CzechTrade v novém: už žádné výstavy a veletrhy

Čeští podnikatelé by se měli v budoucnu zaměřit na perspektivní oblasti, jimiž odhadem protečou triliony dolarů.

Ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek chce rozšířit počet proexportních kanceláří v cizině. Čeští byznysmeni to vnímají jako krok správným směrem. foto: ČTKČeská pozice

Ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek chce rozšířit počet proexportních kanceláří v cizině. Čeští byznysmeni to vnímají jako krok správným směrem.

Podnikatelé se musejí pokoušet o vývoj sofistikovaných produktů a služeb s celosvětovým uplatněnímPo letech tápání, jak by měla vypadat státní politika na podporu exportu, přichází ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) s konceptem osvědčeným ve Skandinávii. Namísto omšelých metod typu prezentací výrobků na zahraničních veletrzích se bude Česko snažit plánovitě zachytávat globální trendy a problémy, pro něž by pak měli domácí podnikatelé nacházet řešení. Prvním krokem k tomu má být posílení vládní agentury CzechTrade, která se má stát „tykadlem“ poskytujícím soukromým společnostem, ale i státním institucím systémovou podporu a know-how o globálních potřebách. Nejde přitom o málo – export totiž tvoří tři čtvrti české ekonomiky.

CzechTrade převezme také úlohu aktivního vyhledávače zájemců o investice v Česku. Tímto úkolem byl až dosud pověřen CzechInvest. „Síť proexportních zahraničních kanceláří by se měla do dvou let rozšířit o polovinu. Zvětší se i nabídka jejich služeb. To všechno jen s malými náklady navíc, protože síť si na sebe z velké části vydělá sama,“ prohlásil tento týden ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek.

Jako ve Finsku

Inspirace přichází od finské státní agentury Finpro, jež „provokuje“ domácí podnikatele, aby vyvíjeli sofistikované produkty a služby s celosvětovým uplatněním. „Dříve existoval podnik, který vyráběl boty a hleděl uspokojit potřeby domácího trhu. Když ho nasytil, musel expandovat do zahraničí. Dnešní výrobky jako iPad však lze exportovat do celého světa okamžitě,“ vyvětlil na dotaz ČESKÉ POZICE kvalitativní posun světového obchodu generální ředitel CzechTradu Ivan Jukl.

Tento způsob uvažování však Čechům zatím vlastní není. Většina podnikatelů se bojí investovat kapitál do vývoje sofistikovaných řešení, neboť v tom spatřují riziko. Jde přitom o nezbytný předpoklad, aby z Česka za deset let nezůstala jen montovna zahraničních firem odvádějících daň v domovských zemích. Nízký podíl inovativních produktů na českém vývozu trápí i tuzemské ekonomy.

Přesto existují výjimky. Mezi vzory lze řadit výrobce zdravotnické techniky Linet či softwarové vývojáře AVG a Avast, kteří včas odhadli příležitosti, jež se otevřely na globálním trhu. A uspěli. „Vnímám rozhodnutí posílit roli CzechTradu jako krok správným směrem. Jde o dobře řízenou organizaci, kde pracují lidé skutečně věcně. Zpracovávali pro nás rešerše, zajišťovali kontakty na místní obchodní komory a sbírali informace o konkurenci,“ přiblížil ČESKÉ POZICI svou zkušenost Zbyněk Frolík, generální ředitel Linetu. Podle něj je důležité, aby CzechTrade aktivně hledal obchodní příležitosti a analyzoval toky zboží ve světě.

Klíčové obory

Do příštího roku hodlá CzechTrade vytvořit páteřní síť deseti rezidentur, které budou obsluhovat potřeby českých exportérů v 70 zemích. Agentura přijme přes 40 lidí, kteří budou vybíráni z odborníků v dané zemi. Vycházet bude ze zkušenosti Finpra, jemuž s hledáním globálních příležitostí a trendů obvykle pomáhají lokální síly. Znají jak prostředí, tak obor, na který se specializují. Čeští manažeři by měli v nové struktuře zahraničních kanceláří působit spíše jako koordinátoři, kteří budou řídit činnost místních expertů v několika zemích.

