Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Hezký nápad ze Švédska: Muži, močte vsedě!

Afghánistán

  11:47

Návrh poslance krajského parlamentu zapadá do excentrických feministických trendů prosazovaných v západní civilizaci už několik desetiletí.

foto: © ČESKÁ POZICE, Alessandro CanuČeská pozice

Evropa si utahuje ze Švédů kvůli návrhu předpisu s místní platností, aby mužům bylo zakázáno na veřejných záchodech močit vestoje. Přišel s ním vloni v červnu poslanec Levicové strany v parlamentu (Landstingetu) kraje Sörmland jižně od Stockholmu. Dle deníku Aftonbladet, v němž je situace poněkud zkráceně a nepřesně popsána, Lasse Nilsson, aniž by si činil naděje, že jeho návrh projde, uvádí argumenty:

  • čistota na záchodech;
  • lékařské zprávy o lepším vyprazdňování mužských močových měchýřů vsedě (Levicová strana v parlamentním návrhu dodává, že se snižuje riziko onemocnění prostatou i zlepší sexuální život);
  • usnadnění práce s čištěním záchodových prostor.

K poněkud kurióznímu návrhu se na internetu objevil například komentář:

„Zdá se mi, že je tak sto tisíc věcí právě teď důležitějších, než že muži mají čurat na veřejných záchodech vsedě. Navíc se mi nelíbí, že nějaký člen Levicové strany se plete do mých zvyků na toaletě. I když je snad lepší, že se Lasse Nilsson věnuje banalitám než své propagandě.“

Proti návrhu by se nedalo příliš namítat, pokud by šlo o laskavé doporučení na konkrétním záchodku, a nikoli o příkaz vynucovaný politickým rozhodnutím. Zapadá to však do širšího rámce excentrických feministických trendů prosazovaných v západní civilizaci už několik desetiletí s místně různou, ale stále silnější razancí.

Hesla feministických aktivistek

Uvedu několik hesel feministických aktivistek ze švédských organizací ROKS, Göteborgs Queerinstitut, Unfucked pussy, Virus a dalších. Jde o blogerky, umělkyně, novinářky a ženy z akademické obce, jako je Sofi Laestanderová, Emelie Christianzenová, Joanna Rytelová, Ida Söderquistová, Nour Alkamilová, Hanna Ljungqvistová, Eva Lundgrenová, Ireen von Wachenfeldtová či Tiina Rosenbergová. Patří k nim však i řada významných političek, například Gudrun Schymanová, dříve předsedkyně Levicové strany, která později založila a vedla stranu Feministická iniciativa, ministryně pro rovnoprávnost Claes Borgströmová či bývala ministryně pro rovnoprávnost a exnáměstkyně předsedy vlády Margareta Wibergová.

  • Všichni muži jsou potenciální násilníci!
  • Den vagíny stanoven na 29. března!
  • Den vagíny stanoven na 26. dubna!
  • Pornografie je zbraní proti bohu a kapitalismu!
  • Nenávidíme muže! Muži jsou zvířata!
  • Zakažte mužům nakupovat alkohol!
  • Zákaz vycházení pro muže!
  • V příštích pěti letech budou všichni bílí heterosexuální vysocí plavovlasí modroocí muži mezi 40 a 50 lety posledními ve frontě, budou-li se chtít zaměstnat.
  • Švédští muži jsou jako talibáni!
  • Zařiďte park jen pro muže („manspark“), ostatní budou jen pro ženy!
  • Ženy souložící s muži jsou zrádkyně svého pohlaví!
  • Muži by měli provozovat více análního sexu a být feminističtější!
  • Kalhoty umožňující ženám močit vestoje uvedeny na trh.
  • Zakažte mužům jezdit metrem od 21 do 5 hodin!
  • V barech neobsluhujte muže!
  • Zaveďte zvláštní daň na muže!
  • Každá žena, která ví, že porodí chlapce, by měla požádat o potrat!

Poslední heslo je sice z konference, jež se konala ve Švédsku, ale od britské feministky Sheily Jeffreyové.

Groteskní rozhodnutí

Feminismus přerostlý do homofobie se vyznamenal, i pokud jde o návrh zákazu močení mužů vestoje. Švédská spisovatelka a novinářka Liza Marklundová dokonce požaduje obecný zákaz močení vestoje a doplňuje ho instalací zařízení na elektrické šoky v určité výšce močícího pohlaví.

Dalo by se zmínit i groteskní rozhodnutí zastupitelů města Sundsvall odstranit pohovku v místnosti pro svačiny obecních kanceláří, neboť „přispívá ke vzniku rizika znásilnění“. Toto ideologické sexuální dovádění má také svou jazykovou stránku, kdy se nejen prosazuje nové bezpohlavní zájmeno „hen“, ale i vyhledávají nová slova pro pohlavní orgány a jejich aspekty: gubslem, snippa, biterfitta, fittsaft, kukstim… Překlady by zabraly příliš mnoho místa.

Od roku 2010 musí na Uppsalské univerzitě každé bádání obsahovat genderovou perspektivu, každé, i kde je to nerelevantní

Nedalo by se ani příliš namítat, kdyby zůstávalo u slov, ať už vyřčených nebo napsaných. Papír snese všechno. Problém nastává, když se takové nápady začnou prosazovat. A to se ve Švédsku děje. Některé mají racionální jádro nebo o nich lze rozumně diskutovat. Třeba rozdělení rodičovské dovolené, kdy muž dostává kvótu sto dnů z celkových čtyř set. A diskutuje se o rozšíření na povinnou kvótu. Nebo kriminalizace zákazníků prostitutek (a legalizace prostituce jako takové), což se stalo se v roce 1999.

