David Rath píše Pavlu Dobešovi kvůli mýtu

Studie zavrhující satelitní mýto z ekonomického hlediska, o které se názorově opíral exministr dopravy Radek Šmerda, označil za účelové.

Hejtman Středočeského kraje David Rath odeslal ve čtvrtek novému ministrovi dopravy Pavlu Dobešovi dopis, v němž nesouhlasí s rozšiřováním mýta pro nákladní automobily na silnice prvních tříd mikrovlnnou technologií prostřednictvím mýtných bran. Ministr by měl dle Ratha zvážit volbu a způsob výběru mýtné technologie nejen z pohledu ekonomiky, ale i rychlosti výstavby a dalších aspektů, jako je regulace nebo bezpečnost dopravy.

„V poslední době se opět reálně hovoří o možnosti využít mikrovlnnou technologii pro výběr mýta na limitované části silnic 1. tříd. Přitom odborná a veřejná diskuse na toto téma proběhla již v roce 2007, kdy bylo jednoznačně konstatováno, že mikrovlnná technologie je pro silnice 1. tříd nevhodná prakticky ve všech ohledech,“ upozorňuje Středočeský kraj v dnešní tiskové zprávě.

Proto byl podepsán dodatek ministerstva dopravy s firmou Kapsch, kde byly silnice první třídy vyjmuty z původní smlouvy o dodávce mýtného systému. Z dalšího dodatku s Kapschem na dodávku satelitního propojení, umožňujícího hybridní výběr mýta, tedy jak prostřednictvím bran, tak satelitu, dle Ratha vyplývá, že nebylo sporu o tom, že preferovanou technologií rozšíření mýta na silnicích prvních a nižších tříd je technologie satelitní.

„Studie propagující mikrovlnnou technologii, respektive zavrhující satelitní mýto z ekonomického hlediska, o které se názorově opíral exministr dopravy Radek Šmerda, musejí být účelové a nemohou odrážet současnou realitu na poli elektronického mýta,“ uvádí dále středočeský hejtman a pokračuje: „Jedině celoplošné zpoplatnění silnic nižších tříd satelitní technologií je ekonomicky efektivní a geograficky spravedlivé. Navíc přidělení zakázky bez veřejné soutěže stávajícímu provozovateli mýta na rychlostních komunikacích tak, jak je naznačováno, je z pohledu etiky a právní podstaty přinejmenším diskutabilní.“

Šmerda a studie

Těsně předtím, než byl tehdejší ministr dopravy Šmerda Věcmi veřejnými donucen na konci června rezignovat, prosákla z jeho resortu informace, že „velkolepé plány exministra dopravy Víta Bárty na zpoplatnění silnic nižších tříd pravděpodobně vezmou za své“. Šmerda Lidovým novinám potvrdil, že není příznivcem rozšíření mýta i na silnice druhé a třetí třídy: „Propočítáváme ekonomické možnosti jednotlivých variant. Ekonomika rozšíření na silnice nižších tříd ale zatím vychází naprosto nesmyslně.“ Mluvčí dopravy Jakub Ptačinský také poznamenal, že pokud by vláda kývla jen na zpoplatnění silnic první třídy, bylo by výhodnější pouze rozšířit současný systém mýtných bran.

Na dotaz ČESKÉ POZICE, na základě jaké studie nákladů a výnosnosti rozšíření mýta na silnice prvních a nižších tříd exministr Šmerda v médiích uvedl, že rozšíření je „kravina“, mluvčí Ptačinský odpověděl, že by měly existovat studie dvě. „Obě zpracovávají kolegové na Ředitelství silnic a dálnic (správce systému) ve spolupráci s ČVUT a renomovanými společnostmi, jako jsou Delloite a PricewaterhouseCoopers. Obě studie ještě nejsou tuším dokončené,“ dodal Ptačinský.

Právě tyto studie budou pro budoucnost rozšiřování mýta v Česku rozhodující. Doufejme, že jejich závěry budou vycházet z reálných čísel a neovlivní je momentální preference nového ministra dopravy Dobeše ani jeho strany Věci veřejné. Názorových veletočů kolem mýta jsme si užili již dostatek.

Počet příspěvků: 1, poslední 22.7.2011 02:46 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.