Google+. Nikoli novou sociální síť, nýbrž především rozšíření Googlu samotného.

"> Google+. Nikoli novou sociální síť, nýbrž především rozšíření Googlu samotného.

"> Ceska Pozice

Google má svůj Facebook, který není Facebook

Koncern Google představil dlouho utajovaný projekt Google+. Nikoli novou sociální síť, nýbrž především rozšíření Googlu samotného.

Google+ je momentálně k dispozici jako zkušební verze pro omezený okruh uživatelů. foto: © GoogleČeská pozice

Google+ je momentálně k dispozici jako zkušební verze pro omezený okruh uživatelů.

„Pokud chcete zdvihnout kvalitu vašeho díla, musíte se především postarat o dobrou konkurenci,“ pobízel své čtenáře před lety slavný německý novinář Kurt Tucholsky v dnes již legendárním týdeníku Die Weltbühne. V tomto ohledu nám všem tento týden výrazně vzrostla kvalita digitálního života. Koncern Google totiž představil dlouho utajovaný projekt Google+.

Jedná se o odpověď Larryho Page a Sergeye Brina na veleúspěšný Facebook Marka Zuckerberga. Z populárního vyhledávače se stane gigantická sociální síť. Anebo přesněji, jak to řekli otcové projektu Vic Gundotra a Bradley Horowitz: „Google+ je víc než jen další sociální produkt, pouhá paralelně běžící sociální síť – je to rozšíření Googlu samotného.“

Přísně utajovaný projekt, na kterém tým expertů strávil celý uplynulý rok, by se měl víc přiblížit k tomu, jak spolu komunikujeme a sdílíme informace v reálném světě. „Podle nás je on-line sdílení nefunkční. Až hloupé, dalo by se říct. Komunikace s lidmi je základní lidská potřeba, jenže prozatímní internetové nástroje jsou příliš neohebné. Nutí nás naše kontakty škatulkovat anebo být zcela otevřenými. V reálném životě je spousta nuancí a bylo velmi složité proměnit tyto finesy v software,“ řekl Gundotra.

Circles

Klíčem k reálným zkušenostem v digitálním světě je podle Gundotra a Horowitze služba Circles, tedy kruhy. Cílem googlovského projektu totiž není vytvořit další platformu pro bezhlavé sdílení informací se všemi kontakty (Facebook, Twitter), nýbrž nástroj umožňující cíleně oslovit různé sociální skupiny.

Zatímco například Facebook vyžaduje relativně složité přiřazování uživatelů do skupin, Google+ využívá princip drag-and-drop, který jsem si tak oblíbili u iPhonů. Jednoduše označíte lidi ze seznamu přátel a myší je přetáhnete do kruhu, který si sám pojmenujete. Je to jednoduché, produkt sází především na intuici uživatelů. Podle Gundotra je právě tento způsob nejbližší interakci v běžném životě. Mimochodem, spřáteleným uživatelům Google+ neříká "prátelé" nýbrž "kontakty".

Kolo se Googlu ale rozhodně nově vynalézt nepodařilo. Zásadní rozdíl oproti „nefunkčnímu“ sdílení Facebooku tkví v tom, že v Zuckerbergově síti se o informace standardně dělíme se všemi, zatímco Google nás od samého začátku nutí vybrat si skupinu – paradoxně tedy škatulkuje mnohem víc. To ale rádi opomeneme, protože jak míní týdeník Spiegel: „Circle rozhodně není originální, je ale neskutečně praktický a jednoduše se používá.“

Sparks

Další novinkou se stane vychytávka jménem Sparks. Na první pohled se jedná o klasický internetový vyhledávač. Ve skutečnosti však jde o nástroj určený spíš k sdílení obsahu. „Víme totiž, že skvělý obsah motivuje ke skvělé konverzaci,“ libuje si Gundotra. Oblíbené položky je možno přidat do seznamu, sdílet ho s vybraným kruhem kontaktů a následně s ostatními diskutovat. Rázem se i prosté vyhledávání promění ve společenskou událost.

Hangouts

Jednou z nejzajímavějších funkcí Google+ je Hangouts. Jedná se o nové pojetí chatů a videochatů. Vývojáři kolem Gundotra prý dlouho přemýšleli nad tím, proč se ze skupinového chatování už dávno nestal internetový fenomén. V novém konceptu uživatel neoslovuje své přátele přímo. Namísto toho stiskne tlačítko "start a hangout" a založí si vlastní chat, ostatní kontakty podle přiděleného kruhu obdrží zprávu a mohou se přidat.

„Většina lidí by asi v osm večer nezaklepala na sousedovy dveře s tím, že si chce pokecat. Kdyby ale soused seděl venku na verandě, bylo by téměř neslušné alespoň nepozdravit,“ objasňuje Gundotra myšlenku za novou službou.

Fotografie a videa

Samozřejmě nechybí ani sekce věnovaná sdílení a upravování fotografií a videí. Oproti Facebooku bude funkce nazvaná Instant Upload obohacena o fotoeditor. Navíc bude služba přímo propojena s chytrými telefony uživatelů. Obsah z mobilního zařízení se automaticky nahraje do soukromého alba Google+, odkud stačí jeden klik a v tu ránu se o své fotky a videa podělíte s vybranou skupinou kontaktů.

Vyroste Zuckerbergovi konkurent?

„Je to zatím nejpůsobivější sociální projekt společnosti Google,“ napsal MG Siegler, autor známého blogu Techcrunch, poté co měl možnost si službu detailně osahat. Pochybuji, že to bude stačit k tomu, aby 600 milionů lidí zrušilo své profily na Facebooku a vydalo se směrem Google+, já si ten svůj rozhodně zatím ponechám. Už jen proto, aby celá má on-line zkušenost nezávisela na tom, jak se Larry a Sergey vyspí. Jedno je ale jasné již dnes: Jedná se pravděpodobně o první projekt, ze kterého by Marku Zuckerbergovi v příštích letech mohl vyrůst rovnocenný konkurent a z toho nakonec budeme profitovat všichni.

Služba Google+ je momentálně k dispozici jako zkušební verze pro omezený okruh uživatelů. Pro zbytek internetové společnosti by služba měla být zpuštěna později, konkrétní termín Google zatím neoznámil.

zpět na článek


© 2022 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.