Developeři budují nová obchodní centra. Kdo v nich bude nakupovat?

Optimismus: Dle společnosti DTZ má letos a příští rok v Česku vzniknout až 400 tisíc metrů čtverečních maloobchodních ploch.

foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Developeři jsou optimisté! Zatímco statistici hlásí, že spotřeba domácností zůstává vlažná, developeři lámou rekordy ve výstavbě obchodních center. Zřejmě věří, že se situace v české ekonomice v dohledné době obrátí a zákazníci naplní obchody. Otázkou je, bude-li tomu skutečně tak.

Mezinárodní realitní společnost DTZ tvrdí, že výstavba obchodních center se dostává na úroveň před hospodářskou krizí: „Letošní rok a ještě spíše rok 2014 co do přírůstku moderních maloobchodních ploch překoná roky 2012, 2011, 2010 i 2006 – letos i příští rok bude celkem nájemcům nabídnuto až 400 tisíc metrů čtverečných v nových detailových projektech.“ Letos bude otevřeno například obchodní centrum Galerie Šantovka v centru Olomouce, v příštím roce pak teplická Fontána, Pivovar Děčín či OC Lužiny.

V polovině srpna Český statistický úřad (ČSÚ) zveřejnil data o české ekonomice. Dle nich ve druhém čtvrtletí letošního roku vzrostl HDP očištěný o cenové, sezónní a kalendářní vlivy o 0,7 procenta v porovnání s předchozím čtvrtletím. ČSÚ odhaduje, že tím končí po 1,5 recese české ekonomiky, která byla nejdelší v historii Česka.
S nadšením však. Pokud totiž HDP porovnáme meziročně, pak ve druhém čtvrtletí klesl o 1,2 procenta. Statistici tvrdí, že růstu HDP pomáhá zejména export, naopak spotřebu domácností označují za slabou. Spotřebitelé jsou prý ve svých výdajích velmi opatrní. Ukazují to i výsledky maloobchodu. Červnové tržby prodejců se meziročně snížily o 1,1 procenta.

Česko před západní Evropou

Uveďme i další statistické údaje. Dle analýzy DTZ z konce loňského roku byl český maloobchodní trh, měřeno plochami na jednoho obyvatele, nejnasycenější ve střední Evropě. Na tisíc obyvatel připadalo 284 metrů čtverečních maloobchodních prostor. Pokud bychom vzali v úvahu jen maloobchodní centra, dostali bychom se na 209 metrů čtverečních. V Praze na konci roku 2012 připadalo na tisíc obyvatel téměř 700 metrů čtverečních v obchodních centrech. Pro srovnání Mnichov, Rotterdam, Kolín nad Rýnem, Stuttgart nebo Paříž se pohybují pod 200 metry čtverečními.

Otázkou je, zda nově budovaná obchodní centra najdou při současné kondici české ekonomiky dostatečnou klientelu

Příčinu tohoto propastného rozdílu vidí realitní makléři v minulosti. V západoevropských městech mají dlouholetou tradici menší kamenné obchody. Vedení měst si pečlivě hlídalo, aby nová obchodní centra „nezahubila“ obchody na tradičních nákupních třídách. Ve střední a východní Evropě bylo cílem co nejrychleji saturovat neuspokojenou poptávku.

Otázkou je, zda nově budovaná obchodní centra, která se v Česku otevřou letos a příští rok, najdou při současné kondici české ekonomiky dostatečnou klientelu. Pokud by se nadále zvyšovala nezaměstnanost, domácnosti budou ve své spotřebě ještě opatrnější. Martin Lobotka z České spořitelny v Hospodářských novinách odhadl, že spotřeba domácností zůstane v nejbližších čtvrtletích slabá a její zlepšení lze očekávat až se zpožděním ve druhé polovině 2014. Developeři se proto nemohou spolehnout na rozšířený názor, že nakupování patří mezi nejoblíbenější koníčky českých občanů, kterého se jen tak nehodlají vzdát.