České automobilky se s opatřeními proti koronaviru vyrovnávají dobře

České automobilky vyrobily za první tři čtvrtletí roku 2020 celkem 808 279 vozů – meziroční pokles o více než 24 procent. Navzdory nekončícím koronavirovým obavám se ale situace pomalu vrací k normálu. Například Škoda Auto zakončila první pololetí v provozním zisku 228 milionů eur a v září jí výroba meziročně vzrostla o 2,5 procenta.

Zaměstnanci závodu Škoda Auto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zaměstnanci závodu Škoda Auto. | foto:  Petr Topič, MAFRA
Zaměstnanci závodu Škoda Auto.

Jarní koronavirová odstávka výroby, jež postihla prakticky všechny světové automobilky, byla pro většinu z nich velmi bolestivá. V Česku stála výroba ve Škodě Auto šest týdnů, v továrně Hyundai v Nošovicích více než tři týdny, a TPCA u Kolína nevyráběla dokonce skoro deset týdnů. Po pauze se navíc výroba rozjížděla postupně, třeba Hyundai jel jen na dvě ze tří směn. Zdá se však, že v rámci možností se české automobilky se situací vyrovnávají dobře.

Například Škoda Auto zakončila navzdory všem potížím první pololetí v provozním zisku 228 milionů eur (více než šest miliard korun). A za první tři čtvrtletí vyrobila v Česku podle údajů zveřejněných Sdružením automobilového průmyslu (AutoSAP) víc než 534 tisíc vozů, což je meziroční pokles o zhruba 20 procent. Září bylo dle AutoSAP doposud nejlepším měsícem po koronavirové odstávce. Celková výroba se meziročně propadla „jen“ o 4,5 procenta. A třeba ve Škodě Auto dokonce meziročně vzrostla o 2,5 procenta.

Asi 70 procent plánovaného maxima

Navzdory tomu zatím výroba nejede naplno. Magazín Škodovácký odborář 15. října napsal, že z linky M13 sjíždí 1073 vozů denně. Nového elektromobilu Enyaq iV vznikají v pilotním provozu jen asi čtyři kusy denně, typu Karoq o něco více než 300 kusů a Octavií 759 za den. Původní plán přitom byl 1150 Octavií denně, takže výroba tohoto modelu jede asi na 70 procent plánovaného maxima. Vinna však nemusejí být pouze protipandemická opatření.

Nového elektromobilu Enyaq iV vznikají v pilotním provozu Škody Auto jen asi čtyři kusy denně, typu Karoq o něco více než 300 kusů a Octavií 759 za den. Původní plán přitom byl 1150 Octavií denně, takže výroba tohoto modelu jede asi na 70 procent plánovaného maxima. Vinna však nemusejí být pouze protipandemická opatření.

Octavia se totiž při startu výroby potýkala s potížemi, které byly způsobeny nedokonalým softwarem palubního infotainmentu. Větší část potíží se již podařilo odstranit. „Podnikáme veškeré kroky, aby byly vozy zákazníkům dodány v požadované kvalitě a včas,“ říká mluvčí automobilky Kamila Biddle. Lze odhadovat, že jedna z nejvytíženějších výrobních linek v Česku jede asi na 80 procent kapacity, což způsobují i protivirová opatření, například nově vyjednané přestávky (dva krát pět a jedenkrát krát deset minut navíc).

„Zdraví a bezpečnost našich zaměstnanců a jejich rodin jsou pro nás nejvyšší prioritou. Po dohodě s odbory Kovo byly zavedeny dodatečné hygienické přestávky,“ komentuje postup Kamila Biddle. Dle odborářů například výroba v Kvasinách funguje naplno. V kolínské TPCA je pokles výraznější. Od počátku roku vyrobila automobilka více než 110 tisíc vozů (meziročně pokles o 31,7 procenta), v září 9844 (-29 procent). Pokles je ale kromě odstávek a nižší poptávky dán změnami, na které se automobilka chystá.

Továrnu totiž z rukou společného podniku s francouzským PSA přebírá kompletně Toyota a kromě modelu Aygo tu začne v příštím roce výroba typu Yaris, jenž se doposud vyráběl ve francouzské továrně Valenciennes. „Během víkendů a plánovaných technologických odstávek navzdory nelehké situaci ohledně koronaviru pokračujeme v instalacích a investici více než čtyř miliard korun pro přípravu výroby nového Yarisu dle původního plánu,“ komentuje mluvčí automobilky Tomáš Paroubek.

Vlastní PCR testování

„Po odstávce jsme jinak začali vyrábět jako dříve, s ohledem na poptávku po našich vozech,“ dodává. V prostorách firmy podle něho platí přísná bezpečnostní a hygienická opatření. Totéž platí pro výrobu v továrně Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) v moravskoslezských Nošovicích. „Neustále dezinfikujeme povrchy a prostory dezinfekční mlhou, v celém areálu je k dispozici dostatek dezinfekčních prostředků pro zaměstnance i návštěvníky,“ popisuje opatření mluvčí automobilky Petr Michlík.

Firma omezila setkávání zaměstnanců i služební cesty, návštěvám a náhodně i zaměstnancům se při vstupu měří teplota. Automobilka provádí i vlastní PCR testování na covid-19. V oblasti výroby omezila HMMC systém zásobování just-in-time: „Navyšujeme skladové zásoby nejdůležitějších dílů, abychom byli předzásobeni pro případ výpadků dodavatelů,“ říká Michlík. Podle něho výroba v továrně běží od třetího červencového týdne naplno ve třech směnách, stejně jako před pandemií.

Firma Hyundai Motor Manufacturing Czech omezila setkávání zaměstnanců i služební cesty, návštěvám a náhodně i zaměstnancům se při vstupu měří teplota. Automobilka provádí i vlastní PCR testování na covid-19. V oblasti výroby omezila HMMC systém zásobování just-in-time.

Od začátku roku vyrobila automobilka 163 440 aut (meziročně propad o 30,5 procenta), v září bylo skóre 26 400 vozů (-12,2 procenta). I pro HMMC je letošní rok ve znamení velkých novinek. V březnu začala firma vyrábět elektromobil Kona Electric, na jaře přišel facelift modelu i30 a teď nabíhá výroba nové generace SUV Tucson.

Podle Michlíka pandemie přípravy zkomplikovala, například proto, že omezila příjezdy zahraničních specialistů, kteří měli se zaváděním novinek pomoci. „Přesto se nám podařilo potřebné práce provést včas a podle původního plánu,“ dodal. Velkou zásluhu na tom má dle něho skutečnost, že se čím dál větší část vývoje a testování nových modelů přesouvá přímo do závodu v Nošovicích.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.