Další rána pro ovzduší: Filtry se už odmontovávají i z kamionů

Kamiony bez filtrů pevných částic vypouštějí oblaka jedovatého dýmu, přesto mohou vjíždět do nízkoemisních zón a platit nižší mýto. Jak to?

Jan Charvát 7.4.2013

foto: © ČESKÁ POZICE, Alessandro CanuČeská pozice

Vzkvétající byznys s odstraňováním filtrů pevných částic z motorů se nezastavil jen u osobních vozů. Některé autoservisy začaly nabízet odstranění těchto filtrů také z kamionů. Takto upravené nákladní automobily vypouštějí do ovzduší oblaka jedovatého dýmu, oficiálně však mohou splňovat přísné emisní normy, beztrestně vjíždět i do nízkoemisních zón, a dokonce platí nižší mýto. Jak to?

Na skutečnost, že některé neautorizované servisy nabízejí svým zákazníkům odstranění filtrů pevných částic z dieselových motorů, ČESKÁ POZICE upozornila již dříve. Ve zkratce jde o to, že tyto filtry zachycují podstatnou část emisí z motoru, jenže se po určité době zanesou a řidiče pak čeká nákup nového filtru v řádu desítek tisíc korun. Majitelé dieselových vozů proto často raději zvolí demontáž filtru, která je výrazně levnější.

Tématu jsme se věnovali v článcích:

Nejen filtr, ale i systém AdBlue

Jak jsme již uvedli, nyní některé autoservisy podobnou demontáž provádějí také u těžších kalibrů. Například společnost Profichip z Brna nově nabízí nejen odstranění DPF filtru u všech typů nákladních automobilů, ale také vypnutí systému AdBlue.

DPF filtr eliminuje až 99 procent pevných částic a na ně navázaných rakovinotvorných látek, které vznikají při spalování v dieselových motorech.
Systém AdBlue takzvanou katalytickou redukcí za přimíchání aditiva AdBlue rozkládá zdraví škodlivé oxidy dusíku. Místo nich pak z automobilu vychází jen neškodná vodní pára a dusík.

Výměna filtru za nový nebo oprava součástí systému AdBlue je velmi nákladná záležitost, která v případě většího vozového parku může majitele speditérské firmy přijít i na více než statisíce korun. Některé firmy sice nabízejí také vyčištění filtru, výsledek ale nemusí být stoprocentní.

Zmíněná firma Profichip je přitom schopná celý systém AdBlue kompletně vypnout za zaváděcí cenu 21 990 korun, přičemž zároveň slibuje nejen odstranění problémů s tímto systémem, ale i úsporu aditiva a paliva. Cenu za demontáž filtru DPF u nákladních automobilů neuvádí (u osobních se pohybuje od pěti do deseti tisíc korun). Na to, že je v případě obou zásahů do motoru vedlejším efektem nárůst emisí, už firma na svých stránkách neupozorňuje.

Softwarový kumšt

Odstranění filtru pevných částic a deaktivaci systému AdBlue nabízí také například Jiří Čmiel z Velkého Meziříčí. Zabývá se softwarovou problematikou celého systému řízení motoru a na přání zákazníka umí provést i velmi sofistikované zásahy do vozidla:

  • vyřazení řízení kontroly a zpětné recyklace v řídící jednotce motoru;
  • fyzické odstranění filtru z vozidla;
  • poté následuje softwarová úprava: deaktivace řídicího procesu autodiagnostiky zanesení filtru v řídící jednotce, vyrušení kontroly přítomnosti aditiv a deaktivace pravidelné regenerace.

Jak již ČESKÁ POZICE uvedla dříve, takto upravené vozy projdou přes předepsanou kontrolu emisí buď podvodem, nebo vlivem špatného vybavení měřicích stanic, kvůli kterému technici důmyslně zamaskované odstranění filtru neodhalí. Poskytovatelé zmíněných služeb přitom přímo neporušují žádný zákon, nanejvýš využívají mezery v zákoně nebo se dopouštějí klamání zákazníka, když tvrdí, že odstranění filtru je nejlepším možným způsobem, jak s ním naložit. Pokud úpravu provádějí na černo, dopouštějí se také daňových úniků.

