Hlavní sponzor LIDEM a veřejné zakázky za dvě miliardy

Dle analýzy ŘSD získaly firmy Dalibora Tesaře, sponzora strany LIDEM, a lidí s ním spřízněných, zakázky za téměř dvě miliardy korun.

foto: © ČESKÁ POZICE, Richard Cortes, Alessandro CanuČeská pozice

Až donedávna byl severomoravský podnikatel Dalibor Tesař znám jen v okruhu stavebních firem. Za to, že se jeho jméno v poslední době objevuje v médiích, může Tesařova nedávná aktivita – sponzoring strany LIDEM. Krátce před ustavujícím sněmem nejmenší vládní strany, 10. října 2012, poslal Tesař na její účet dva miliony korun. Byl to v pořadí druhý sponzorský dar. Již v polovině července přispěl Tesař LIDEM 250 tisíci korunami. Pro časopis Týden zdůvodnil podporu strany altruismem. Tento fakt by nevzbuzoval vůbec pozornost, snad jen s výhradou, že Tesař poskytl peníze prostřednictvím firmy cresco&finance, která má akcie na majitele.

Jak vyplývá z materiálu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), který má ČESKÁ POZICE k dispozici, firmy přímo vlastněné nebo spoluvlastněné Daliborem Tesařem, popřípadě společnosti, které jsou v rukách osob blízkých Tesařovi, získaly mnoho veřejných zakázek.

Otevřená soutěž se zpravidla nekonala

To, že s financováním strany LIDEM nemusí být vše v pořádku, připustil v rozhovoru pro ČESKOU POZICI odcházející ministr dopravy Pavel Dobeš (LIDEM). „Nová strana by se takovým spojením (s podnikatelem Tesařem – pozn.red.) měla vyhýbat. Od počátku jsem toto sponzorství kritizoval, a i to může být jedním z důvodů, proč se nyní tak tlačí na můj odchod,“ uvedl pro ČESKOU POZICI Dobeš.

Ministerstvo dopravy požádalo ŘSD o analýzu zakázek, které získaly firmy vlastněné přímo Daliborem Tesařem nebo lidmi s ním spřízněnými. Drtivá většina sledovaných tendrů byla určena na opravu a údržbu silnic. A pozor, zhotovitel byl zpravidla osloven, to znamená, že se nekonala otevřená soutěž, do níž by se mohli příhlasit všichni případní zájemci.

Zakázky malého rozsahu

Dovolte nyní malou odbočku, abychom vysvětlili, jak doposud fungoval systém přidělování zakázek na opravu a údržbu silnic, které většinou spadají do kategorie zakázek malého rozsahu. Jde o léta zaběhnutý systém. Neprůhledné zadávání zakázek kritizovali již v minulosti i vládní experti z NERV.

ŘSD velkou část tendrů na opravu a údržbu silnic vůbec nezveřejňovalo. Ředitelé jednotlivých krajských správ navrhli generálnímu řediteli pět předvybraných firem. Šéf ŘSD měl následně možnost tento seznam změnit o dvě položky. Mohl v tomto seznamu nahrazovat, zredukovat ho či doplnit, teprve poté krajské správy oslovily firmy podle (případně inovovaného) seznamu. To vysvětluje, proč je post generálního ředitele ŘSD tak významný. Dodejme, že dle statistiky této příspěvkové organizace se roční náklady na opravu a údržbu silnic ročně vyšplhají na 3,5 až čtyři miliardy korun.

Dvě miliardy pro šest subjektů

Co nalezneme v analýze ŘSD? Materiál zmiňuje šest subjektů:

  • Silnice Morava;
  • Silnice.cz;
  • sdružení „Silnice“;
  • Nanoteam;
  • Road control system;
  • Vestap – výstavba domů a bytů.

Tyto subjekty získaly v letech 2009 až 2012 od ŘSD zakázky bezmála za dvě miliardy korun, z toho přes 1,6 miliardy korun jim poskytla Správa Olomouc. Jak vyplývá z analýzy, nejúspěšnějším byl pro sledované firmy rok 2010, kdy dohromady inkasovaly skoro 850 milionů korun. O rok dříve, tedy v roce 2009, přesáhla tato částka 750 milionů korun.

