Elektrický automobil tesla už objevil Česko

Kolegové z branže usedají za volant automobilů Maybach, Maserati, Bentley nebo Mercedes-Benz S. Jeden z nejvlivnějších právníků a přítel Bohuslava Sobotky Radek Pokorný se vymyká. V garáži má elektrický automobil. V Nizozemsku si koupil teslu.

Nová podoba elektromobilu Tesla S. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nová podoba elektromobilu Tesla S. | foto: Reuters
Nová podoba elektromobilu Tesla S.

Plynulým pohybem prstu po velkém displeji umístěném mezi předními sedadly zatáhnete střechu a z vozu se stane kabriolet. Pomocí tabletu ho můžete řídit jako dětské autíčko na dálkové ovládání – třeba když se vám nelíbí, jak jste zaparkovali a chcete svůj vůz ještě o nějaký metr posunout dopředu nebo dozadu. Když si na dálnici nebo na magistrále zase potřebujete vyřídit telefon a chcete mít k dispozici obě ruce, stačí zmáčknout tlačítko a automobil začne řídit sám. A pokud chcete výrazně přidat, rychlost jízdy vás vmáčkne do sedadla jako při vzletu letadla. Z nuly na sto dokáže tohle vozidlo zrychlit za méně než tři sekundy. Nejlepší na tom všem ale je, že během jízdy z výfuku nevypouští jedovaté zplodiny – jede se totiž na elektřinu. Seznamte se s Teslou Model S.

V Česku jde zatím spíše o raritu, tuzemské silnice a dálnice brázdí kolem 120 kusů. Model S v plné výbavě totiž stojí přes čtyři miliony korun, navíc se majitel musí přizpůsobit jinému životnímu a řidičskému stylu a zvyknout si na to, že namísto palivové pistole se do auta zapojuje šňůra s proudem. Netradiční je však i nákup tohoto ultramoderního vozu: v českých autosalonech zájemce teslu ani náhodou nesežene, vydat se pro ni musí do evropské pobočky společnosti Tesla Motors v nizozemském Tilburgu.

Vložit auto do košíku

Napřed je ale třeba vozidlo objednat na internetových stránkách výrobce. Nákup se neliší od klasických e-shopů - jen s tím rozdílem, že namísto elektroniky nebo jídla zákazník do košíku přihodí automobil za několik milionů korun. „Nákup mi trval 20 minut. Na webových stránkách Tesly jsem si vybral Model S a dále už jen klikal, jaká chci kola nebo jakou barvu karoserie. Bylo to jako dělat po internetu nákup na sobotní večer. Zaplatil jsem zálohu tři tisíce eur a druhý den už mi volali z Nizozemska. Po dvou měsících byl vůz připraven a s kamarádem a lidmi z kanceláře jsme si pro něj do Tilburgu zaletěli,“ popisuje své zkušenosti advokát Radek Pokorný, který rozhovory do médií příliš neposkytuje. Nyní udělal výjimku, neboť téma elektromobility považuje za věc, o které je třeba mluvit a propagovat ji.

Nákup se neliší od klasických e-shopů - jen s tím rozdílem, že namísto elektroniky nebo jídla zákazník do košíku přihodí automobil za několik milionů korun.

Pokorného, který po revoluci svou kariéru začínal jako legislativní tajemník ve federálním parlamentu, k pořízení tesly inspiroval kamarád. „Nejsem expert na auta. Historicky jsem vždy kupoval Audi A8. Když jsem byl ale nedávno na basketbalovém tréninku svého syna, kamarád pracující ve startupech mi vyprávěl o kolegovi, který má teslu. Zaujalo mě to. Večer jsem si auto našel na internetu a tesla se mi strašně zalíbila, takže jsem si ji ještě týž večer rovnou objednal,“ vypráví zakladatel advokátní kanceláře Pokorný, Wagner & partneři, která letos oslavila 20 let existence.

Advokáta k nákupu netradičního automobilu přiměly ekologické argumenty. „Planetu zatěžujeme nejen globálním zvyšováním populace,“ míní Pokorný. Dle něho je třeba postupně přejít na alternativní pohon. „V momentě, kdy se vyřeší otázka skladování elektřiny, stane se jízda autem bezemisní. Ve střední Evropě třeba tolik nefouká vítr, jinak je tomu ale na severu kolem Skotska a Norska. Tyto státy mohou ukládat energii z větru. Slunce nesvítí pořád, ale svítí dost na to, aby se energie ze světla dala skladovat,“ dodává advokát, který se se současným předsedou vlády zná z dob střední školy.

