Finanční domy snižují a odkládají splátky i restrukturalizují úvěry

Koncem října skončí covidové moratorium 239 tisícům lidí. Ti si po jarním nástupu viru mohli na několik měsíců odložit splátky úvěrů a hypoték. Cílem bylo nezatěžovat dlužníky ještě víc v době, kdy firmy snižovaly platy či propouštěly. Banky na části klientů jejich schopnost znovu splácet otestovaly a chystají pro ně záchranné sítě.

Česká spořitelna. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Česká spořitelna. | foto: MAFRA - Hynek Glos
Česká spořitelna.

Náraz pro „odložené“ dlužníky se blíží. Koncem října skončí covidové moratorium 239 tisícům lidí. Ti si po jarním nástupu viru mohli na několik měsíců odložit splátky úvěrů a hypoték. Cíl byl jasný – nezatěžovat dlužníky ještě víc v době, kdy byly firmy nuceny snižovat platy či propouštět. Blížící se konec splátkové „přestávky“ je už znát, banky a jejich produkty patří k nejvyhledávanějším heslům na internetu. A finanční domy nezahálejí. Chystají se na snižování a odklad splátek i restrukturalizaci úvěrů.

„Klienty systematicky informujeme a připravujeme na blížící se termín návratu ke splácení. Pro banky totiž bude obecně klíčové, aby se jejich klienti po skončení moratoria dostali zpátky do schopnosti dál splácet,“ říká mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek. Zkušenosti podle něho ukazují, že to většina klientů zvládne. Situaci optimisticky vidí i Česká spořitelna (ČS), jež odhaduje, že problém by mohlo mít pod deset procent „odložených“ klientů.

Také Komerční banka, která očekává desetiprocentní problém u občanských úvěrů a 20procentní u podnikatelských úvěrů. Bankovní instituce už na části klientů jejich schopnost začít znovu splácet otestovaly. Z 359 tisíc klientů s odkladem totiž chtělo 158 tisíc splátkové prázdniny jen na tři měsíce, tedy pouze do konce července.

Nejvyhledávanější pojmy na internetu

Banky začaly svým klientům poskytovat odklad splátek už na jaře, kdy finanční zdraví lidí i firem začal nahlodávat koronavirus. Individuálně, na požádání. V polovině března však ministryně financí Alena Schillerová prosadila zákon, který bankám nařídil plošný odklad pro každého, kdo požádá, na tři či šest měsíců. Odklad končí na konci října. „U úvěrů s odkladem do července se drtivá většina klientů od srpna bez problémů vrátila do běžného režimu,“ říká mluvčí UniCredit Bank Plocek.

„Většina klientů po ukončení odkladu začala úvěr splácet, nebo jej rovnou doplatila. Přibližně třetina požádala o další odklad do konce října,“ říká mluvčí Air Bank Jana Pokorná. Klienti ČS s odkladem do července podle mluvčího Filipa Hrubého prodloužení nežádali. Převažující podíl – dvě třetiny – úspěšných návratů ke splácení hlásí za celou bankovní sféru i Česká bankovní asociace (ČBA).

Řada majitelů hypotečních, spotřebitelských či podnikatelských úvěrů má z blížícího se konce splátkového moratoria těžkou hlavu. Proto se slova jako banka či splátky drží na nejvyšších příčkách žebříčku nejvyhledávanějších pojmů na internetu.

Řada majitelů hypotečních, spotřebitelských či podnikatelských úvěrů však má z blížícího se konce splátkového moratoria těžkou hlavu. Proto se slova jako banka či splátky drží na nejvyšších příčkách žebříčku nejvyhledávanějších pojmů na internetu. „Jsme připraveni pomoci všem klientům, kteří budou mít problémy. V prvé řadě se s nimi budeme snažit dohodnout na individuálních splátkových plánech,“ říká mluvčí ČS. Od října budou klienti moci o individuální splátkový plán požádat prostřednictvím webového formuláře.

„Už od našeho startu na trhu klientům nabízíme, aby si výši splátky u půjčky nebo hypotéky upravili podle svých možností,“ přidává se mluvčí Air Bank Jana Pokorná. Klienti si podle ní mohou své splátky zdarma snížit (nebo zvýšit) a mohou to dělat i opakovaně. Dočasné snížení splátek nabízí také Komerční banka. Její mluvčí Michal Teubner zdůrazňuje, že podmínkou účinné pomoci je, aby klient banku ihned kontaktoval.

Moneta Money Bank oznámila, že nejpozději do konce roku chystá restrukturalizační programy. „Zavazujeme se, že uděláme vše, abychom zabránili našim klientům sklouznout do neřešitelné úvěrové pasti,“ prohlásil nejvyšší šéf peněžního ústavu Tomáš Spurný.

Individuální domluva

Vedle záchytné sítě bank mohou lidem pomoci i poradenské instituce. „Rozšiřujeme síť mobilních poradců do dalších 60 míst, kde jsme doposud nebyli. Zároveň posilujeme svou informační linku,“ řekl Daniel Hůle ze společnosti Člověk v tísni. Organizace se podle něho připravuje na značný nápor volajících – nárůst je už od září.

Z průzkumu České bankovní asociace vyplynulo, že Češi další prodloužení nechtějí. Mají za to, že není dobré si zvykat na neplacení dluhů. Dále si myslí, že současný odklad stačí, a v případě potíží se má klient domluvit s bankou individuálně.

Vedle klientů bank totiž budou volat i lidé s půjčkami od nebankovních subjektů. „Naši poradci jsou velmi dobře vyškolení a počítají s tím, že se mohou každému klientovi věnovat 30 až 45 minut,“ zdůraznil Hůle. Na pozadí druhé vlny koronaviru lze slyšet, že by měla vláda moratorium prodloužit.

Z průzkumu ČBA však vyplynulo, že Češi další prodloužení nechtějí. Mají za to, že není dobré si zvykat na neplacení dluhů. Dále si myslí, že současný odklad stačí, a v případě potíží se má klient domluvit s bankou individuálně. Pouze 33 procent (většinou mladých lidí do 26 let) by rozšíření splátkové pauzy uvítalo, protože by to dle nich pomohlo klientům i ekonomice.

Kolik lidí si odložilo splátky úvěrů

  • O odložení splátek si do 25. září 2020 zažádalo celkem 401 tisíc klientů bank.
  • Schváleno bylo 359 tisíc žádostí.
  • Zhruba 158 tisíc lidí požádalo o přerušení splácení do 31. července, z toho 58 tisíc si následně odklad prodloužilo až do 31. října.
  • Celkově se již vrátilo ke splácení 120 tisíc lidí.

Zdroj: Česká bankovní asociace

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.