„Chceme vytvořit projektové týmy, které se budou specializovat na několik oborů. Mezi jinými sázíme na takzvanou life science, tedy obory, které mají blízko ke zdraví člověka, nano- a biotechnologie a efektivní energie,“ vypočítává byznys budoucnosti Jukl. Odhady podle něj hovoří o tom, že se v těchto odvětvích v příštích deseti letech protočí triliony dolarů.

Podle Jukla již dávno neplatí, že by se spotřebitelé dívali na výrobek podle země jeho původu. Dnes jde mnohem více o takzvanou zemi značky – country of brand. A uvádí příklad: Úspěšnou dětskou stavebnici Lego si lidé na celém světě spojují s Dánskem, ačkoliv se vyrábí také ve Švýcarsku, USA, Jižní Koreji, Maďarsku a v českém závodě v Kladně.

Propojení s CzechInvestem

V současnosti má CzechTrade v cizině 33 kanceláří. Dalších sedm spadá pod CzechInvest. Od letošního roku se spouští pilotní projekt spolupráce obou vládních agentur. Po roce by mělo být jasné, kde je nutné kanceláře dále zachovat a jak síť přizpůsobit poptávce ze strany podnikatelů.  

Roční náklady na provoz kanceláří a mzdy se do budoucna vyšplhlají na 260 milionů korunA co náklady na rozšířenou činnost? CzechTrade, který si za své poradenství nechává od firem platit, inkasuje ročně 30 milionů korun. Přibližně se to rovná 30 tisícům odpracovaných hodin. V příštích letech se má čas vyhrazený pro práci s klienty zdvojnásobit. CzechTrade má být připraven poskytovat poradenské služby i pro státní instituce, jako jsou již zmiňovaný CzechInvest a Technologická agentura, a to zdarma. Roční výdaje na provoz kanceláří a mzdy zaměstnanců doma i v cizině spolykají 180 milionů korun. V budoucnu se výdaje vyšplhají na 260 milionů. Pro srovnání – loňský objem vyvezeného zboží a služeb českých podniků představoval v součtu více než 2,5 bilionu korun.

„Jsme s tím spokojeni. Konečně se agentury propojí, i když budou i dál existovat dva generální řiditelé, dva baráky v Praze a dvě auta se šoféry,“ glosoval organizační změny český diplomat, který si nepřál být jmenován.

A co ekonomická diplomacie?

Zatímco obsluha potřeb podnikatelů, kteří si chtějí v zahraničí nalézt obchodní partnery a příležitosti, by měla být saturována, MPO exportérům dluží vysvětlení, jak chce zajisti jejich podporu při byznysu se zahraničními vládami.

A zde se do hry vrací letitá tahanice o kompetence mezi MPO a ministerstvem zahraničních věcí (MZV). Česká diplomacie se rozhodla řídit ekonomickou diplomacii podle svých představ a začala do ciziny vysílat vlastní lidi. Ministerstvu průmyslu, které až dosud obsazovalo obchodně-ekonomické úseky ambasád vlastními lidmi, zbyl osmdesátimilionový příspěvek na podporu exportu. Právě z těchto peněz se financuje rozšíření sítě zahraničních kanceláří CzechTrade. 

Při hledání příležitostí, jak získat zakázku pro cizí vládu, je podle Frolíka z Linetu nezbytné, aby CzechTrade komunikoval s místní ambasádou. „Musejí spolupracovat, aby pro české exportéry vytvořili vhodné politické klima,“ řekl ČESKÉ POZICI Frolík, podle nějž se vztahy obou resortů postupně narovnávají.

Vyřešení vztahu mezi MZV a MPO se očekává od exportní strategie, která by měla být hotová ve druhé polovině roku. Musí zohlednit novou síť CzechTradu, potřebu teritoriálních odborů na MPO, ale také nastínit způsob podpory podnikatelů, kteří usilují o získání státních zakázek v zahraničí.