Chraňte VW před temnou stranou síly

Reklamu Volkswagenu zhlédlo na internetu už 40 milionů uživatelů. Největší virální úspěch posledních let. Greenpeace odpovídá.

Temná strana koncernu. Join the rebellion! foto: ©Česká pozice

Temná strana koncernu. Join the rebellion!

Marketéři to nemají vždy lehké. Například proslulý americký komik Bill Hicks se s nimi vůbec nepáral: „Jestli někdo z vás tady dělá do reklamy či marketingu, zabijte se! Jste ničitelem všeho dobrého, jste stanovo sémě. Vašim posláním je plnit svět smetím, zabijte se.“ Jenže od vzniku sociálních sítí děláme do marketingu a reklamy tak trochu všichni.

S platformami typu Facebook, Twitter, YouTube a MySpace se objevil virální marketing, plánované aktivity, které svou povahou motivují příjemce k roli šiřitele. Virální marketing z nás dělá spolupachatele.

Největší virální úspěch poslední doby zaznamenala německá automobilka Volkswagen. Koncern před několika měsíci představil vtipnou reklamu nazvanou „The Force“, ve které se dítě, převlečené za sithského zlolorda Darth Vadera z Hvězdných válek, pokouší pomocí nadpřirozené síly nastartovat VW Passat. Krátké video dodnes on-line zhlédlo přes čtyřicet milionů lidí.

Minulý týden aktivisté Greenpeace spustili virální protiútok. Organizace zveřejnila pod názvem „VW: The Dark Side“ neoficiální pokračování reklamy. Děti, převlečené za kladné hrdiny série science fiction filmů Star Wars, se pokoušejí zabránit Darthu Waderovi automobil nastartovat. Nepřítel přivolá na pomoc obří vojenskou základnu, známou jako Hvězda smrti, která v podání Greenpeace nese logo VW. Společně se pokusí zničit zemi.

V tom se na obrazovce objeví text: „VW ohrožuje naší planetu, protože je proti zastavení emisí CO2.“ Video končí výzvou: „Join the rebellion!“ a upozorněním, že již brzy bude následovat pokračování. Ve druhém klipu se Hvězda smrti promění v barevnou disco-kouli s nápisem: „Společně můžeme VW ochránit před temnou stranou síly!“, Darth Vader se vzdá a ostatní postavičky se pustí do veselého tance.

Greenpeace pro videa dokonce vytvořili vlastní webový domov, kde zveřejnili dokument s názvem Temná strana koncernu Volkswagen. „Společnost již léta pracuje na konceptech aut na jeden, dva a tři litry, přitom prodává většinou automobily s obrovskou spotřebou,“ míní na svých stránkách organizace. K rebelii se přidalo již téměř 210 tisíc uživatelů.

Greenpeace Česká republika se akce účastní pouze okrajově. „Videa se nám líbí a sdílíme je, nemáme ale kapacitu, abychom k nim vybudovali podobnou digitální infrastrukturu jako Němci,“ řekla ČESKÉ POZICI mluvčí Lucie Jakešová. Dodala, že Češi se přidali především apelem na ministra životního prostředí Tomáše Chalupu. Vyzývají ho, aby se Česká republika na nadcházejícím jednání Rady Evropy pro životní prostředí připojila k progresivním zemím a ještě letos požadovala navýšení zastaralého cíle EU na snížení emisí skleníkových plynů pro rok 2020 ze současných 20 na 30 procent. Minulý měsíc aktivisté dokonce na budově ministerstva životního prostředí vyvěsili obrovský transparent s nápisem „Požadujte 30 %!“.

S virály však mají i čeští Greenpeace zkušenosti. Nedávno na svých stránkách publikovali video, ve kterém se Ken rozchází se světoznámou panenkou Barbie, protože „nechce chodit s holkou, která podporuje kácení pralesů.“ Jde o celosvětovou kampaň usilující o to, aby hračkářské firmy přestaly podporovat odlesňování v Indonésii.

Rozsáhlé pátrání Greenpeace totiž prý ukázalo, že firma Mattel, spolu s dalšími předními výrobci hraček včetně společností Disney, Hasbro nebo LEGO používají obaly vyrobené společností Asia Pulp and Paper, která byla v minulosti již několikrát usvědčena z devastace indonéských deštných pralesů. Do role dočasných marketérů vklouzlo a akci podpořilo přes dvacet tisíc českých uživatelů.