Další útok na ČTÚ a mobilní operátory

Dle studie Informačního institutu neplní regulátor své zákonné povinnosti. Výsledek? Oligopol operátorů, nejdražší volání a děravá 3G síť.

David Kasl 6.3.2012

Když ve čtvrtek představil Informační institut Studii o selhání ČTÚ: oligopol mobilních operátorů, nebyl to žádný blesk z čistého telekomunikačního nebe. Ostrá kritika regulátora, Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), je již několik let mediálním evergreenem. Autor studie, Petr Cibulka mladší, v ní de facto shrnuje informace, které v různých podobách zaznívají průběžně.

A natvrdo nad jejími závěry tvrdí: Český telekomunikační úřad v čele se svým předsedou Pavlem Dvořákem neplní své zákonné povinnosti při ochraně spotřebitele, a proto má Česká republika v průměru nejdražší volání ve vyspělém světě a nejhorší 3G síť.

Drahé volání

ČTÚ dle studie selhává především ve vytváření podmínek pro řádnou hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitelů. Cibulka například upozorňuje, že by měl úřad přijmout opatření, která zamezí tarifikaci volání po minutách (v porovnání s tarifikací po vteřinách prý prodražuje účet koncovým zákazníkům o více než 30 procent).

Terčem kritiky jsou i marže mobilních operátorů, které se dle studie v případě T-Mobile pohybují na úrovni téměř 47 procent, u Telefóniky téměř 44 procent. Z toho Cibulka vyvozuje, že si operátoři příliš nekonkurují. Tento stav ve studii dokládá ukazatelem měření konkurence, takzvaným indexem HHI (jde o součet druhých mocnin tržních podílů soutěžitelů na trhu), který standardně využívá americké ministerstvo spravedlnosti a americký úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ten má pro Českou republiku hodnotu 3747, což znamená nízkou konkurenci na trhu mobilních služeb.

Dle mluvčí T-Mobilu Martiny Kemrové je však možné index HHI počítat různými způsoby, a dospět tak k různým závěrům. „Za klíčové však považujeme sledování trendu, který v čase hodnota HHI vykazuje. V případě mobilního trhu v České republice je trend HHI klesající. Navíc autor studie neprovedl srovnání HHI v ostatních odvětvích/zemích a označil je bez dalšího za konkurenční,“ uvedla Kemrová pro server iDnes.cz.

Mluvčí Vodafonu Miroslav Čepický upozornil, že index HHI sice vychází pro ČR 3474, například v Rakousku však činí srovnatelných 3430 (po spojení operátorů Orange a Hutchinson 3G). Právě rakouský trh, který je o poznání levnější, přitom často slouží ve srovnáních k demonstraci rozdílných cen i kvality služeb.

Špatné pokrytí 3G

Mobilní operátoři to ve studii schytali i za kvalitu pokrytí České republiky sítěmi třetí generace (3G) pro datové přenosy. Navzdory vysokým maržím prý adekvátně neinvestují do rozvoje těchto technologií. Operátoři se samozřejmě brání. „Pro letošní rok hodlá společnost Telefónica Czech Republic navýšit investiční výdaje o více než 10 procent na 6,2 miliardy korun. V této sumě přitom nejsou zahrnuty prostředky na případné získání kmitočtů pro LTE (jejich aukci chystá letos ČTÚ a dle odborníků je to i jeden z důvodů sílícího tlaku na regulátora – pozn. red.),“ uvedl pro iDnes.cz mluvčí Telefóniky Hany Farghali.

„Pokrytí 3G sítěmi bylo ke konci roku 2011 minimálně 82 procent obyvatelstva a 44 procent území, vývoj pokrytí 3G sítěmi stále pokračuje a je velmi rychlý,“ upozornil pro páteční MF Dnes mluvčí ČTÚ František Malina.

ČTÚ sice připouští, že situace na českém maloobchodním mobilním trhu není optimální, nicméně jeho mluvčí Malina pro agenturu ČTK uvedl, že „není cenovým úřadem předlistopadové povahy, který by mohl beztrestně regulovat maloobchodní ceny“. Rada ČTÚ se prý k závěrům studie podrobně vyjádří, až si ji prostuduje.

Překroucené počty

Jisté je, že na českém mobilním trhu cosi zavání. Když například koncem roku 2010 zavádělo OECD novou metodiku pro srovnání cen za hlasové mobilní služby, vycházelo z ní, že mezi státy OECD u nás patří mezi nejdražší. ČTÚ přitom na základě téže metodiky prezentoval zcela jiný závěr: „U hlasových služeb (koše 30, 100, 300 a 900 hovorů) se v ČR pohybuje nad evropskou průměrnou cenou těchto služeb pouze společnost Telefónica O2. Totéž platí pro ceny předplacených karet, u nichž však vedle společnosti Telefónica O2 je nad průměrem evropské ceny i společnost T-Mobile. Pokud jde o ceny krátkých textových zpráv, jsou u všech operátorů nižší než průměr.“

Problematiku podrobně rozebíral telekomunikační expert Jiří Peterka na serveru Lupa.cz. A jasně ukázal, že ČTÚ při svém výpočtu ignoroval požadavek na přepočet přes paritu kupní síly, a nikoliv jen při vyjádření absolutních cen (jen v kurzovém přepočtu). Proto ČTÚ vycházely ceny příznivěji.

Uvidíme, jak se k aktuální kritice postaví vláda, respektive ministerstvo průmyslu a obchodu, které má oblast telekomunikací na starosti a jemuž je ČTÚ podřízen. Cibulka v závěru studie českou vládu vyzývá k těmto krokům:

  • Bezodkladně odvolat předsedu ČTÚ Pavla Dvořáka.
  • Jmenovat zodpovědnou osobu do čela ČTÚ.
  • Vytvořit podmínky pro vstup nového konkurenta.
  • Zpracovat analýzu relevantních trhů na poli mobilních služeb.
  • Tlačit operátory ke snížení cen.
  • Ustanovit povinnosti schvalovat změny obchodních podmínek operátorů ze strany ČTÚ.
  • Ustanovit povinnost operátorů účtovat po vteřinách.
  • Přijmout opatření vedoucí ke sjednocení cen za mobilní služby pro české zákazníky v rámci skupiny na území EU.
  • Vyvinout tlak na Evropskou komisi pro sjednocení cen za mobilní služby na celém území EU.
  • Změnit postavení ČTÚ tak, aby byl nezávislým orgánem.
  • Ustanovit zákonem některé nové povinnosti a pravomoci pro ČTÚ.

Kompletní Studii o selhání ČTÚ: oligopol mobilních operátorů přikládáme ve formátu PDF.

Aktualizace: Kritický rozbor argumentů, které ve studii zazněly, publikoval Jiří Peterka na serveru Lupa.cz. Nad možnými motivy pro její zveřejnění se zamýšlí Filip Rožánek na serveru Médiář.cz.

Počet příspěvků: 3, poslední 4.3.2012 10:21 Zobrazuji posledních 3 příspěvků.