Developeři budou muset k novostavbám zajistit více parkovacích míst

Cena parkovacích stání v uplynulých dvou letech stále rostla. To dopadá na ceny bytů. Pravidla říkají, že k novým bytům parkovací místa být musejí, aby nový projekt ještě více nezahltil parkovací místa ve svém okolí. Například Praha chce ze současného systému, kdy je povinné vybudovat minimální počet míst, přejít na maximální počet.

Roman Šitner 25.5.2021
Kritická situace s parkování je v současnosti na Rovninách v ulici J. Seiferta.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kritická situace s parkování je v současnosti na Rovninách v ulici J. Seiferta.... | foto: FOTO IVANA GRAČKOVÁ
Kritická situace s parkování je v současnosti na Rovninách v ulici J. Seiferta....

Kdo hledá nový byt a smíří se s cenou, narazí na nutnost dokoupit si parkování. Jeho cena je ve stovkách tisíc korun. Stačí se podívat na aktuální nabídky v Praze. V okrajových částech stojí i místo venku 200 a více tisíc, v garážích běžně více než 400 tisíc. V širším centru jde zpravidla o více než milion, v historickém jádru dokonce o jednotky milionů korun.

Už před dvěma lety se psalo o nebývale vysokých cenách parkovacích stání, jenže nyní jsou ještě dražší. „Jejich cena v posledních dvou letech neustále roste,“ potvrzuje Evžen Korec, šéf developerské společnosti Ekospol. To dopadá i na ceny bytů. Pravidla říkají, že k novým bytům parkovací místa být musejí, aby nový projekt ještě více nezahltil parkovací místa ve svém okolí.

Investiční příležitost

Ceny mohou růst mnohem výš. „Parkovací místa se v poslední době stávají zajímavou investiční příležitostí. Zejména v lokalitách u metra, dopravních uzlů či na velkých sídlištích je možné parkování dobře pronajmout,“ říká Petr Hána, odborník na nemovitosti ze společnosti Deloitte. Jen u menších bytů si někteří za místo pro auto nepřiplácejí, u velkých bytů však lidé chtějí zpravidla místo pro dvě auta. Platí to i v lokalitách, kde se dá relativně dobře zaparkovat na ulici, lidé chtějí mít garantované stání přímo v místě bydliště.

Parkovací místa se v poslední době stávají zajímavou investiční příležitostí. Zejména v lokalitách u metra, dopravních uzlů či na velkých sídlištích je možné parkování dobře pronajmout.

Například Praha chce ze současného systému, kdy se udává povinnost vybudovat minimální počet míst, přejít na maximální počet. „Zjistilo se, že se automobilový provoz zvýšil natolik, že ani původně zamýšlená minima k parkování nestačí. Ulice měst jsou proto přeplněné auty,“ popisuje záměr stávající legislativy Marek Vácha, mluvčí Institutu plánování a rozvoje Prahy.

„Parkování u nové výstavby, zejména v širším centru, se musí postupně snižovat po vzoru jiných světových metropolí. Jde o to, že více automobilů se do města již těžko vejde a nová zástavba se musí více napojit na MHD a podporovat aktivní způsoby dopravy,“ dodává Vácha. A nižší nabídka bude cenu tlačit vzhůru...

Zatím jen záměr

Praha se totiž chce držet toho, že nejdražší má být parkování v ulicích a nejlevnější ve velkých parkovacích domech, a navíc dosáhnout, aby na každý blok připadala dvě volná parkovací místa, aby nebylo nutné kroužit dokola a zoufale hledat volnou skulinu. Toho lze docílit růstem ceny. Jde ovšem zatím jen o záměr, ke kterému je dlouhá, a především politicky náročná cesta.

Praha se totiž chce držet toho, že nejdražší má být parkování v ulicích a nejlevnější ve velkých parkovacích domech, a navíc dosáhnout, aby na každý blok připadala dvě volná parkovací místa, aby nebylo nutné kroužit dokola a zoufale hledat volnou skulinu. Toho lze docílit růstem ceny. Jde ovšem zatím jen o záměr.

Postupně roste i další problém. Za uplynulá desetiletí se auta výrazně zvětšila. Například malá Škoda Fabia v poslední generaci je o 13 centimetrů širší než první generace před 20 lety. Parkovací místa jsou přitom stejná. Mezi auty proto zbývá čím dál méně místa. Řešení však zatím zůstává v nedohlednu. Každé zvětšení by parkování prodražilo. A to nejen růstem zabrané plochy. „Jednoduchý výpočet není, vedlo by to k přepracování projektů,“ popisuje Ondřej Šťastný, mluvčí Central Group.

Cenu stání už o něco zvyšuje i příprava na nastupující éru elektrických aut. Developeři se snaží alespoň část míst připravit. „Je naivní si myslet, že elektromobilita i její příprava nic nestojí – je to naopak. Cena zásuvky nebo nabíječky zdaleka neodráží veškeré investiční náklady, které s tím souvisejí,“ dodal David Jirušek ze společnosti Finep.

Počet příspěvků: 1, poslední 27.5.2021 01:51 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.