Ceska Pozice

Důsledek pandemie: Rekordní čínský vývoz do Evropy po železnici

Více než 1200 nákladních vlaků bylo jen v průběhu července vypraveno z Číny do evropských destinací, včetně České republiky. Jde o historický rekord – meziročně objem zboží směřujícího po železnici z Číny do Evropy vzrostl téměř o 70 procent. Železniční trasy mezi Čínou a některými evropskými městy jsou součástí Nové hedvábné stezky.

Čínská ekonomika. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Čínská ekonomika. | foto: Ilustrace Richard CortésČeská pozice
Čínská ekonomika.

Již několik měsíců přepisují počty vypravených nákladních vlaků jezdících mezi Čínou a Evropou historické tabulky. Zatím poslední zveřejněné statistiky se týkají července a právě v tomto měsíci bylo dosaženo rekordu. Z Číny do Evropy přijelo více než 1200 nákladních vlaků. Za první půlrok bylo z Číny do Evropy celkem vypraveno 5122 nákladních vlaků. Železniční trasy mezi Čínou a evropskými městy jsou součástí Nové hedvábné stezky.

Tuto iniciativu vyhlásil v roce 2013 čínský prezident Si Ťin-pching. Jeho ideou je vybudovat obchodní koridory, které propojí Asii, Blízký východ, Evropu a Afriku. Odhadované investice mají přesáhnout bilion dolarů. Deník South China Morning Post uvedl, že z I-wu, dopravního uzlu ve východočínské provincii Če-ťinag, bylo do centrální Asie a do evropských zemí za prvních sedm letošních měsíců přepraveno více než 33 tisíc kontejnerů. To je třikrát více než loni.

Nová spojení

Z Čcheng-tu, hlavního města provincie S’-čchuan, bylo vypraveno mezi Čínou a Evropou 1200 vlaků, což představuje meziroční nárůst 68 procent. „Železniční nákladní doprava je alternativou k rychlé, ale drahé letecké přepravě, a k levnější, ale pomalejší námořní dopravě,“ komentoval situaci pro deník China Daily Barry Hembling, partner v mezinárodní právnické společnosti Watson, Farley & Williams. Dodal, že značný nárůst aktivity na železnici souvisí s omezením mezinárodní letecké přepravy. „Krize ale pravděpodobně zvýší příležitosti pro železniční přepravu,“ dodal Hembling.

Na to sázejí i čínské úřady. Národní komise pro rozvoj a reformu nedávno vyčlenila téměř 30 milionů dolarů na podporu čínsko-evropské železniční nákladní dopravy. V plánu je i výstavba pěti logistických center pro nákladní železniční dopravu. A otvírají se také nová spojení s Evropou, naposledy zkraje letošního dubna mezi Si-anem v centrální Číně a Barcelonou. Podle státní železniční společnosti China State Railway Group vozí vlaky z Číny do Evropy především zdravotnický materiál.

Národní komise pro rozvoj a reformu nedávno vyčlenila téměř 30 milionů dolarů na podporu čínsko-evropské železniční nákladní dopravy. V plánu je i výstavba pěti logistických center pro nákladní železniční dopravu. A otvírají se také nová spojení s Evropou, naposledy zkraje letošního dubna mezi Si-anem v centrální Číně a Barcelonou.

„Nákladní vlaky přepravily během prvního pololetí letošního roku z Číny do Evropy na 27 tisíc tun zboží včetně protiepidemického materiálu. Zboží směřovalo do Itálie, Německa, Francie, Španělska, České republiky, Polska, Maďarska, Nizozemska, Litvy a do dalších zemí, odkud bylo převezeno do dalších částí Evropy,“ konstatovala začátkem července na tiskové konferenci mluvčí ministerstva zahraničí Chua Čchun-jing. Dle ní se nákladní vlaky v době pandemie staly „záchranným lanem“ a „poutem solidarity“.

Čilý ruch na čínské železnici se pozitivně promítl i do statistik mapujících čínský zahraniční obchod. Přebytek bilance zahraničního obchodu stoupl na 62,33 miliardy dolarů z červnových 46,42 miliardy. Vývoz se v červenci zvýšil o více než sedm procent. Nahoru jej táhly především rekordní dodávky zdravotnického vybavení a dále elektronické produkty. Pro Peking jsou čísla o zahraničním obchodu důkazem, že se podařilo nastartovat výrobu poté, co byly mnohé továrny na jaře zastaveny kvůli koronaviru. V neposlední řadě má jít i o doklad, že je o čínské zboží v zahraničí stále zájem.

„Schopnost přežít velké otřesy a konkurenceschopnost čínského zahraničního obchodu neustále rostou. Podíl Číny na globálním obchodu se může dále zvyšovat, jakmile se nastartuje globální byznys. To je pozoruhodné,“ konstatoval pro čínskou agenturu Sin-chua ředitel celní správy Ni Jüe-feng.

Rekordní rok

  • Z kontejnerového překladiště na nákladním vlakovém nádraží v Čeng-Čou, hlavním městě provincie Che-nan ve střední Číně, vyrazilo letos směrem do Evropy přes 1200 vlaků s více než 33 tisíci kontejnery, což je asi třikrát více než loni.
  • Rekordní nárůst vývozu je podle čínských zdrojů důsledkem pandemie, protože většinu zboží vypraveného vlaky do Evropy tvořil údajně zdravotnický materiál.

zpět na článek


© 2020 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.