Systém AdBlue i DPF filtry jsou prý „jeden velký podvod, příliš nefungují a mají jen od lidí vytahat obrovské peníze“Za technický stav vozidla však nese plnou zodpovědnost jeho majitel a technici na kontrolách STK, kteří nechají takto upravený automobil projít kontrolou. Ví to i Jiří Čmiel. „Pouze provádím to, co po mně chce zákazník,“ uvedl pro ČESKOU POZICI. A dodal: „Mnoha řidičům nebo velkým speditérským firmám tím navíc zachráním živnost, protože celý systém AdBlue i DPF filtry jsou jeden velký podvod, příliš nefungují a mají jen od lidí vytahat obrovské peníze.“

Jak ošálit normy. A platit nižší mýto...

Jenže odstranění filtrů DPF a systémů AdBlue s sebou nese řadu problémů. Takto upraveným automobilům totiž narostou emise oxidů dusíku i pevných částic. Právě tyto veličiny jsou přitom hlavním kritériem, které vymezují jednotlivé emisní třídy EURO.

Důsledek? Protože se odstranění filtru nikam nezapisuje, firmy na něj ani nevydávají oficiální doklad, a naopak tuto úpravu umějí velmi dobře zamaskovat, „vykuchaný“ automobil poté oficiálně splňuje třeba i nejpřísnější emisní normu. I když ve skutečnosti má emise o mnoho vyšší.

Na tento trik je vhodné upozornit zejména v souvislosti se zaváděním diskutovaných nízkoemisních zón. Vozidlo bez filtru totiž oficiálně může disponovat nejvyšší emisní plaketou a beztrestně vjíždět do nízkoemisních zón v Evropě. Plakety pro vjezd do zón i mimo území České republiky se totiž na českých stanicích technické kontroly vydávají podle stáří vozidla, a nikoliv podle reálných emisí.

Desítky nízkoemisních zón již řadu let fungují například v německých městech, dvě zóny pro nákladní automobily platí i v Praze a další české obce je plánují zavádět od příštího roku. Jednou z prvních budou zřejmě Klimkovice na Ostravsku, které sužuje právě smog z tranzitní kamionové dopravy. Od zavedení zóny si obec slibuje, že pomohou eliminovat alespoň průjezd nejvíce čoudících náklaďáků. Vozy s uříznutými lapači smogu se ovšem přes obec budou moci prohánět dále, protože oficiálně budou disponovat vyšší emisní plaketou.

Podle emisních tříd EURO se navíc určuje i výše mýtného. A rozdíly to nejsou zrovna malé: vozidlo v emisní třídě 2 platí za kilometr o polovinu méně než například vůz v páté emisní třídě. Stát chce tímto opatřením řidiče motivovat k ekologickému provozu. Ti, kteří si nechají filtr odmontovat, však ekologicky nejezdí, ale mýto platí nižší a stát připravují o peníze.

Počet vozidel, u nichž si majitelé nechali provést popsané úpravy, lze jen těžko odhadnout. Oslovené státní instituce – Policie ČR, Ředitelství silnic a dálnic, Státní fond dopravní infrastruktury, ministerstvo životního prostředí, ministerstvo dopravy, ministerstvo financí – o problému odstraňování filtrů a následných podvodech při stanovování emisních norem nevědí nebo tvrdí, že řešení není v jejich kompetenci, a odkazují na sebe navzájem.

Najde se i opačný trend

Kromě firem, které DPF filtry z motorů demontují, existují i takové, které je řidičům za úplatu naopak instalujíNa závěr jeden paradox. Kromě firem, které DPF filtry z motorů demontují, existují i takové, které je řidičům za úplatu naopak instalují. Například společnost Inzertbus CZ z Kolína dodatečně montuje do automobilů filtry italské společnosti Pirelli. Na rozdíl od firem, které filtry odstraňují, má na montáž filtrů pevných částic homologaci, kterou získala ve spolupráci se společností Dekra Automobil a ministerstvem dopravy.

V některých evropských zemích, například v Německu či Velké Británii, pomůže dodatečné nainstalování filtrů zvýšit nárok na vjezd do nízkoemisních zón o jednu až tři třídy a vozy mají rovněž nárok na nižší mýtné. V České republice však majitelé automobilů na podobné úlevy nárok nemají, protože legislativa upravující tuto oblast ještě není hotová.

Počet příspěvků: 42, poslední 1.5.2013 10:42 Zobrazuji posledních 42 příspěvků.