím říká, že to nepůjde. Na pomoc nyní z jihočeského dopravního podniku přichází Jaroslav Ďuriš, který ve funkci generálního ředitele nahradí odvolaného Milana Křístka, jenž byl podle radních vůči Škodovce málo důrazný.

„Pokud se to nepovede (vyřešit kontrakt se Škodou Transportation – pozn. red.) novému řediteli, tak bude nutné sáhnout k nějaké zásadní restrukturalizaci firmy. V opačném případě by byl DP absolutně na dně,“ řekl primátor ve čtvrtečním vydání pořadu Události, komentáře České televize. Hudeček tím měl na mysli možnost částečné privatizace, a to kvůli hrozbě finančního kolapsu podniku, na což ČESKÁ POZICE upozornila už o dva dny dříve v článku Dorubat a prodat. Spěje dopravní podnik do fáze „privatizace“?

Kdy a co předvede TOP 09?

Dopravnímu podniku chybí jasná koncepce toho, jak by měl být z dlouhodobého hlediska financován, jakým způsobem by mohl zvýšit svou příjmovou stránku – toho se například týká otázka zdražení jízdného nebo zpoplatnění jízdného ze strany důchodců či dětí, nebo jak by měl nakládat se svým majetkem – prodat, pronajmout, investovat do obnovy?

To všechno jsou však otázky, na něž nám TOP 09, která je už dva roky v Praze u moci, dluží odpověď! Strana by měla konečně ukázat, co umí – zatím její činnost v případě větších kauz a problematických megaprojektů spočívala především v kritice bývalého Bémova vedení. Řešení problémů v dokumentech k tunelu Blanka zatím nenabídla, v případě Opencard se sama dostala do problémů, a k tomu se objevila nová kauza v zakázce na prodloužení metra do Motola.

Dostavba metra znamená z finančního hlediska pro dopravní podnik, respektive pokladnu města, obdobné komplikace jako splácení tramvajíTato záležitost už přímo míří za politiky TOP 09. Radní pro dopravu Jiří Pařízek a bývalý šéf pražské topky a exposlanec František Laudát totiž pracovali či pracují ve firmě Inženýring dopravních systémů (IDS), která pro dopravní podnik vykonává na stavbě metra stavební dozor a organizuje výběrová řízení. Dokonce už bylo podáno trestní oznámení a kvůli problémům se zadáváním zakázky dopravní podnik přijde o miliardy z evropských dotací.

Dostavba metra znamená z finančního hlediska pro dopravní podnik, respektive městskou pokladnu, obdobné komplikace jako splácení tramvají. Přesto zůstává toto téma ve vyjádřeních pražských „topáků“ přikryto problematikou tramvají. Otázkou je proč?!

zpět na článek


© 2021 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.