Kdo za resort dopravy a za vedení ŘSD v inkriminované době odpovídal

Od ledna 2009 do května 2009 vedl ministerstvo dopravy Petr Bendl (ODS). Vystřídal ho nestraník navržený za ODS Gustav Slamečka, jehož v červenci 2010 nahradil Vít Bárta (Věci veřejné). Generálním ředitelem ŘSD byl od roku 2007 do srpna 2010 Alfréd Brunclík. Po něm nastoupil Jiří Švorc. 

Odcházející ministr dopravy Pavel Dobeš začal resortu šéfovat v červenci 2011. Dva měsíce poté vystřídal ve vedení ŘSD Jiřího Švorce René Poruba, který na ŘSD působil do 10. května 2012. Jak vyplývá z analýzy ŘSD, od 1. července 2011 do května 2012 získalo šest výše zmíněných subjektů 54 zakázek za téměř 320 milionů korun.

Od května letošního roku řídí ŘSD David Čermák. Počet tendrů v tomto období markantně klesl na patnáct a objem zakázek na 18,5 milionu korun. To ostatně již připustil v rozhovoru pro ČESKOU POZICI současný generální ředitel ŘSD David Čermák.

Podívejme se nyní podrobně na firmy, které jsou zmíněny v materiálu ŘSD, a na jejich zakázky. Ne u všech subjektů lze z veřejných zdrojů zjistit přímou, jednoznačnou informaci, že jejich vlastníkem je právě Dalibor Tesař. ŘSD kalkuluje i se zakázkami, jež získaly firmy, které oficiálně ovládají lidé blízcí Daliboru Tesařovi, nebo se spekuluje, že patří Tesařovi, ale společnosti mají anonymní akcie, a konkrétního vlastníka tedy není možné dohledat.

Silnice.cz

Získala v letech 2009 až 2012 více než polovinu z bezmála dvou miliard korun, celkem přes 1,2 miliardy korun. Do roku 2009 byl majitelem firmy Viktor Škurek. Ten společnost prodal a stoprocentním vlastníkem se stala firma Venti Squero, jejímž jediným akcionářem je společnost Zakfirm s akciemi na majitele. Kdo je vlastníkem cenných papírů, nelze z obchodního rejstříku vypátrat. Jednatelem Silnice.cz je mladší bratr bývalého majitele Ondřej Škurek.

Časopis Ekonom před dvěma lety poukázal na to, že dům ve Starých Purkarticích, kde Silnice.cz až do března 2010 sídlily, patřil podle katastru nemovitostí z poloviny podnikateli Daliboru Tesařovi. Dnes sídlí firma Silnice.cz na stejné adrese jako společnost Nanoteam, v níž má Tesař podíl. Firma Venti Squero, majitel společnosti Silnice.cz, sídlí v krnovském domě, jehož majitelem je společnost BP Byt. Jednatelem a polovičním vlastníkem firmy BP Byt je právník Josef Tobiášek, s nímž se ještě setkáme u firmy Road control system (viz dále).

Viktor Škurek nyní působí jako rozpočtář firmy Silnice Morava, kterou spoluvlastní Dalibor Tesař. V roce 2010 pro časopis Ekonom uvedl: „Silnice.cz jsem prostě prodal.“ Tvrdil také, že neví, kdo je vlastníkem jím založené firmy. Odmítl, že by aktivity společností Silnice.cz a Silnice Morava spolu souvisely. Jakékoliv propojení stavebních firem nedávno odmítl také Dalibor Tesař v článku, který vyšel v časopise Týden.

Silnice Morava

Silnice Morava získala v letech 2009 až 2012 od ŘSD zakázky za více než 257 milionů korun. Společnost vlastní z poloviny Dalibor Tesař, druhá půlka patří firmě Bögl a Krýsl. Jak vyplývá z materiálu ŘSD, Silnice.cz a Silnice Morava ve sdružení získaly od ŘSD v roce 2010 zakázku téměř za 450 milionů korun.

