Co mají společného diamanty, ryzí stříbro a ranní červánky?

Tiffany sem mohl vtrhnout už před pěti lety, pro nás ale musí všechno sedět, říká v rozhovoru s ČESKOU POZICÍ hraběnka Gitta Lambsdorffová.

„Z devadesáti procent u nás ale stále ještě nakupují muži pro ženy anebo samotné ženy,“ říká šéfka Tiffany & Co. pro Německo a Rakousko. foto: © ČESKÁ POZICEČeská pozice

„Z devadesáti procent u nás ale stále ještě nakupují muži pro ženy anebo samotné ženy,“ říká šéfka Tiffany & Co. pro Německo a Rakousko.

Od poloviny září mají i české ženy možnost posnídat u Tiffanyho anebo se zasnít nad exkluzivními šperky z dílen návrhářských hvězd, jakými jsou například Elsa Peretti nebo Paloma Picasso. Minulý měsíc totiž v Pařížské ulici v centru Prahy otevřela svou prodejnu legendární americká značka Tiffany & Co.

Při příležitosti vstupu firmy na český trh se ČESKÁ POZICE sešla s jednou z hlavních postav klenotnického impéria hraběnkou Gittou Lambsdorffovou. S hraběnkou, jež má mimo jiné na starosti i expanzi Tiffany ve východní Evropě, jsme si povídali o přelétavosti českých zaměstnanců, bižuterii, Facebooku, receptu na úspěch, ale hlavně o diamantech krásných jako východ slunce... A mimochodem: víte, co je to „Rubedo“?

ČESKÁ POZICE:Všiml jsem si, že v Pařížské 10 pracují pouze ženy. Muži diamanty spíše kupují než prodávají?

LAMBSDORFF: Ne, to je náhoda. Prostě se mi nepodařilo v Česku žádného muže najít. Obecně upřednostňuji smíšené týmy. Rozhodně to není tak, že by třeba ženy, co se prodeje diamantů týče, byly nadanější. Dokonce zde máme prodavače z mnichovské prodejny, který dámy průběžně zaučuje. Fungujeme tady teprve tři týdny, a tak jsou ještě relativně nezkušené.

ČESKÁ POZICE: Jak složité bylo v Česku sestavit tým lidí?

LAMBSDORFF: Dostali jsme sice spoustu velmi dobrých životopisů, musela jsem si ale zvyknout, že to tady zřejmě chodí trochu jinak než v Německu. Firemní kultura Tiffany & Co. je taková, že s námi zaměstnanci zůstávají dlouhou řadu let. Jejich loajalita vůči naší společnosti je obecně velmi silná. Je běžné, že v týmu máte lidi, kteří jsou u Tiffanyho dvacet let. To, co se dnes stalo vzácností, je u nás stále ještě běžné.

„V Americe zůstávají zaměstnanci u Tiffanyho celý svůj život. V Praze to zřejmě tak není, lidé tady často mění stranu ulice.“Například v Americe zůstávají zaměstnanci u Tiffanyho celý svůj život. V Praze to zřejmě tak není, lidé tady často mění stranu ulice. Musím to akceptovat, přesto ale doufám, že nový tým bude držet pohromadě co nejdéle. Koneckonců do něj hodně investujeme, snažíme se vybudovat si k zaměstnancům vztah, stejně jako trváme na tom, aby si naši zaměstnanci vybudovali vztah k zákazníkům, a toho lze docílit pouze tehdy, je-li váš tým stabilní.

ČESKÁ POZICE: Otevřít pobočku v Praze muselo být relativně náročné...

LAMBSDORFF: Velmi náročné. Za každou expanzí se ukrývá velká spousta starostí. Musíte založit společnost. Musíte pochopit daňové pozadí dané země. Je potřeba najít tu správnou lokaci, najít si právní kancelář, která vás při vstupu na nový trh doprovází, pochopit specifické zákony země, správně zvolit poradce, kteří se v dané zemi vyznají. Pracovali jsme na tom zhruba rok a půl.

ČESKÁ POZICE: Proč jste se rozhodli na český trh vstoupit až nyní?

LAMBSDORFF: Lokaci v České republice jsme hledali téměř čtyři roky. Tiffany je jeden z mála ryze amerických luxusních koncernů a s rozvojem Evropy jsme v podstatě opravdu začali až v posledních pěti letech. Obchody v Londýně, Mnichově, Curychu a Frankfurtu otevřely již před více než dvaceti lety – pak už se toho ale moc nestalo. Společnost se soustředila především na domácí trh a Asii. Jsme americká společnost a srdce je od Evropy daleko vzdálené.

