Facebook nákupem WhatsApp oddaluje „sociální epidemii“

Jednou z nejdražších technologických transakcí historie si největší sociální síť pořídila mimo jiné až 450 milionů uživatelů.

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Na mobilní technologie cílí společnost Facebook dlouhodobě. Generují jí nejvyšší nárůst provozu a rozšiřují spektrum reklamních nabídek. Akvizicí firmy WhatsApp za 16 až 19 miliard dolarů si Facebook pořizuje hned několik hodnotných aktiv, včetně obrovské uživatelské základny.

Podle informací agentury Reuters představuje akvizice firmy WhatsApp společností Facebook jednu z nejdražších technologických transakcí historie. A docela určitě jde o nejvyšší částku, kterou si vyžádal nákup softwarové společnosti.

Z uvedených 16 miliard dolarů dostanou zakladatelé firmy WhatsApp čtyři miliardy v hotovosti a dvanáct v akciích Facebooku. Další tři miliardy dolarů v akciích jsou připraveny pro management a zaměstnance, pokud v akvírovaném podniku vydrží čtyři roky. Ať už na hodnotu a perspektivu akcií společnosti Facebook nahlížíme jakkoli, čtyři miliardy v hotovosti za čtyři roky starou firmu s 55 zaměstnanci je stále hodně.

Postakviziční byznys

Firma WhatsApp vloni vygenerovala zisk v neoficiální hodnotě 60 milionů dolarů. Obvyklý výpočetní mechanismus, jenž je využíván ve Spojených státech, stanovuje hodnotu akvizice na desetinásobek zisku, případně na trojnásobek ročního obratu. Jak vidno, částka nabídnutá Facebookem se drží jiných pravidel. Protože se valná část transakce odehrává v cenných papírech, otevírá se prostor ke spekulacím o jejich reálné a očekávané hodnotě. Zprávy z burzy však žádný výrazný propad zatím neindikují.

Analytici se shodují na tom, že služba WhatsApp oslovila relativně odlišný segment klientů, než jaký „obhospodařuje“ FacebookObchodní model firmy WhatsApp neoperuje s reklamou, ale výhradně s poplatky za užívání služby. Ty činí 99 centů ročně, přičemž prvních 12 měsíců provozu má uživatel zdarma. Zjevně jde o dostupnou službu, která sází na masový zájem.

Co si Facebook skutečně kupuje? Analytici se shodují na tom, že služba WhatsApp oslovila relativně odlišný segment klientů, než jaký běžně „obhospodařuje“ Facebook. V první řadě jde o mladší generace uživatelů. Ti se údajně mainstreamovým platformám sociálních sítí často vyhýbají. Ve druhém sledu si Facebook kupuje obrovskou uživatelskou základnu, která se rekrutuje i ze zemí, v nichž americká síť zatím příliš neuspěla. Jde především o rozvíjející se země, v nichž penetrace sociálních sítí prozatím nedosahuje větších hodnot. I proto představují pro Facebook hlavní směr expanze a zájmu.

Ačkoli se zakladatelé služby WhatsApp doposud reklamnímu byznysu vyhýbali, nyní již vzdorovat nemohou. Konkrétní plány v tomto směru však Facebook nepředstavil. Mark Zuckerberg, CEO a zakladatel firmy, jen v jednom rozhovoru podotkl, že toto stanovisko v případě platformy instant messaging sdílí. WhatsApp má operovat nezávisle na Facebooku, podobně jako služba Instagram.

Návratnost investice za současných parametrů nepatří k nejrychlejším, nějaká změna musí přijítJakým způsobem hodlá Facebook monetizovat WhatsApp, v tuto chvíli není jasné. Návratnost investice za současných parametrů nepatří k nejrychlejším, nějaká změna musí přijít. Na druhé straně si Facebook pořídil službu, se kterou pronikne do stamilionů mobilních telefonů. Už jen napojení její komunikace na sociální síť by jisté efekty mohlo přinést.

Telekomunikační operátoři si již několik let stěžují na skutečnost, že jim provoz mobilních komunikačních aplikací sráží tržby. Služba WhatsApp je toho zářným a reálným dokladem. Namísto tradičních zpráv SMS a MMS si její uživatelé zasílají texty a fotografie v neomezené míře a v rámci svého datového tarifu. Provozovatelé telekomunikačních sítí chtějí na rostoucím byznysu mobilních internetových služeb participovat a je pravděpodobné, že firmy typu Google, Facebook, Microsoft (Skype), Viber Media (dnes Rakuten) nebo Twitter budou v tomto směru vyzvány ke spolupráci. Čistě teoreticky by mohly hradit část nákladů spojených s datovým provozem jejich služeb, ale jde samozřejmě pouze o spekulaci.

Kvantifikovaní uživatelé

V srpnu minulého roku oznámila společnost WhasApp, že její mobilní komunikační program využívá každý den 300 milionů lidí. Minulý týden Facebook v souvislosti s akvizicí hodnotu zpřesnil a aktualizoval na 419 milionů uživatelů měsíčně (jiné zdroje hovoří o 450 milionech), z toho 70 procent denně. Na trhu není mnoho internetových služeb, jež by měly vyšší denní atraktivitu. Uvedená data se ovšem v různých zdrojích rozcházejí a oficiální verze v podstatě neexistuje.