Nanoteam

Společnost získala od ŘSD v roce 2011 a letos zakázky celkem za více než 16 milionů korun. Firmu Nanoteam vlastní dle obchodního rejstříku z jedné desetiny Dalibor Tesař, zbytek pak patří společnosti Silnice.cz. 

Vestap - výstavba domů a bytů

Společnost Vestap – výstavba domů a bytů je firmou s ručením omezeným, která je stoprocentně vlastněna Daliborem Tesařem. Od ŘSD získala v roce 2011 zakázku, jejíž hodnota nedosáhla ani šesti milionů korun.

Road control system

Akciová společnost Road control system má akcie na majitele. V obchodním rejstříku je jako jediný akcionář uveden právník Josef Tobiášek. Je běžnou praxí, že právníci drží akcie na majitele pro osobu, která je skutečným vlastníkem cenných papírů, ale chce zůstat v anonymitě. Jak vyplývá z obchodního rejstříku, Tobiášek vlastní akcie společnosti od února 2011. Firma Road control system získala dle analýzy od ŘSD zakázky v roce 2011 a 2012. Jejich celkový objem přesáhl 18 milionů korun. Josefa Tobiáška najdeme spolu s Daliborem Tesařem v představenstvu společnosti cresco&finance, která poskytla sponzorský dar LIDEM. V dozorčí radě obou firem, jak v cresco&finance, tak v Road control system, nalezneme ještě advokáta Jaromíra Závadu.

Vše ok?

Podnikatel Dalibor Tesař zdůvodnil pro časopis Týden svůj příspěvek straně LIDEM altruismem: „Podnikám v mnoha oblastech a již řadu let se snažím vracet část svých příjmů zpět do veřejných životů formou darů. Je to mé vyjádření vztahu k této společnosti, k této zemi a úcty k životu,“ napsal v prohlášení. Rovněž strana LIDEM odmítá, že by šlo o cokoliv nelegálního. „Kdyby to byly špinavé peníze, tak by se na transparentním účtu strany nikdy neobjevily. Jsou to prověřené peníze, které nejsou žádným praním, ani protislužbou,“ ujistila časopis Týden první místopředsedkyně strany Dagmar Navrátilová.

Vicepremiérka Karolína Peake v rozhovoru pro Právo v souvislosti se sponzorským darem od cresco&finance uvedla, že se setkala s majitelem firmy, tedy Daliborem Tesařem, a že původ peněz je čistý.

Legálnost peněz zpochybnit nemůžeme. Nad čím se ale musíme pozastavit, když vše shrneme?

  • Strana LIDEM se prezentuje jako obhájce maximální transparentnosti. Předsedkyně stany, vicepremiérka Peake, je koordinátorkou boje proti korupci.
  • Na transparentní účet strany přispěl podnikatel, který může mít zájem na dobrých vztazích s ŘSD, tedy organizací spadající pod ministerstvo dopravy.
  • Ministr dopravy rozhoduje o tom, kdo povede ŘSD.
  • Až donedávna mohl generální ředitel ovlivňovat rozdělení zakázek na opravy a údržbu silnic, protože měl právo zasáhnout do seznamu pěti firem, které předvybraly jednotlivé krajské správy.

Je opravdu šťastné, že hlavní sponzor strany LIDEM je podnikatel, který prosperuje z velké míry z veřejných zakázek od resortu, který má strana ve své gesci?

Sponzorské dary přitom přišly v období, kdy se začínalo hovořit o výměně ministra dopravy Pavla Dobeše a ve straně LIDEM se rozhořel otevřený konflikt mezi Karolínou Peake a Dobešem. Brzy na to ministr skutečně rezignoval a vzápětí se objevují spekulace o výměně generálního ředitele ŘSD Čermáka, který navrhl změnu systému přidělování zakázek na opravy a údržbu silnic.

Počet příspěvků: 18, poslední 29.11.2012 01:03 Zobrazuji posledních 18 příspěvků.