Čína je spásou pro skomírající značky. I vynálezcem nového luxusu.

Americký Gap utíká do Číny. Nike si od Říše středu slibuje nevídaný růst. Chanel v ní prodává kabelky drahé jako domy.

Petr Matějček 17.10.2011

Největší americký řetězec s oblečením Gap v uplynulých letech vyměnil šéfy, marketingové manažery návrháře i reklamní agenturu. Stručně řečeno, společnost udělala vše pro to, aby zastavila pokles zisku, který trvá již šest let. Nakonec však její vedení muselo koncem minulého týdne vystoupit a oznámit, že v příštích dvou letech zavře 189 poboček v Severní Americe.

Firma tím svou síť prodejen zredukuje o 21 procent. Spásu bude Gap hledat v Číně. V ní by se měl počet jeho prodejen do konce příštího roku naopak ztrojnásobit.

Ze ztrát koncern viní především finanční krizi. Kvůli ní Američané svůj šatník neobnovují ani zdaleka stejně často, jako tomu bylo v minulosti. Pravdou však je, že kalifornský Gap ztratil šmrnc již na přelomu tisíciletí. Tehdy se společnosti nepodařilo udržet krok s velmi oblíbeným Abercrombie & Fitch a švédskou společností H&M specializující se na takzvaný cheap chic – levné trendy.

Čína se dostala do hledáčku i dalšího amerického obra. Největší výrobce sportovního oblečení Nike by chtěl nejpozději do roku 2015 roční obraty v Říši středu katapultovat na čtyři miliardy dolarů. Než však dosáhne svého cíle, bude muset změnit sportovní návyky tamních občanů. „Číňané sice velmi aktivně sledují sport v televizi, ale sami příliš aktivní nejsou,“ řekl listu Wall Street Journal obchodní ředitel firmy Don Blair. A dodal, že loni byl obrat společnosti v Číně okolo dvou miliard dolarů.

Nike plánuje podobně jako Gap na čínském trhu výrazně posílit svou pozici. Současně s expanzí se oregonský koncern soustředí na propagaci svých čínských hvězd, například na tenistku Li Naovou, vítězku French Open. Gigant, který své produkty v Číně prodává v 7500 obchodech, by si rovněž dokázal představit spolupráci s lehkoatletickou překážkářskou hvězdou Liou Siangem. Dalším rychle rostoucím odvětvím je dle Blaira snowboarding. Na tento trend se společnost chystá zareagovat tím, že uspořádá několika soutěží v Pekingu.

Zatímco střední vrstva musí vystačit s Nike a Gap, TOP čínského společenského žebříčku si oblíbil zcela nový trend – „hyperluxus“. Tamní smetánka si potrpí na unikátní produkty tradičních evropských domů a ročně zkonzumuje velkou část celosvětového odvětví s hyperluxusním zbožím. „Oblečení se dnes čím dál častěji produkuje masově. Nelze se proto divit, že si někteří zákazníci oblíbili vzácné a neobyčejné věci,“ komentoval nedávno situaci architekt módy Tom Ford. A dodal, že zatímco se zdá, že ekonomika stagnuje, ve světě ještě nikdy nebylo stejně velké bohatství, jaké se vytvořilo v uplynulých deseti letech.

S tímto názorem souhlasí i Tomas Maier, kreativní ředitel značky Bottega Veneta proslulé ručně vyráběnými kabelkami: „Finanční krize nás donutila, abychom si pořádně rozmysleli, co si pořídíme. V budoucnosti budeme víc toužit po řemeslném zpracování, abychom tím vyvážili své digitální životy.“

U Chanelu začíná budoucnost právě teď. Módní dům se snaží mít v každé prodejně aspoň jeden unikátní kousek. „Prodeje těchto jedinečných kabelek výrazně narostly, zejména na čínském trhu,“ oznámil prezident Chanel fashion Bruno Pavlovsky. Novou generaci čínských konzumentů asi nejlépe popsal krejčí domu Lanvin Alber Elbaz: „Přijde-li kabelka na stejně jako dům, zákazník je raději, když je jediný, kdo ji má!“

Související článek: Čínský nájezd na evropské luxusní značky

Počet příspěvků: 2, poslední 23.10.2011 02:37 Zobrazuji posledních 2 příspěvků.