Z pohledu atraktivity se letos z WhatsApp stala nejvyužívanější internetová služba sociálního charakteruZ pohledu atraktivity se letos z WhatsApp stala nejvyužívanější internetová služba sociálního charakteru. Jiné služby samozřejmě mají větší uživatelskou základnu, ale také na trhu působí podstatně déle. Jinými slovy: žádnou jinou sociální síť nebo webovou službu po čtyřech letech od spuštění nevyužívalo tolik lidí. Samotný Facebook měl po čtyřech letech existence 145 milionů aktivních uživatelů, Gmail 123 milionů, Twitter 54 milionů a Skype 52 milionů.

31. prosince 2013 zpracovala komunikační síť WhatsApp přes 54 miliard zpráv – 18 miliard odchozích a 36 miliard příchozích. Nepoměr je způsoben možností poslat sdělení většímu počtu příjemců.

Samotný Facebook má sice 1,26 miliardy uživatelů, ale k aktivním na měsíční bázi řadí 1,23 miliardy a na denní už jen 757 milionů. Firma má navíc dlouhodobý problém s podvodnými účty, s několikanásobnými uživateli a s firemními skupinami a takzvanými fan stránkami. Ke zneužití celé platformy svádí především její sociální charakter. Podvodných nabídek a účtů v síti existuje nepřeberně, byť se je firma od roku 2012 snaží odstraňovat.

Růstové možnosti tu stále jsou...

Obchodní model Facebooku dlouhodobě doprovází řada chyb a nedostatků. Za všechny uveďme před dvěma lety medializovanou kauzu automatických robotů, kteří pod falešnými uživatelskými účty zneužívali komerční odkazy. Zadavatelé reklamy za takzvané prokliky platili, ale přínos byl samozřejmě nulový. Firma Limited Run tehdy uvedla, že pouze 15 až 20 procent návštěvníků placených odkazů patřilo reálným uživatelům.

Statistiku zrušených uživatelských účtů společnost Facebook nikdy oficiálně nenabídla. Pokud o ni požádáte, dostanete se k pravému opaku. Komunikační manažeři podniku pošlou graf růstu uživatelské báze. Z něj mimo jiné vyplývá, že za rok 2013 se sociální síť rozrostla o 170 milionů uživatelů. Bývaly ovšem doby, kdy Facebook získával ke 30 milionům lidí měsíčně.

Prognóza analytiků eMarketer počítá s neustálým snižováním přírůstku uživatelůAnalytici společnosti eMarketer v případě Facebooku stále vidí růstové možnosti. Ty se ovšem neodehrají ve vyspělém světě, ale v tom rozvíjejícím se. Například v západní Evropě penetrace účtů v populaci dosáhla vloni 37 procent. Do roku 2017 se má zvýšit na 43 procent, analytici však hovoří o viditelném nezájmu mnoha obyvatel Evropy o sociální sítě.

Zatímco v roce 2011 vzrostla globální uživatelská základna Facebooku meziročně o 45,1 procenta, vloni již šlo jen o 22,7 procenta. A nebýt rozvíjejících se zemí v Asii a Latinské Americe, číslo by se propadlo hluboce pod dvoucifernou hranici. Prognóza analytiků eMarketer počítá s neustálým snižováním přírůstku uživatelů. V letech 2016 a 2017 má jít již jen o zhruba 10 procent.

Konec sociální epidemie?

Dle výzkumníků z Princetonské univerzity by v roce 2020 tuto sociální síť již nemusel používat téměř nikdo...Ve výše uvedeném rozboru však stále není nic vysloveně negativního. Najdou se ovšem i podstatně pesimističtější výhledy na budoucnost sociální sítě Facebook. Například výzkumníci z Princetonské univerzity došli k závěru, dle kterého se životní cyklus sociálních sítí velmi podobá epidemiím různých chorob.

Data návštěvnosti – v podobě týdenních počtů vyhledávacích dotazů – vložili do epidemiologického výpočetního modelu, a ačkoli měly výsledky jisté rozpětí, závěr byl jediný: do dvou let Facebook ztratí až 80 procent své aktivní uživatelské základny. V roce 2020 by tuto sociální síť již nemusel používat téměř nikdo.

Jedním z argumentů podporujících tuto hypotézu se stala i analogie epidemie a osudu služby MySpace. „Infekce“ v podobě rychlého růstu uživatelů postupně kulminovala a posléze zájem zcela opadl. Dnes MySpace patří v podstatě již jen do historie internetových počinů.

Nutno dodat, že společnost Facebook po zveřejnění studie reagovala vlastní zprávou, v níž použitou korelační techniku podrobila kritice. Mimo jiné uvádí, že v roce 2021 by Princetonská univerzita neměla mít vůbec žádné studenty. V obou případech jde o názornou demonstraci statistické manipulace s daty a významy.

Počet příspěvků: 1, poslední 28.4.2014 12:26 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.