Elektromobily jsou podle Pokorného i výrazně bezpečnější - zejména na dálnicích a rovných úsecích. Řidič tesly totiž má k dispozici funkci autopilota. „Tato technologie je na rovných úsecích jistější než lidský faktor. Zapnete tempomat a autopilota a můžete mít ruce na klíně. Jednou za dvě minuty se jen dotknete volantu, aby automobil věděl, že neusínáte. Protože se nemusíte tolik soustředit, není organismus tak unavený. Mám to vyzkoušené,“ popisuje místopředseda Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Tesla je podle něho teprve začátkem ještě většího technologického pokroku, kterým mohou být plně autonomní vozidla. „Tím se samozřejmě otevírá otázka sociálních dopadů takového vývoje, neboť autonomní vozy budou mít vliv na pracovní příležitosti. Na druhou stranu, podíváte-li se na křivku porodnosti v západních zemích, pokles je obrovský. To bude mít velký dopad na prosperitu západní civilizace. Bude naopak chybět pracovní síla. Už dnes naši ekonomiku brzdí její nedostatek. Autonomní auta mohou aspoň malou část tohoto problému pomoci řešit,“ míní Pokorný.

Mekka u Humpolce

Asi největší komplikací pro uživatele elektromobilů je nedostatek dobíjecích stanic. „Dobíjím si vůz hlavně doma. Česko je na tom se sítí dobíječek dost špatně, jediným, kdo tuto infrastrukturu buduje, je ČEZ. Pro plně elektrická auta potřebujete rychlodobíječky, kterých má po republice jen několik málo,“ popisuje advokát.

ČEZ v současnosti provozuje 60 dobíječek, z nichž 10 je rychlodobíjecích. U nich podle Pokorného dobití na 80 procent trvá kolem 75 minut. „U ostatních nabíječek čekáte s teslou přibližně pět hodin, abyste mohli ujet kolem 500 kilometrů,“ doplňuje Pokorný.

Samotná Tesla v Česku pro své uživatele buduje takzvaný Tesla Supercharger, jehož výstavbu má na starosti energetická společnost E.ON. První takováto speciální dobíjecí stanice se otevře na konci června poblíž Humpolce u dálnice D1.

Výstavba rychlodobíjecích stanic je nyní podle mluvčího ČEZ pro obnovitelné zdroje Martina Schreiera prioritou jeho společnosti. „Nyní po dokončení výběrových řízení na dodavatele nových dobíjecích stanic v řádu týdnů připravujeme instalaci dalších stanic jak v Praze, tak i v dalších místech České republiky. Naší strategií je postupné budování dlouhodobě fungující sítě, jejíž dostupnost, a tedy kvalita se bude postupně zvyšovat,“ uvedl Schreier. ČEZ dbá dle něho především na výběr lokality. „Síť našich stanic je zpřístupněna našim zákazníkům, kteří se identifikují jedinečnou ID kartou fungující na bázi paušálních plateb, které pro zákazníky Elektromobility ČEZ aktuálně činí 150 Kč měsíčně,“ doplnil Schreier.

Samotná Tesla v Česku pro své uživatele buduje takzvaný Tesla Supercharger, jehož výstavbu má na starosti energetická společnost E.ON. První takováto speciální dobíjecí stanice se otevře na konci června poblíž Humpolce u dálnice D1. V areálu bude k dispozici šest superchargerů, kde se elektrovůz značky Tesla dobije na 80 procent zhruba za 40 minut, a čtyři rychlodobíječky, z nichž budou moct nasát energii i vozidla jiné značky než Tesla. Podnikatel František Kubiš z Rožnova pod Radhoštěm, pravděpodobně úplně první český uživatel vozu Tesla, považuje supercharger u Humpolce za první rozumnou stanici v Česku. „Dosud se muselo poměrně dlouhou dobu čekat, když jste přijel k jednomu stojanu a ten byl zrovna obsazený. Infrastruktura dobíjecích stanic byla prakticky neexistující, nyní se snad situace zlepší,“ uvádí Kubiš.

