Čtyřicet za litr? Rozhodne politická situace, nikoli poučky ekonomů.

V zásadě platí, že ceny pohonných hmot se bez poklesu ceny ropy nijak výrazně nezmění.

Pavel Šenych 26.3.2012
 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

V poslední době zaznamenává trh s ropou a ropnými produkty vytrvalý růst cen. Kdo, nebo spíše co za to může?

Ceny standardních pohonných hmot, automobilového benzínu a motorové nafty, v podstatě kopírují cenu vstupní suroviny, tedy ropy, což přesně dokazují grafy vývoje ceny ropy Brent a komodit na Rotterdamské burze. A právě cena ropy citlivě, a chtělo by se říct až přecitlivěle, reaguje zejména na politické, ale i ekonomické dění v zemích nejvyšší těžby a největší spotřeby. Tyto množiny se přitom zhusta nepřekrývají.

Ekonomické poučky říkají, že cenu táhne poptávka až do vyrovnání s nabídkou. Největší poptávka, nebo lépe největší růstová změna poptávky, je v Asii, respektive v Číně. A zrovna ta mezi významnými producenty černého zlata chybí. Stejně jako Japonsko. A v zemích, kde se těží nejvíc, zase panuje politické napětí nebo se děje v jejich sousedství. Cesta, jak z toho ven, není jednoduchá ani krátká.

Cenu ropy spíš ovlivňuje nejistota dní budoucích než fyzický deficit této komodity

Ropy je přitom pro současnou poptávku celosvětově těženo dostatek, takže cenu ovlivňuje spíš nejistota dní budoucích než fyzický deficit. Tady poučky selhávají. I proto se konalo minulý týden v Kuvajtu Mezinárodní energetické fórum, kde se k situaci vyjadřovali ti nejpovolanější z celého světa a společně hledali řešení.

Koruna trend nezmění

Výsledek je však zatím jediný. Cena ropy Brent, která ovlivňuje evropský trh, od ledna vyskočila ze 111 dolarů za barel na 125 dolarů k dnešním dnům. Tedy asi o dvanáct procent. V korunách, dle kurzu, je změna o něco příznivější. Narostla totiž z nějakých 2250 na 2340 korun, tedy „jen“ zhruba o čtyři procenta. Ať se však koruna snaží, jak chce, na obrácení trendu sil nemá. Alespoň prozatím. A výsledek je na světě. Ceny pohonných hmot na stojanech atakují 40 korun, a to jak benzínu, tak nafty.

Jak jejich cenu ovlivňují daně? Výše naší spotřební daně na paliva není v Evropě právě Popelkou, co se krčí v koutě, a její zvednutí v lednu 2010 o jednu korunu na litr bylo hned znát. Když se však dnes podíváme na okolní země, pak s výjimkou Polska se ceny u čerpacích stanic zas až tak moc neliší. Určitě ne o tolik, aby stálo za to kvůli nim vyjet čtvrt nádrže tam a zpátky.

A míra zdanění? Spotřební daň je fixní a z ceny benzínu si ukousne 12,80 koruny a z nafty bezmála jedenáct korun, když před zvýšením v roce 2010 byla dlouho neměnná. To DPH se nám mění. Nikoli sazbou, alespoň ne dnes, jakkoli se o návrzích horečně jedná, ale z vyšší ceny vstupních surovin je zkrátka vyšší i základ daně, a proto těch (zatím) 20 procent je pokaždé trochu jiná částka. Rozuměj vyšší.

Alespoň v jednom ohledu může být Česko klidnější. Ropa je.

Jedno pozitivum: Ropy je dost

Ne, určitě není na místě zlehčovat současnou situaci. Není příliš dobrá. Pokles obchodu zaznamenaly bez výjimky asi všechny petrolejářské firmy a těžko malovat řidičům na přední sklo obrázek, jak půjde cena horem pádem dolů. Bohužel, tak to nevidím.
Představitelé světových mocností mají v rukou, jestli se situace ještě zhorší. Otázka visí především nad Íránem. Nevíme ani, jaký vývoj bude mít dění v Sýrii nebo v Egyptě.

Stejně obtížně se odhaduje, zda a kdy se situace zlepší. Ekonomové signalizují možné zmírnění růstu poptávky Číny. To by asi trochu pomohlo, jakkoli Číně nepřeji nic špatného. Nezbývá z naší strany než si na další vývoj počkat.

Alespoň v jednom ohledu může být Česko klidnější. Ropa je a její diverzifikované zdroje i přeprava k nám ropovody ať z Ruska či z Itálie přes Německo skýtají alespoň jistou míru uklidnění. Stejně i skladba ropy. Už dávno je nejen ruská, ale i kazašská, ázerbájdžánská a v menších podílech i jiná. Klidu nám mohou přidat i státní hmotné rezervy, které mohou vykrýt případné výpadky. A to se ještě počítá s jejich navýšením nad současných asi 90 dní spotřeby.

Resumé? Lze konstatovat, že ceny pohonných hmot se bez poklesu ceny ropy nijak zásadně nezmění. A bude je víc ovlivňovat politická situace než poučky ekonomů.

Počet příspěvků: 2, poslední 27.3.2012 01:02 Zobrazuji posledních 2 příspěvků.