Další internetová revoluce na obzoru: přichází Facebook věcí

Americký podnikatel věří, že všechny věci mají svůj magický příběh, a na webu sestavuje jejich obří databázi. Obchodníci větří příležitost.

Ke katalogizaci kamarádů by si internetoví uživatelé mohli začít pořizovat inventáře majetku a oblíbených věcí, z čehož by měli mít radost především obchodníci. foto: © ČESKÁ POZICEČeská pozice

Ke katalogizaci kamarádů by si internetoví uživatelé mohli začít pořizovat inventáře majetku a oblíbených věcí, z čehož by měli mít radost především obchodníci.

Stará sedací souprava, replika prstenu, značková košile, kartáček na zuby. Americký podnikatel v oboru IT Joe Einhorn miluje věci. Každá z nich má dle něj svůj původ a příběh, který ho magicky přitahuje. Věří, že pokud se mu tuto magii podaří zachytit v jedné gigantické digitální databázi, znamenalo by to revoluci internetu, podobnou té, kterou způsobily například Google či Facebook. Einhornova newyorská společnost Thingd takový převrat připravuje.

Američan se svým devítičlenným týmem a počítačovým programem Daemon již několik let dnem i nocí prohledává internet a pomalu sestavuje největší databázi věcí na světě. „Démon“ prozkoumává digitální fotografie a na základě doprovodných textů, identifikačních čísel, tvaru, velikosti a barvy identifikuje objekty. „V současné chvíli máme v naší databázi stovky milionů objektů a každý týden přidáváme přibližně dva miliony,“ prozradil nedávno Einhorn americkým médiím a dodal: „Objekty nebo věci jsou dle mého názoru posledním neprobádaným kontinentem na internetové mapě.“

Google vytvořil největší internetový vyhledávač, když přišel se způsobem, jak zmapovat miliardy webových stránek, ze kterých se internet skládá. Facebook se stal nejvýznamnější sociální sítí na světě poté, co vytvořil systém, který digitalizoval identity a vztahy mezi uživateli webu. Technologie, jež by uživatelům umožnila vyhledat a identifikovat každý objekt na tomto světě, by podle expertů zaručeně slavila podobný úspěch.

Jestli Facebook je „Kdo“, Forsquare „Kde“ a Twitter „Kdy“, pak Thingd je „Co“.Jeden americký blog projekt nedávno popsal následovně: Jestli Facebook je „Kdo“, Forsquare „Kde“ a Twitter „Kdy“, pak Thingd je „Co“. Ke katalogizaci kamarádů by si internetoví uživatelé mohli začít pořizovat inventáře svého majetku a svých oblíbených věcí, což by nevyhnutelně zahrnovalo i jejich sdílení, výměnu, prodej či koupi. Radost by tedy měli mít především obchodníci, kteří by mohli hrát roli zprostředkovatelů těchto transakcí.

Přísné utajení

Ač projekt běží již několik let, zůstal téměř bez povšimnutí širší veřejnosti. Ani to ale není náhoda. „Na této věci dnes pracuje velká spousta lidí,“ tvrdí Einhorn. Vlastní databáze produktů se snaží sestavovat koncerny jako Google, Amazon a eBay. Podle Einhorna není v současné situaci úplně jasné, jak na to. „Jakmile ale někdo opustí smečku, stane se z něj velký hráč,“ dodává.

Einhorn přirovnává aktuální stav ke krajině sociálních sítí před několika lety: „Jakmile se z Facebooku stala jasná jednička, ostatní pomalu zkrachovaly, zatímco Facebook roste dodnes. Stejný vývoj se dá očekávat i zde.“

Aby projekt Joa Einhorna mohl soupeřit s obry typu Google a Amazon, potřebuje především jedno: spoustu peněz. Již dnes se  společnosti podařilo přesvědčit plejádu zajímavých investorů. Jsou mezi nimi například jedna z nejvýznamnějších investičních společností v oblasti IT Andreessen Horowitz, miliardář a majitel basketbalového týmu Boston Celtics Jim Pallotta, spoluzakladatel hudební televizní stanice MTV Robert Pittman, bývalý prezident eBay Maynard Webb a další.

Wunderkind

Velká jména přilákal zejména Einhorn osobně. Již v 16 letech se stal prvním zaměstnancem rodící se společnosti Capital IQ, která firmám systematicky spravovala finanční data. Když firmu o pár let později převzala ratingová agentura Standard & Poor‘s za 200 milionů dolarů, Einhornovi bylo teprve 22 let.

S novým kapitálem se rozhodl založit společnost Inform Technologies, jež dodnes pomáhá vydavatelstvím organizovat a prezentovat svůj obsah. Její technologie využívá například CNN, CBS, The Economist anebo Condé Nast. „Joey je vizionář. Vidí dál do budoucnosti než kdokoli jiný. S takovým nadáním snadno shání partnery,“ prohlásil jeden z Einhornových bývalých zaměstnanců.

Dokud nebude databáze věcí propojena se sociálním aspektem, nebude dostatečně zajímaváSamotná databáze samozřejmě není zajímavá, dokud nebude propojena se sociálním aspektem, který uživatele donutí s daty pracovat. Mark Zuckerberg by zajisté neměl 800 milionů „přátel“, kdyby byl jeho Facebook pouhou sbírkou informací o lidech. Databáze je ale monstrózní trampolínou, od které se projekt může odrazit.

Jedním z nejzajímavějších projektů z díly Thingd, jež Einhornovy trampolíny využívá již dnes, je stránka pojmenovaná The Fancy, na které lidé z celého světa sdílejí a komentují své oblíbené zboží od manžetových knoflíčků, přes starožitné hodinky až po nejnovější modely sportovních automobilů. Einhorn jednoznačně sleduje model nastavený Facebookem, přitom vypadá služba Fancy přirozeně – jako by člověk listoval oblíbeným časopisem a říkal si: to se mi líbí, to mám, to chci.

Zatímco The Fancy se zabývá především módou a luxusem, další stránka Plastastic míří na sběratele hraček. V nejbližší době by měl odstartovat také projekt, jenž uspokojí fandy komiksů.    

Světoznámý fanoušek

Alespoň jednoho velkého fanouška The Fancy již má. François Henri-Pinault, šéf největší skupiny s luxusem PPR, nedávno ohlásil, že do projektu Joa Einhorna investuje deset milionů dolarů. PPR vlastní tradiční domy jako například Gucci, Bottega Veneta, Yves Saint Laurent či Balenciaga, v IT branži je však naprostým nováčkem. Přesto by investice neměla nikoho překvapit. Projekt The Fancy je především o vizuálních dobrodružstvích, a tudíž předurčený stát se digitálním přístavištěm společností zabývajících se módou, jež tak mohou kolem svých produktůvytvořit zcela nový svět.