V posledních pěti letech jsme začali Evropu systematicky rozvíjet. Přibyly prodejny v Německu, Itálii, Francii, Španělsku, a tak je logické, že byla na řadě i východní Evropa. Prahu vnímáme jako jedno z hlavních východoevropských center obchodu s luxusním zbožím. Tato metropole má za sebou úžasný vývoj, naleznete zde všechny světové značky. Pařížská ulice je fantastická. Víte, mohli jsme sem vtrhnout už před pěti lety. Pro nás ale musí všechno sedět – lokace, načasování, interní vývoj společnosti; a ten moment nastal právě teď.

ČESKÁ POZICE: V roce 1953 zpívala Marilyn Monroe „Diamonds Are a Girl‘s Best Friend“. Platí to i dnes?

LAMBSDORFF: Řekla bych, že ano, a to i v mém případě, i když už jsem spíš woman než girl. Víte, diamant je něco na celý život, možná dokonce navěky. Dokážete si představit něco krásnějšího, než je třpyt diamantu? Možná východ slunce, diamanty ale hned následují.

ČESKÁ POZICE: Coco Chanel a později rychloobrátkovým řetězcům typu H&M a spol. se nepodařilo ženy odlákat do světa bižuterie?

LAMBSDORFF: To je zcela jiný svět. To jsou módní záležitosti, které mizí rychleji než jarní jinovatka. My nabízíme kvalitu, nadčasové věci pro celý život – v tomto ohledu hrajme úplně jinou ligu.

ČESKÁ POZICE: Tiffany je již téměř dvě stě let arbitrem vytříbeného vkusu. Jenže svět je dnes plný turbulencí. Aktuálně byste na mapě sotva našla zemi, ve které se neprotestuje proti chudobě, proti jednomu procentu, které vykořisťuje zbylých 99. Je nutné v takové době sáhnout po umírněnějším stylu, anebo mohou dnes ženy okouzlit legendární broží Fleur de Mer stejně jako kdysi Elizabeth Taylorová?

LAMBSDORFF: Styl s tím nemá nic společného. Dobrý styl je namístě za jakékoliv situace. Časy se samozřejmě mění a mění s i rozpočet našich zákazníků. Někteří z těch, kteří u nás kdysi utráceli bez mrknutí oka tisíce eur, jsou dnes třeba už opatrnější – přesto ale přicházejí, a to je podstatné. Darovat a být obdarován, ukázat někomu svou lásku anebo vděk, je totiž pořád ještě jedna z nejhezčích věcí na světě. A takové věci krize ignorují.

ČESKÁ POZICE: Podléhají dnes šperky podobnému diktátu módy a trendů jako například oblečení?

LAMBSDORFF: To se dnes už nedá srovnat. Móda v posledních letech nemá pouze sezony, ale i mezi-sezony a dokonce i něco mezi mezi-sezonami. My se neřídíme ničím. Čas od času lze sice na trhu zaznamenat mírné oscilace – prodává se například víc bílého zlata a platiny, jindy je zase větší zájem o žluté zlato a například v posledních letech je populární růžové zlato. Musíte si ale uvědomit, že šperky jsou něco velmi osobního. Každá žena, ale i muž si musí najít svůj vlastní styl, a ten pak upravovat podle oblečení a příležitosti. Rozhodně bych ale nedoporučovala nakupovat šperky na základě nějakých přelétavých trendů.

ČESKÁ POZICE: Mohu se zeptat, jaký je váš styl, co se šperků týče?

LAMBSDORFF: Snažím se, aby mé šperky vždy reflektovaly to, co mám právě na sobě, a událost, které se hodlám zúčastnit. Nikdy bych si sem s vámi nesedla s diamantovým náhrdelníkem. Sešli jsme se na snídani, a v takovém případě je vhodnější zvolit něco jednoduššího. Nosím teď například hodně stříbra, což jsem před tím, než jsem začala pracovat pro Tiffany, nedělala. V první řadě je ale důležité, aby šperky a šaty tvořily symbiózu.

ČESKÁ POZICE: Smějí šperky nosit i muži?

LAMBSDORFF: Hodně se to v poslední době rozmnožilo. Hodinky a manžetové knoflíčky by měl samozřejmě vlastnit každý muž. Populární jsou dnes také všelijaké náramky. Důležité ale je, aby to vždy vypadalo přirozeně – nikdy to nesmí být chtěné. Samozřejmě ne každý muž vypadá s náramkem dobře, musí se to k němu prostě hodit.

ČESKÁ POZICE: Změnila společnost Tiffany v tomto ohledu svou strategii? Cílíte víc i na muže?

LAMBSDORFF: Snažíme se. Z devadesáti procent u nás ale stále ještě nakupují muži pro ženy anebo samotné ženy.

