Ceska Pozice

Chybí nová idea, která by nahradila pocit národní jednoty

Příčinou střetu univerzalistického aktivismu a lidového konzervatismu je nesmiřitelnost aktivistů. Jde o nový konflikt obhájců konzervativních hodnot, jako je domov, rodina či stát, a těch, kteří se snaží zlikvidovat staré společenství.

Lidská přirozenost není jen jedna. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lidská přirozenost není jen jedna. | foto: Richard Cortés, Česká pozice
Lidská přirozenost není jen jedna.

Univerzalistický aktivismus se snaží změnit politický systém, přičemž naráží na lidový konzervatismus. Příčinou střetu je nesmiřitelnost a útočnost aktivistů projektující se do dnes konzervativních, ale ještě donedávna pokrokových myšlenek. Mnozí si však zatím neuvědomují, že jde o nový konflikt obhájců konzervativních hodnot, jako je domov, rodina či stát, a těch, kterým nic neříkají a prosazují ideu univerzalismu, likvidaci starého společenství a života.

Levice a pravice do značné míry splynuly a v blahobytné společnosti již nejsou antagonistické. Na okraji zůstávají skupinky zahleděné do minulosti. Komunisté obhajují neobhajitelný totalitní režim a antikomunisté bojují minulou válku, vzpomínají na staré křivdy a mstí se především na dnešním Rusku a Číně. Obě skupiny jsou užitečnými hlupáky v nových válkách, jejichž podstatu nechápou.

Sjednocování na materiálním základě

Po pádu komunismu nedominoval protinárodní tlak a Rusové nebyli nepřáteli. Ruský národ trpěl komunistickým režimem více než český a měl i více obětí. Představa nepřátelského Ruska vznikala obtížně, neboť většina věděla, že ruský národ není vůči nám zaujatý. Ruský prezident Vladimir Putin však vytvořil sebevědomé Rusko, jež obnovuje své velmocenské postavení. To nechtějí připustit USA s nárokem na světového hegemona. Do toho se objevila Čína. Náš vztah k těmto velmocím neurčuje minulost, ta je pouhou propagandou.

Levice a pravice splývají. Sjednocování na materiálním základě je ale omezené na dobu blahobytu a politické stability, která postrádá ideje. Ta však skončila jednak koronavirem, jednak nástupem univerzalistických radikálů.

Levice a pravice splývají, což umožňuje ANO dělat materialistickou politiku. V dobovém nihilismu je to úspěšná strategie. Sjednocování na materiálním základě je ale omezené na dobu blahobytu a politické stability, která postrádá ideje. Ta však skončila jednak koronavirem, jednak nástupem univerzalistických radikálů.Je třeba nová idea, přičemž lidový konzervatismus vychází z lidské přirozenosti a z vývoje v uplynulých 30 letech.

Univerzalistický odnárodňovací étos sice odstartoval zesnulý prezident Václav Havel, ale u lidí se nechytil. Společnost složená většinou z nekomunistů se dívala spíše do budoucnosti a po pádu komunistického režimu přijala západní pohled na ekonomiku. Výchova mladé generace byla ponechána učitelům, kteří většinou smýšleli nekomunisticky a zcela nezradili národní ideu, na které se shodovali s umírněnými komunisty. V konzervativním prostředí tedy stále existuje.

Univerzalisté se zlobí na většinu národa, protože se nechce podrobit iluzím. Manipulovat se nechají jen mladí. Proto se nyní rozjíždí indoktrinace, stavění a bourání pomníků spojených s naší minulostí. Mládež neví, o co jde, neboť rodiče jim nic neřeknou. Vlastenecké strany SPD a Trikolóra se snaží, ale jen naznačují alternativu k univerzalismu vypracovanému univerzitami a podporovanému penězi a vlivem. Komunisté vyčerpali starý voličský potenciál a odcházejí z politické scény, přičemž doplácejí na obhajobu totality.

Exaltovaný individualismus

Naše konzervativní ideje se podobají těm v západní civilizaci. Stejná konfliktní linie jako u nás je všude na Západě, dokonce v USA, kde je asi nejdůležitější, protože se bojuje o příští západní kulturu. Prezident Donald Trump se snažil zachovat konzervativní prostředí odmítáním přistěhovalectví a návratem k průmyslové výrobě. Ohrožení univerzalismem má v USA podobu sociálních problémů motivovaných rasovými spory.

Objevuje se v nich postuniverzalistický étos, přebírání státu přistěhovalci a skupinami, které už nebudou univerzalistické, ale rasistické a anarchistické. Z univerzalismu se stává nástroj k předání západní civilizace jiným etnikům a kulturám, které však do ní nejsou a nikdy nebudou integrované a jež zavedou své zaostalé a středověké prostředí a nezastaví se ani před rasismem. V Evropě jde především o muslimy.

Exaltovaný individualismus – odloučení člověka od kolektivu – a rovnost nejen v příležitostech a před zákonem jsou výplodem nejen marxismu, ale i liberalismu, který požadavkem otevřených hranic, volného pohybu lidí, peněz a zboží, pomáhal levicovým univerzalistům bourat státy a jejich moc, prý v zájmu svobody podnikání

Univerzalisté ohrožují nejen starý politický systém, ale i fyzickou a kulturní existenci západní civilizace. Obvykle jde o dobře placené vizionáře s levicovými idejemi na základě antropologického univerzalismu, jenž se snaží vytvořit sebevědomého, osamoceného a zcela rovnostářského člověka, který nemá ke společnosti žádné závazky ani rodinné a etnické instinkty. Žije jen pro sebe a nezajímá ho minulost ani budoucnost společenství.

