Dopis v kauze pražských tramvají: Škodovka se svlékat nehodlá

ČESKÁ POZICE má k dispozici dokument, v němž Škoda Transportation apeluje na šéfa pražského DP, aby nezveřejňoval „tramvajovou“ smlouvu.

foto: © ČESKÁ POZICE, Alessandro CanuČeská pozice

Nestává se často, aby ČESKÁ POZICE nějaký úřad či instituci mohla pochválit za snahu zpřístupnit veřejnosti smlouvy k významným zakázkám. Aktuální pokus rady hlavního města Prahy je důkazem, že výjimky existují. Menšinová vláda TOP 09 pod vedením primátora Tomáše Hudečka se oproti předchozím koalicím pustila do nejvýraznější bitvy se Škodou Transportation, která před osmi lety (za Bémovy éry) získala superzakázku na dodávku 250 tramvají. A kypersko-plzeňská společnost se cuká.

Pro městský rozpočet představuje splácení poruchových tramvají citelný problém. Dopravní podnik hlavního města Prahy by měl od Škody Transportation dle smlouvy z roku 2005 koupit do roku 2018 celkem 250 tramvají 15T ForCity téměř za 19 miliard korun.

Radní se v srpnu rozhodli podívat Škodovce, již vlastní limassolská Skoda Industry, do útrob. Jedním z požadavků radních bylo, aby firma sdělila, respektive potvrdila své akcionáře (Škodovka se svými akcionáři od června 2012 netají - jsou jimi Tomáš Krsek, Michal Korecký, Marek Čmejla, Jiří Diviš, Jaromír Šilhánek, Josef Bernard, Marek Krsek, Tomáš Ignačák). Primátor Tomáš Hudeček k tomu na webu magistrátu uvedl

„Důvodem k tomuto kroku jsou informace objevující se v médiích, že údajní majitelé Škody Transportation figurují v kauze privatizace Mostecké uhelné společnosti. Škodu Transportation oslovíme prostřednictvím statutárních orgánů Dopravního podniku hlavního města Prahy. Pokud se chceme chovat jako zodpovědný správce veřejných financí, je naší povinností tyto otázky klást a usilovat o jejich objasnění.“

V dopise, který má ČESKÁ POZICE k dispozici, se Škoda Transportation z požadavku pražských radních vyvléká

Hlavním požadavkem města je však zveřejnění „tramvajové“ smlouvy Škody Transportation s dopravním podnikem. A to je problém. V dopise, který má ČESKÁ POZICE k dispozici, se z požadavku pražských radních Škodovka vyvléká tím, že tuto aktivitu podpoří jen v případě zveřejnění všech ostatních smluv s významnými dodavateli dopravního podniku.

„Dovolujeme si Vás ubezpečit, že naše společnost vždy respektovala, a rovněž nadále bude respektovat, písemně sjednaný závazek mlčenlivosti a důvěrnosti v uzavřené smluvní dokumentaci na nákup tramvají 15T, přičemž v tomto ohledu jsme vždy očekávali a i nadále očekáváme stejný přístup ze strany dopravního podniku,“ píše šéf Škody Transportation a její akcionář Josef Bernard řediteli dopravního podniku Milanu Křístkovi.

A zdůrazňuje: „Věříme, že dopravní podnik neposkytl a nadále ani neposkytne předmětnou smluvní dokumentaci, technické podmínky, jakož i ostatní dokumenty obsahující duševní vlastnictví Škody, třetím osobám bez předchozího písemného souhlasu Škody.“ Právě tento apel se pravděpodobně vztahuje k obavě, že by dopravní podnik coby společnost ve vlastnictví hlavního města poskytl smlouvu třetí osobě na žádost dle zákona o svobodném přístupu k informacím (takzvaná „106“).

Domluva v nedohlednu

Jednání mezi Škodovkou a dopravním podnikem se v posledních týdnech vyostřilo a nedaří se nalézt kompromisní řešení

Jednání mezi Škodovkou a dopravním podnikem se podle zdrojů ČESKÉ POZICE v radě města v posledních týdnech vyostřilo. Nedaří se nalézt kompromisní řešení. V zásadě jde o to, že město by potřebovalo buď prodloužit lhůtu, kdy musí splácet tramvaje, nebo snížit počet dodaných tramvají. Ani jedna z těchto možností však dle právníků, které dopravní podnik oslovil, není schůdná.

Jinou variantou bylo zkrácení části dodaných tramvají, čímž by podnik mohl ušetřit peníze a zároveň do své flotily získat menší stroje, které by potřeboval. Ani tento způsob řešení není proveditelný, neboť by byl změněn předmět původní zakázky.

Město proto podle našich informací nyní vymýšlí další strategii, kterou zatím tají. Jednat by se například mohlo o pronájmu několika vozoven, o které má Škodovka údajně eminentní zájem (zejména poté, co dopravní podnik upustil od záměru outsourcingu hostivařských opraven tramvají, o které se plzeňská společnost rovněž zajímala). Výměnou za to by Škodovka mohla vyjít vstříc požadavkům dopravního podniku.

Člen dozorčí rady DPP Marek Doležal (TOP 09) v nedávném rozhovoru pro ČESKOU POZICI zase navrhl radikální řešení – aby město šlo do risku a vypovědělo Škodovce smlouvu.

Ať už to jednání dopadnou jakkoliv, vedle zájmu radních o městskou kasu je nutné přihlédnout i k politické rovině. Bitva proti Škodě Transportation, kterou navíc primátor zařadí do jedné škatulky s kauzou Mostecké uhelné, je pro TOP 09 výhodné téma pro předvolební komunikaci.

Počet příspěvků: 1, poslední 23.8.2013 07:30 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.