ČESKÁ POZICE: V těchto dnech slaví společnost své 175. jubileum. Kolikrát se Tiffany za tu dobu musel znovu vynalézt?

„Je to sice provazochodectví, pokud ale chcete být ve světě úspěšný, tak je věrnost opravdu jedním z nejdůležitějších aspektů“LAMBSDORFF: Nemyslím, že bychom byli někdy donuceni se znovu vynalézat. Důležité je vždy jít s duchem času, ale přitom zůstat věrný sám sobě. Je to sice takové provazochodectví, pokud ale chcete být ve světě úspěšný, tak je věrnost opravdu jedním z nejdůležitějších aspektů. Zůstat věrný kvalitě a ideálům, se kterými člověk začal podnikat, je podstatnou součástí úspěchu. To platí ve všech aspektech života. My jsme si například i navzdory těžkým časům udrželi demokratickou myšlenku, se kterou Charles Lewis Tiffany otevřel svou první newyorskou prodejnu. Mám dodnes tak široké cenové rozpětí, že si u nás přijdou na své lidé s nejrůznějším vkusem a nejrůznějšími finančními možnostmi.

ČESKÁ POZICE: Tradiční luxusní společnosti v poslední době rovněž objevují internet. Jak složitá je cesta z newyorské pobočky založené v roce 1837 do kyberprostoru 21. století?

LAMBSDORFF: Internet je velmi důležitý. Musíme s ním žít. Jsme zastoupeni na všech podstatných sociálních sítích, on-line děláme i reklamu. Je to bezpochyby médium budoucnosti. Mladí i staří dnes nakupují na internetu. Přesto jsem přesvědčena, že magazíny přežijí. Za to jsem velmi vděčna, měla bych totiž problém, kdybych si už neměla ve volném čase čím listovat, ale člověk se samozřejmě nemůže uzavřít pokroku.

ČESKÁ POZICE: Vznikne tedy i v České republice on-line obchod?

LAMBSDORFF: Momentálně to nemáme v plánu. Internet je ale mezinárodní, takže zájemci mohou nakupovat on-line v anglickém, španělském anebo například francouzském obchodě a zajisté se tato síť ještě rozroste.

ČESKÁ POZICE: Máte profil na Facebooku, že bych vás později požádal o přátelství?

LAMBSDORFF: Ne. O mé digitální vyžití se dokonale postarají nepřeberné hromady e-mailů, které každý den obdržím.

ČESKÁ POZICE: Nedávno jsem navštívil tradiční pánské krejčovství Kníže ve Vídni. Docela mě překvapilo, že si tam dnes mimo jiné vybírají zaměstnance i na základě znalosti ruštiny. Jak důležité je Rusko pro vás?

„Rusové hodně cestují, rádi nakupují, jsou to dobří zákazníci, mohou se z nich stát dokonce i velmi věrní zákazníci, a pokaždé je rádi přivítáme“LAMBSDORFF: Bez tohoto trhu se dnes neobejde žádná světová luxusní značka. Rusové hodně cestují, rádi nakupují, jsou to dobří zákazníci, mohou se z nich stát dokonce i velmi věrní zákazníci, a pokaždé je rádi přivítáme. I u nás je důležité, abychom v prodejně měli asistentku, která ruštinu ovládá, není to ale předpoklad. Navíc i Rusové dnes běžně ovládají cizí jazyky a netrvají na tom, aby je někdo obsluhoval v jejich jazyce.

Rusko je jeden z mála trhů, na který jsme se rozhodli vstoupit prostřednictvím partnera. Obchody pro nás v Rusku vede tamní největší skupina zabývající se prodejem luxusního zboží, koncern Mercury. Ne vždy bylo v Rusku lehké vybudovat vlastní značku, proto jsme se rozhodli jít touto cestou.

ČESKÁ POZICE: V posledních dnech jste mimo jiné představili také naprostou novinku, nový typ drahého kovu. Můžete prozradit víc?

LAMBSDORFF: U Tiffanyho si odjakživa rádi hrajeme s kovy, je to taková naše tradice. Například stříbro s ryzostí 925/1000, takzvané sterling silver, vděčí za svou popularitu právě domu Tiffany. Ke svému 175. výročí jsme se tedy rozhodli vytvořit zcela nový drahý kov nazvaný Rubedo. Je to vůbec poprvé v historii, kdy se značka rozhodla vytvořit vlastní materiál pro výrobu šperků. Naši mistři metalurgie tento kov vyvíjeli velmi dlouho, než dosáhli toho kouzelného odstínu ranních červánků. Klenotnictví je často velká alchymie.