Do bitvy o krále on-line kurzů MOOC se zapojuje i britský velikán

Stránky FutureLearn, za nimiž jsou dvě desítky britských a pár australských univerzit, začínají nabízet podzimní přednášky.

Stránky projektu FutureLearn běží zatím jen v betaverzi, ale čeká se prudký rozvoj. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Stránky projektu FutureLearn běží zatím jen v betaverzi, ale čeká se prudký rozvoj. | foto: © www..futurelearn.comČeská pozice
Stránky projektu FutureLearn běží zatím jen v betaverzi, ale čeká se prudký rozvoj.

Stačí sedět doma, svírat v ruce iPad či notebook a učit se od profesorů z Harvardu nebo Stanfordu. Zdarma, alespoň zatím. To je základ úspěchu on-line kurzů MOOC (Massive Open On-line Courses), které proměňují vysoké školství. Současnými lídry jsou platformy Coursera, EdX či Udacity, které od roku 2012 rozjíždějí elektronickou revoluci a jejichž postupnou pouť světovým webem popsala nedávno i ČESKÁ POZICE.

Dosavadním tahounem „mooců“ byly USA. Stránky patrně nejúspěšnější Coursery (dnes již s miliony uživatelů) vzešly ze Stanfordu, projekt EdX zase z Harvardu a také MIT. Během září byl spuštěn i dlouho očekávaný web FutureLearn, za kterým je společná iniciativa pár desítek převážně britských univerzit – od Birminghamu, Bristolu přes Edinburgh či Glasgow až po průkopníka korespondenčního a on-line vzdělávání The Open University. Své kurzy zde ale hodlá nabízet i neuniverzitní instituce – Britské muzeum.

„Ve FutureLearn chceme inspirovat k celoživotnímu učení. Nabízíme širokou paletu vysoce kvalitních kurzů zdarma, které připravují světově špičkové univerzity a další kulturní instituce,“ píše se na webu FutureLearn.com. Webové stránky, které běží pouze pár dní v beta verzi, vyzývají uživatele, aby psali podněty, co zlepšit a co by e-studenti uvítali.

Většina kurzů trvá šest až deset týdnů, ale jsou i kratší dvoutýdenní úvody do některých vědeckých oborů. Zájemci se učí pomocí krátkých audio a video přednášek, čtou doplňující materiály a vyplňují kvízy či menší testy, přičemž se lektorů i kolegů mohou ptát na věci, jimž nerozumějí, anebo předkládat své myšlenky. Nejzajímavější studenty lze sledovat (podobně jako na Twitteru prostřednictvím tlačítka Follow), diskutovat s nimi – a učit se on-line.

Budoucnost, která teď začíná?

Například 14. října začne marketingově-byznysový kurz Utajená síla značek (University of East Anglia), 25. listopadu spustí historici a archeologové z Leicesteru blok přednášek Anglie v době Richarda III. a již předtím poběží Úvod do ekosystémů z The Open University. Stačí si vybrat, mít čas a vůli k dokončení, což je u MOOC zatím slabinou – podle průzkumů totiž během výuky odpadne až 90 procent zájemců, neboť mají na počátku „velké oči“, ale povinnosti ke studiu posléze nestíhají plnit...

Profesor Tomáš Zima: Domnívám se, že v první fázi by bylo možné MOOC využít pro celoživotní vzdělávání nebo jako doplněk výuky...„Pohled na MOOC je ambivalentní. Vidíme tyto kurzy na Stanfordu, MIT, Harvardu, takže potenciál tam asi je. Na druhou stranu vím, že Oxford nebo Cambridge v současné době touto cestou nejdou. Domnívám se, že v první fázi by bylo možné MOOC využít pro celoživotní vzdělávání, pro některé kurzy nebo jako doplněk výuky. Neumím si však zatím představit, že by byl celý předmět absolvován on-line. Je ale jednoznačné, že část výuky v horizontu deseti, patnácti let určitě bude těmito kurzy uskutečňována,“ řekl ČESKÉ POZICI v nedávném rozhovoru Tomáš Zima, kandidát na rektora Univerzity Karlovy.

Britský uchazeč o světový trůn on-line kurzů MOOC se nejmenuje FutureLearn jen tak náhodou – cílí na budoucí trh a možná že i na budoucnost vzdělávání.

Související články ČESKÉ POZICE: