Dění kolem výběru nového šéfa Národního divadla zavání fraškou

Ministerstvo kultury překvapivě zrušilo výběrové řízení na šéfa divadelního svatostánku, ale brzy chce vyhlásit další. Snad se věc povede.

Těsně před půlnocí ze středy na čtvrtek oznámilo ministerstvo kultury zrušení výběrového řízení na ředitele Národního divadla (ND). Právě ve čtvrtek 12. dubna přitom byla uzávěrka podání přihlášek. Podle mluvčí Markéty Ševčíkové ministryně Alena Hanáková přehodnotila stanoviska, chce doplnit podmínky veřejného řízení, konzultovat s odborníky a otevřít ještě větší prostor pro výběr nejvhodnějšího kandidáta. Resort se evidentně vžil do tématu a prokázal smysl pro dramatičnost okamžiku. Bohužel jinak celé dění kolem výběru nového šéfa ND zavání fraškou.

Zaujala nás zmínka úřadu o větším prostoru pro výběr nejvhodnějšího kandidáta. To jistě ocení i odborná veřejnost, která celý tendr od počátku kritizovala. Šuškali si totiž i vrabci na střeše, že prostor byl naopak nastaven tak úzce, že jím mohl projít pouze jeden, samozřejmě ten správný kandidát. Ale to je teď bezesporu pasé. „Měl by být nejen dobrým manažerem, ale musí mít vhled do řízení takovéto instituce. Neměl by to být člověk, který bude jednostranně zaměřený, třeba na ekonomiku,“ upřesnila ministryně v ranním interview pro Radiožurnál své představy o budoucím šéfovi ND. I to by experti, možná laici rovněž, mohli bez problémů sdílet s ní.

Paní Hanáková sice v rozhlase v jednu chvíli omylem nazvala Národní divadlo národním výborem, ale to se dá odpustit. Jinak jedla po ránu i vtipnou kaši, když na dotaz moderátora Jana Pokorného, který naléhal a naléhal, jestli byl tendr na ředitele ND opravdu připravený pro někoho konkrétního, což je samozřejmě věc absolutně nepřípustná, odpověděla zhruba takto: Spekulace o výběrovém řízení šitém na míru konkrétnímu adeptovi se nepotvrdila, protože výběrové řízení bylo zrušeno. Svatá prostoto!

Poněkud nejasné je však její vyjádření, že poslední kapkou k rozhodnutí výběrové řízení zrušit bylo seznámení s dílčími výsledky auditu Národního divadla, který ji nepřesvědčil a který je v tuto chvíli ještě nedokončený. Jakou to má přímou souvislost s výběrem nového ředitele Národního divadla? Audit něco ukáže a to se pak zabuduje do nových kritérií výběrového řízení? Taky si zaspekulujme: audit třeba zjistí, že celé slavné propojení Národního divadla se Státní operou Praha (SOP) je nesmysl. Co pak? V rámci zrušeného tendru museli kandidáti předložit svou koncepci právě v návaznosti na ministerskou transformaci ND a SOP...

Faktem je, že současnému šéfovi Ondřeji Černému za rok končí jeho šestileté funkční období, a jak napsala před pár dny ministryni Hanákové Rada Národního divadla, výběr nového ředitele takové významné kulturní instituce má zhruba již rok zpoždění oproti zvykům v civilizovanějších zemích. Tudíž nový, či staronový ředitel je potřeba jako sůl. A vyhlášení výběrového řízení v polovině února – tehdy téměř novopečenou ministryní – mělo jistou logiku, když to v rozvířené atmosféře kolem fúzování divadel nestihl minulý rok její předchůdce Jiří Besser.

Ale vyhlášení (pokud možno za regulérních podmínek), že se hledá ředitel, nestačí. Také ho musí vybrat komise, která zatím není definitivně určená... Celá šaráda s výběrem ředitele Národního divadla tak nějak (opět) zavání amatérismem, zmatečností, nepřipraveností.

Co zbývá? Můžeme se pouze těšit na nové, ještě průhlednější výběrové řízení. Prý bude vyhlášeno co nevidět, audity se zřejmě dokončí v rekordně krátkém čase. A natěšení kandidáti se v rovné soutěži poperou o prestižní post. Přejeme Národnímu divadlu vše dobré.