Horší je, když si ženy ve švédské jednotce v Afghánistánu prosadí odstranění penisu na lvu vojenské vlajky, jako se stalo se v roce 2007. Ještě horší pak to, že určité hodiny v bazénech mnoha obcí jsou pro muže uzavřeny.

Nebo musí-li, jako je tomu od roku 2010 na Uppsalské univerzitě, každé bádání obsahovat genderovou perspektivu, každé, i kde je to nerelevantní. A také stavební, architektonické, průmyslové plány a konkurzy, například ohledně uložení jaderného odpadu. Existují-li od roku 2008 kvóty na studium podle pohlaví – to hraje roli při přijímání na konkrétní studijní obory. Či jsou-li do školek najímáni drazí experti dohlížející na bezpohlavní výchovu.

Zákon Jante

Dlouho jsem přemýšlel, odkud se ve Švédsku bere taková „doslovnost“ politické korektnosti. Po svém zvolení do zastupitelství jedné obce jsem se zúčastnil mnoha politických schůzí, které jsem pak mohl porovnávat s českými, přičemž jsem si všiml jedné zvláštnosti. Ve Švédsku diskutují, jak zařídit, aby se navrhované opatření nedostalo do rozporu se zákonem. V Česku pak, jak zákon obejít.

Švédsko má specifika podporující „politickou korektnost“ – například luteránství či dlouhou vládu sociální demokracieŠvédsko má specifika, která „politickou korektnost“ podporují. Tradice luteránství je jedním z nich. Dalším faktorem je v minulosti dlouhá vláda sociální demokracie. Obojí, jak luteránství, tak sociální demokracie, jsou ideologiemi rovnoprávnosti a spravedlnosti. Uctívají pracovitost a společenskou solidaritu, k čemuž také patří úzkostlivé plnění společenských povinností. Luteránští kněží státní církve chodili do domácností na „výslechy“ a zpovídali členy rodiny ze znalosti evangelií.

V takové společnosti vyrostl nepsaný zákon drtící vynikající jedince, pestřejší osoby mezi nařizovanou společenskou šedí. Zapsal jej v roce 1933 spisovatel Aksel Sandemose v knize En flyktning krysser sitt spor (Uprchlík kříží svou stopu). Tento Nor žijící podstatnou část života v Dánsku, popisuje společenský jev, který za svůj považují zejména Švédové. Zákon se jmenuje Jante (jako městečko, z něhož hrdina románu uprchne), ale Švédové si ho vykládají jako „Jag inte“ – „Já ne“, „Já nejsem“ – a zní:

  1. Nebudeš si myslet, že jsi někdo.
  2. Nebudeš si myslet, že znamenáš stejně hodně jako my.
  3. Nebudeš si myslet, že jsi chytřejší než my.
  4. Nebudeš si namlouvat, že jsi lepší než my.
  5. Nebudeš si myslet, že víš víc než my.
  6. Nebudeš si myslet, že jsi víc než my.
  7. Nebudeš si myslet, že jsi k něčemu dobrý.
  8. Nebudeš se nám smát.
  9. Nebudeš si myslet, že někoho zajímáš.
  10. Nebudeš si myslet, že nás něco můžeš naučit.

Ostrý boj proti patriarchálním reziduím ve švédské společnosti může být i reakcí na toto rovnostářství odstraňující vyčnívající špičky.

P. S.: Přidávám přeloženou pozvánku Tanji Bergkvistové na seminář Uppsalské univerzity, jež mi v únoru dorazila do emailové schránky:

Informace o queerových studiích na Universitě v Uppsale, Švédsko

Předmět: (Genus) Queerová perspektiva kundy – Queerový seminář v Uppsale

První seminář jarního semestru vezme za východisko feministický takzvaný kundí aktivismus, jehož snaha míří obecně vzato k pozvednutí významu zejména ženského pohlavního orgánu a všeobecně ženského těla. Tento způsob porozumění tělům vybaveným kundami však znamená pohled na kundu spojený s představami o původní ženskosti, feminitě. Tématem rozhovorů bude tedy, jak lze provádět transfeministický a queerový kundí aktivismus. Například, zda musí řeč o píče vždy souviset s řečí o ženách. Po semináři půjdeme společně do místnosti pro obědy centra pohlavní vědy na postseminář a kundí zábavu. Několik osob z blogu FittForFight zde bude k dispozici pro inspiraci ke kreativním ručním pracím.

Spolupracují:
Renita Sörensdotterová – kundí aktivistka, PhDr. v sociání antropologii, výzkumná pracovnice a učitelka pohlavních věd na Stockholmské univerzitě
Jonah Nylund – transaktivista
Lisa Ericssonová – jedna z blogařek FittForFight
Čas: 25. 2. 17.00 – 19.00
Místo: sál 1-1062, Dům 1, Anglický park, Humanistické centrum, Uppsala universitet

Vřele vítáme!
S pozdravy Queerový seminář při Uppsalské univerzitě

(FittForFight – slovní hříčka; fitta – švédsky kunda – pozn. red.)

Autor: