Ceska Pozice

Facebook chudým přinesou drony. Zuckerberg vypustil Acquilu.

Největší sociální síť světa udělala velký krok k připojení čtyř miliard lidí, kteří zatím zůstávají bez internetu. Předhání tak Google i Microsoft.

Bezpilotní dron | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Bezpilotní dron | foto: MVČR
Bezpilotní dron

Mark Zuckerberg zamáčkl slzu dojetí. Jak sám přiznal, když se solárně poháněný dron Aquila po dvou letech vývoje odlepil od země a kroužil nad Arizonou, bylo to pro zakladatele sociální sítě Facebook emotivní. Pro firmu jde o první krok k tomu, jak získat miliardy nových uživatelů. Nebe by totiž v budoucnu měla brázdit celá flotila takových bezpilotních letounů, které budou lidem na zemi vysílat internet.

Aquila představuje technicky obdivuhodný výtvor. Rozpětí 41 metrů je větší, než má Boeing 737. S váhou zhruba 450 kilogramů přitom není těžší než koncertní křídlo. Téměř polovinu hmotnosti tvoří vysokoenergetické akumulátory, aby letoun mohl zůstat ve vzduchu i v noci. Spotřeba elektřiny by přitom neměla být vyšší než pět kilowattů za hodinu, tedy asi jako tři fény.

„Náš původní cíl byl půlhodinový let. Věci ale šly tak dobře, že jsme letoun nechali ve vzduchu 96 minut. Shromáždili jsme mnoho dat,“ uvedl ve svém facebookovém příspěvku Zuckerberg.

Facebook místo internetu

Cílem je, aby letouny vydržely ve výšce nad 18 kilometrů po 90 dní. Už před časem proto Facebook najal několik expertů z americké kosmické agentury NASA a britské společnosti Ascenta, jejíž dron Zephyr drží s 82 hodinami nepřetržitého letu rekord mezi drony na solární pohon. Motivace je přitom jasná – přinést své služby té polovině světové populace, která doposud nemá připojení k internetu.

Internetové firmy totiž v současnosti bojují s nabíráním nových zákazníků, a tedy nových zdrojů příjmu. V takzvaných západních zemích už je online prakticky každý a nízká porodnost nedává optimistické vyhlídky do budoucna.

V takzvaných západních zemích už je online prakticky každý a nízká porodnost nedává optimistické vyhlídky do budoucna.

Rozvojové trhy zase většinou trápí slabá ekonomika. Podle každoroční analýzy společnosti Kleiner Perkins Caufield & Byers loni počet surfujících vzrostl jen o devět procent, tedy stejně jako v roce 2014. Celkem jsou tak na internetu zhruba tři miliardy lidí. „Zpomalují i jednoduše ziskové trhy jako Čína. Růst, který zůstal, se přesunuje do méně bohatých lokalit. Najít nové uživatele tak bude mnohem těžší. Lehký růst je za námi,“ říká Mary Meekerová, podnikatelka, investorka a bývalá analytička z Wall Street, která je podle magazínu Forbes 86. nejmocnější ženou planety.

U zbývajících čtyř miliard lidí je přitom nanejvýš důležité, kdo s nimi naváže první kontakt. Facebook už proto několik let vede iniciativu Internet.org, jež zprostředkovává ve vybraných zemích základní webové služby lidem, kteří ani nepotřebují mít datový tarif nebo balíček. Stačí jim chytrý telefon a nainstalovaná aplikace.

Google to zkouší s balony

Jenže služba nazývaná Free Basics je kritiky obviňována z toho, že lidem ve skutečnosti podstrkuje „Zuckerbergův internet“. Tedy Facebook a služby, které byly do aplikace zařazeny díky lukrativním smlouvám firem s touto sociální sítí. V Indii už Free Basics na začátku letošního roku zakázali a nepomohlo ani to, že Zuckerberg několikrát navštívil tamního premiéra Naréndru Módího a několik chudých vesnic, kde výhody své služby demonstroval.

Google sází na sluncem nabíjené balony, jež pokryjí oblasti o velikosti 40 čtverečních kilometrů technologií LTE, kterou používají i mobilní operátoři.

Naopak úspěšný je Internet.org v Africe, a Facebook tak dronem Aquila učinil výrazný pokrok v závodě za novými uživateli. Jeho konkurent Google sází na sluncem nabíjené balony, jež pokryjí oblasti o velikosti 40 čtverečních kilometrů technologií LTE, kterou používají i mobilní operátoři. Potřebuje k tomu ale mít vlastní nebo pronajaté frekvence. Projekt Loon, jak jej Google nazval, zaznamenal první test v roce 2013 na Novém Zélandu.

Microsoft zase hodlá využívat volné mezírky mezi frekvencemi televizního vysílání. Dosah běžného wi-fi signálu posílí ze sta metrů až na deset kilometrů. Svůj projekt firma pojmenovala příhodně White Space (Bílé místo).

zpět na článek


© 2021 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.