Důležitá je pro něho naprostá rovnost muže, ženy a dítěte, ras, sexuálních orientací, kultur a náboženství, úspěšných a neúspěšných a zánik rodiny a národa. Univerzalisté jsou autisté, kteří vydávají za ideologii neschopnost mít a udržet rodinu a budovat a hájit domov. Ztratili instinkty a mají jen ideologii a společenství své „bubliny“.

Exaltovaný individualismus – odloučení člověka od kolektivu – a rovnost nejen v příležitostech a před zákonem jsou výplodem nejen marxismu, ale i liberalismu, který požadavkem otevřených hranic, volného pohybu lidí, peněz a zboží, pomáhal levicovým univerzalistům bourat státy a jejich moc, prý v zájmu svobody podnikání. Tento individualismus ničí přírodu, protože autistické myšlení připouští pouze individuální a momentální problémy.

Evokace totality

Aktivismus obsahuje univerzalistické ideje, z nichž nejdůležitější je přijímání migrantů, sebemrskačství a ničení národního vědomí a historie, což doprovází likvidace hrdinů a symbolů společenství. Přestanou-li lidé uznávat svůj národ a stát, nemají k čemu vztahovat kolektivní ctnosti, jako je sounáležitost, jednota, věrnost, vděčnost a úcta. Pocit národní jednoty zmizel, nesjednocuje, čímž se otevřel prostor pro občanskou válku.

Přestanou-li lidé uznávat svůj národ a stát, nemají k čemu vztahovat kolektivní ctnosti, jako je sounáležitost, jednota, věrnost, vděčnost a úcta. Univerzalismus vytvořil chaos, protože se zánikem identity se vytratil i tradiční řád. Univerzalisté chtějí nový lepší svět bez konfliktů, ale každá neuskutečnitelná idea evokuje totalitu, protože univerzalismus se vymyká přirozenosti, a násilí je jedinou možností k prosazení.

Univerzalismus vytvořil chaos, protože se zánikem identity se vytratil i tradiční řád. Univerzalisté přejímají ctnosti a hodnoty, které se však do anarchistického nihilismu nehodí, proto jimi hanobí druhé. Nihilismus je součástí univerzalismu, který jen ničí, nikoli buduje. Totalita je východiskem z chaosu a začíná požadavkem cenzury internetu, umlčováním oponentů či vyhazováním nekorektních novinářů.

Univerzalisté chtějí nový lepší svět bez konfliktů, ale každá neuskutečnitelná idea evokuje totalitu, protože univerzalismus se vymyká přirozenosti, a násilí je jedinou možností k prosazení. Postuniverzalismus je výsledkem nepřirozenosti a neuskutečnitelnosti univerzalismu, jako jsou výsady skupin, obvykle menšin. Křesťanství se může hanobit, islám nikoli. Národy nemají stejná práva, záleží na přízni velmocí.

Některé národní skupiny mají právo na své území, jiné jsou vyháněny z vlastních domovů. Některé státy jsou trestány za údajné zavraždění osoby, jiné mohou udělat cokoliv. Korporace postupně přebírají moc, Facebook, nikoliv vláda či parlament rozhoduje, komu umožní vyjádřit své názory. Univerzalismus je nástrojem nové nadvlády, nespravedlnosti, totality a výměny evropských etnik za jiné a vyspělé kultury za středověkou.

Zhoubné ideje

Říká se tomu doba postpravdivá, protože univerzalismus zavádí iluze místo reality – sebevětší nespravedlnost se může vydávat za spravedlnost, lež za pravdu, bezpráví za právo. Lidé si dosud neuvědomili zhoubnost univerzalismu, dokonce k ní pomáhají, protože se nevymanili z minulých válek. Zjednodušují si situaci, když velebí vše, co přichází ze Západu, což však už není evropská kultura, ale zhoubné ideje univerzalismu. (Ze Západu však mohou přicházet i dobré věci.)

Lidé si dosud neuvědomili zhoubnost univerzalismu, dokonce k ní pomáhají, protože se nevymanili z minulých válek. Zjednodušují si situaci, když velebí vše, co přichází ze Západu, což však už není evropská kultura, ale zhoubné ideje univerzalismu.

Chybí nova idea. Pokud nějaký konzervativec vystoupí, obvykle „ujede“ ke starým hodnotám a je obviněn z nacionalismu a xenofobie. Například prezident Miloš Zeman, který chápe paradigma, a že aktivisté jsou podporováni z USA a Evropské unie. Proto se je snaží vyvážit čínským vlivem. Zahraniční podpora univerzalistického aktivismu je však silná a tuzemské prostředí natolik prosáklé aktivisty, že neuspěl.

Aktivisté, kteří ovládají „demokratické“ strany a většinu médií, se vrhli na kulturní a obchodní dohody s Čínou a na památníky Sovětského svazu a snaží se styky zničit provokacemi. Piráty a TOP 09 už univerzalismus pohltil. Udržet si v této situaci zdravý rozum a zachovat konzervativní demokratickou a svobodnou společnost je problém a možná i marná snaha.

Výsledek příštích voleb sice neznáme, ale obávám se, že ANO založené na materiálním prospěchu občanů v postcovidové době ztratí étos a přízeň voličů. Byla by škoda, kdyby se rozpadlo. Pokud by, ať s Andrejem Babišem nebo bez něho, byla vůle ho zachovat, mělo by přejít od materiálního k ideovému humanismu a stát se hnutím národní obrody. Jen jestli to na jeho členy není příliš velký požadavek.

zpět na článek


© 2021 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.