Facebook zatopí internetovým firmám. Chce umět všechno.

V době neustále se vyvíjejícího světa technologií, kdy i půl roku je dlouhá doba, působí Facebook jako zjevení. Zatímco většina firem v Silicon Valley neví, co bude zítra, představil Mark Zuckerberg rovnou desetiletý plán.

Facebook a jeho zakladatel Mark Elliot Zuckerberg. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Facebook a jeho zakladatel Mark Elliot Zuckerberg. | foto: Robert GalbraithReuters
Facebook a jeho zakladatel Mark Elliot Zuckerberg.

Zakladatel a šéf nejpopulárnější sociální sítě světa Mark Zuckerberg představil na firemní vývojářské konferenci F8, která proběhla v první polovině dubna v San Francisku, ambiciózní cíle. Základním stavebním kamenem přitom bude umělá inteligence. Ta jako první pronikne do chatovacích aplikací Messenger a WhatsApp, které patří do portfolia služeb Facebooku.

„Uživatelé těchto aplikací si denně vymění 60 miliard zpráv. Třikrát více, než kolik kdy dosáhly klasické textovky,“ uvedl Zuckerberg.

A právě proto, že až pětinu všech SMS zpráv dnes podle odhadů tvoří reklamní sdělení, měl by se i Messenger proměnit z pouhé chatovací aplikace v účinný firemní nástroj pro zákaznickou komunikaci. Roboti budou na uživatelův pokyn schopni objednat taxi, rezervovat stůl v restauraci či sehnat souhrn důležitých týdenních zpráv ušitý na míru konkrétnímu člověku. A samozřejmě bude i vytvářet komerční nabídky.

Zuckerberg vrací úder

Podle Zuckerberga by přitom díky kombinaci umělé inteligence a lidského faktoru měly odpovědi působit, jako by je psali skuteční lidé. Roboti budou schopni vytvářet a odesílat strukturované zprávy obsahující i obrázky, odkazy na webové stránky nebo funkční tlačítka. Vše přitom proběhne formou rozhovoru.

Ve chvíli, kdy Facebook propojí zpravodajství, nakupování, streamování hudby a videa a vyhledávání v tomto nepřeberném množství obsahu, může učinit nepotřebným třeba i tradiční vyhledávací okénko Googlu.

Podobné řešení přitom Microsoft představil na své vývojářské konferenci o dva týdny dříve. Oba technologičtí titáni se utkají i na poli virtuální a rozšířené reality, kde Facebook nedávno za dvě miliardy dolarů koupil společnost Oculus vyvíjející brýle Rift. Jejich prostřednictvím by v budoucnu jejich nositel mohl ovládat reálné i virtuální okolí. V oblasti umělé inteligence, která Facebooku pomáhá například analýzou satelitních snímků hledat místa vhodná k pokrytí internetem, firma soupeří i s Googlem. Obě společnosti například vyvíjejí program schopný ovládnout logickou deskovou hru Go.

Pokud bude úspěšný, může se Facebook stát jakousi univerzální aplikací. Podobně jako se Amazon v minulosti stal univerzálním obchodem. Ve chvíli, kdy Facebook propojí zpravodajství, nakupování, streamování hudby a videa a vyhledávání v tomto nepřeberném množství obsahu, může učinit nepotřebným třeba i tradiční vyhledávací okénko Googlu.

Soběstačný ekosystém

Po Zuckerbergově vystoupení si ale nedrbou hlavy jen manažeři v sídlech webových firem. Porady teď svolávají i telekomunikační operátoři. Facebook skrz svou iniciativu Internet.org poskytuje v rozvojových zemích zdarma přístup k vybraným online službám již nyní. Neobešel se však zatím bez spolupráce právě s operátory, jejichž sítě potřebuje.

Co je pro průmysl nejděsivější, je to, že Zuckerberg nemluví do větru. Společnost do výzkumu a vývoje investuje desítky a stovky milionů korun.

V desetiletém výhledu se však objevují i vlastní technologie pro šíření signálu, a to pomocí dronů, laserů i klasického pozemního vysílání. Když se k tomu přidají aplikace jako WhatsApp, které po celém světě nahrazují posílání SMS a umožňují i sdílení multimediálního obsahu, může to jít s tradičními telekomunikačními společnostmi z kopce ještě rychleji, než analytici předpovídají.

Co je ovšem pro průmysl nejděsivější, je to, že Zuckerberg nemluví do větru. Společnost do výzkumu a vývoje investuje desítky a stovky milionů korun a v současnosti už několik řešení testuje. A pro své plány postupně získává silné spojence, jako je například obchod s květinami Flower.com, obchod s módou Shopspring.com nebo zpravodajskou televizi a server CNN.

Co Facebook představil

Live API – rozhraní, na jehož základě budou vývojáři vytvářet více způsobů, jak v reálném čase sdílet obsah a reagovat

Bots for Messenger – komunikační roboti pro firmy, kteří budou prostřednictvímchatovací aplikace Messenger automaticky vyřizovat požadavky zákazníků

Facebook Surround 360 – systém fotoaparátů pořizující kulové 3D záběry okolí

Profile Expression Kit – uživatelé mohou využívat aplikace třetích stran k vytváření vlastních profilových videí

Free Basics Simulator & Demographic Insights – nástroj pro vývojáře, kteří si jeho prostřednictvím budou moci vyzkoušet svůj produkt ve službě Free Basics, jejímž prostřednictvím Facebook nabízí v rozvojových zemích zdarma přístup k internetu, a získat demografický rozbor svých klientů

Account Kit – dává uživatelům možnost různého přihlášení pro různé aplikace

Facebook Analytics for Apps updates – rozšířené možnosti analýzy uživatelů a správy notifikací pro vývojáře

Quote Sharing – sdílení citací z různých webů či aplikací na Facebooku

Save Button – tlačítko umožňující uložit si na Facebooku vybrané články, videa, produkty a další odkazy z internetu a později si je prohlížet z jakéhokoliv zařízení

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.