Ceska Pozice

Co ministr dopravy, to vize. Nový šéf chce nastartovat pozitivní procesy.

Zdeněk Žák chce vrátit resort k normálnímu výkonu veřejné správy, což se dle něho 20 let nedělo.

Od včerejška vede ministerstvo dopravy Zdeněk Žák. foto: © ČTKČeská pozice

Od včerejška vede ministerstvo dopravy Zdeněk Žák.

Do čela ministerstva dopravy usedl Zdeněk Žák. Po dlouhé době člověk, který se jí zabýval již před příchodem do tohoto ministerského postu. Jeho předchůdce Zbyněk Stanjura se specializoval na IT, Pavel Dobeš působil jako úředník v Bruselu, Radek Šmerda byl kariérním úředníkem a Vít Bárta měl soukromou bezpečnostní agenturu.

Žák byl sice na ministerstvo uveden teprve včera, ale své plány již přiblížil v několika rozhovorech. Přestože je specialista především na železnici, zaměříme se na silniční dopravu. Jaké konkrétní kroky chystá v této oblasti?

Zdeněk Žák je od roku 1993 již 15. ministrem dopravy. Šéf tohoto resortu tedy průměrně vydrží na své židli necelé dva roky. Každý ministr přišel na úřad s vlastní vizí včetně toho, které stavby považuje za prioritní.

Jako příklad uveďme plány na modernizaci D1:

Co tedy ministr dopravy, to vize. Rekonstrukce dálnice D1 se nakonec odstartovala letos – nikoliv kvůli tragickému stavu, ten není žádnou novinkou, ale protože bylo třeba vyčerpat evropské peníze.

Velké sousto

Zdeněk Žák konstatoval, že mezi jeho priority patří příprava rychlostní silnice R35, která má po napojení na dálnici D11 tvořit severní spojení Čech a Moravy. Žákův předchůdce Zbyněk Stanjura v materiálu Dopravní sektorové strategie II nastínil, že příští rok by měl být dokončen úsek z Valašského Meziříčí do Lešné. Práce na R35 byly plánované do roku 2021. Budou se ve strategii měnit uvedené záměry?

To, co Žák v rozhovorech prohlásil o svém přístupu ke stavebním firmám, projektantům a ke stavebnímu dozoru, vypadá rozumně. Jenže takové vize by byly velkým soustem i pro ministra, který nastoupí do tohoto postu po volbách a má před sebou aspoň teoreticky perspektivu čtyřletého působení. Žák bude mít k dispozici maximálně deset měsíců, možná ale jen pár týdnů.

Nově jmenovaný ministr dopravy v České televizi řekl:

„… já chci nastartovat pozitivní procesy vedoucí k normálnosti. Vše v té dopravě je na dlouhou dobu. Jedna dopravní stavba se připravuje v řádu deseti let. Takže my chceme obrátit ten trend směrem k civilizovanosti a normálnosti.“

Problém spočívá v tom, že příští ministr dopravy může za „pozitivní procesy vedoucí k normálnosti“ považovat zase něco jiného.   

zpět na článek


© 2022 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.