Optimistický je v tomto ohledu i Pokorný. „Jakmile bude v Česku za dva tři roky k dispozici více superchargerů, nebude jediný důvod mít vůz se spalovacím motorem,“ míní. Advokát navíc řízením tesly ročně ušetří i nemalé peníze. „Za naftu jsem s audinou utratil mezi 10 a 15 tisíci korun za měsíc. Teď za elektřinu platím koruny. V Německu u superchargerů neplatíte vůbec nic. Audiny jsem měnil po šesti letech, takže si myslím, že za tuto dobu ušetřím na palivu tak milion korun,“ počítá někdejší člen dozorčí rady Komerční banky.

Klub srdcařů

Mezi českými majiteli tesly panuje přátelská atmosféra a nadšení, o čemž svědčí i fakt, že jednou za rok pořádají sraz. Zakladatelem a organizátorem těchto setkání je právě Kubiš. „Lidé se mě ptali, jak si vůz objednat a jak si pro něj zajet. Založil jsem si i webové stránky a sesbíral relativně dost kontaktů na ,tesláky‘. Už dvakrát jsem svolal takzvaný Tesla sraz. Přijeli ale i majitelé ostatních elektromobilů. Jednou za rok rozešlu e-mail o plánovaném setkání. Poprvé se nás sešlo kolem patnácti, loni nás bylo už přes dvacet. Letos nás asi bude víc, protože pohyb po republice usnadní supercharger. Budeme mít co oslavovat,“ směje se první řidič tesly na českých silnicích. Na srazech se většinou sdílejí zážitky a zkušenosti. „Občas si v kabině někdo něco vylepší, tak nám pak radí, jak na to,“ popisuje Kubiš.

Jedním z průkopníků myšlenky Tesla na tuzemských komunikacích byl i zakladatel taxi aplikace Liftago a někdejší ústecký náměstek primátora Martin Hausenblas.

Jedním z průkopníků myšlenky Tesla na tuzemských komunikacích byl i zakladatel taxi aplikace Liftago a někdejší ústecký náměstek primátora Martin Hausenblas. Ten si před dvěma lety pořídil model S, který ho natolik nadchnul, že plánuje další nákup. „V těchto týdnech Tesla podniká propagační jízdy pro Liftago. Lidem, kteří si objednají jízdu taxi, náhodně přijede tesla jako překvapení. Již se těším na Teslu Model X, zcela jistě si jej koupím,“ říká Hausenblas.

Advokát Pokorný věří, že se vozy Tesla stanou dostupnými i pro méně movité lidi. Příkladem může být nový Model 3, který si objednalo přibližně 370 tisíc lidí. Cena by se měla pohybovat mezi 800 tisíci a jedním milionem korun. „Od toho si musíte odečíst náklady na pohonné hmoty, čímž se výrazně sníží finanční náročnost. Až se v Česku postaví 100 superchargerů a pokryje se těmito stanicemi infrastruktura, věřím, že nastane raketový boom elektromobilů. Nesmíme navíc zapomínat, že Češi jsou hračičkové,“ dodává vlivný advokát.

Že by si se svým novým vozem mezi pražskými právníky a podnikateli připadal jako „exot“? „Vůbec ne. Rád o tom před všemi vykládám. A je pravda, že už jsem tím pár lidí zaujal,“ usmívá se.

Radek Pokorný

Patří mezi nejvlivnější advokáty v zemi, je jedním z nejbližších lidí premiéra Bohuslava Sobotky. Je partnerem v advokátní kanceláři Pokorný, Wagner & partneři, v minulosti působil jako legislativní tajemník poslaneckého klubu ve Federálním shromáždění ČSFR, později jako advokátní koncipient v advokátní kanceláři Pavla Rychetského, současného předsedy Ústavního soudu. V letech 1998-2001 byl členem dozorčí rady Komerční banky. V současnosti mezi velké klienty jeho kanceláře Pokorný, Wagner & partneři patří čínská společnost CEFC, která v Česku v posledních letech investuje miliardy korun.

Počet příspěvků: 4, poslední 31.7.2016 04:24 Zobrazuji posledních 4 příspěvků.