ČD Cargo & Slamečka: Jak dopadne firma, kterou řídí politický trafikant

Skoro to vypadá, že se někomu hodilo, aby společnost neměla dobré hospodářské výsledky.

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © isifa/Lidové noviny/TOMAS HAJEK, montáž ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Ještě před pěti lety hospodařila společnost ČD Cargo s půlmiliardovým ziskem a mohla dotovat i svou matku, státní České dráhy. Nyní vykazuje dvoumiliardovou ztrátu a nejspíš bude muset propouštět. Ministerstvo dopravy chce situaci řešit: ve středu 20. února uzavřelo sérii jednání s odboráři a vedením společnosti s tím, že resort bude muset firmu podpořit slevou na poplatcích za koleje.

Přitom mělo CD Cargo na stole už před dvěma lety plán restrukturalizace. Pak byl do čela dosazen politický trafikant Gustav Slamečka a plán poslal k ledu.

Problém jednotlivých zásilek

mzt 

Výsledek posledního kola jednání, jak zachránit topící se ČD Cargo, ministerstvo dopravy zatím nezveřejnilo. Podle informací ČESKÉ POZICE se na něm potvrdily závěry předchozích jednání, tedy že záchrana nebude možná bez státní pomoci. Stát podpoří ČD Cargo slevou za dopravní cesty.

Poplatek za koleje, který platí dopravci státem vlastněné společnosti Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC), je u nás jeden z nejvyšších v Evropě. SŽDC ho tedy pravděpodobně od příštího roku pro všechny dopravce výrazně sníží, a to především v segmentu takzvaných jednotlivých vozových zásilek. Jsou totiž prodělečné a představují jednu z hlavních příčin dvoumiliardové ztráty ČD Cargo. Smyslem slevy je nejen snížení nákladů, ale také otevření tohoto segmentu konkurenci, která má dle plánu část zásilek převzít, a tím státní společnosti ulevit.

Co jsou jednotlivé vozové zásilky

Jde o alternativu k silniční dopravě, neboť se přepravuje menší objem zboží. Používá se k tomu jeden vůz nebo skupina několika železničních vagonů. Oproti uceleným vlakům, které přepravují zpravidla jeden druh zboží, jsou tyto zásilky mnohem nákladnější, a to hlavně kvůli složitější manipulaci a potřebě většího počtu lidí. Soukromí dopravci proto o ně nemají zájem. Vozí je tedy výhradně ČD Cargo, částečně ze zvyku, částečně proto, aby se miliony tun nákladu nepřesunuly na přetížené silnice.

Umrtvený plán

Podle informací ČESKÉ POZICE však situace vůbec nemusela dospět tak daleko. O problému jednotlivých zásilek ví vedení carga léta a plán na jejich optimalizaci mělo na stole už v roce 2011. Pro tehdejšího šéfa společnosti Jiřího Vodičku ho měla vypracovat poradenská společnost Deloitte. Odborníci z Deloitte ve spolupráci s vedením carga měli zpracovat přesnou kalkulaci zakázek, především zjistit správnou cenu pro propočet jednotlivých vozových zásilek. Měla být také vyřešena problematika takzvané poslední míle, kterou představují většinou manipulační vlaky. Ty totiž zásilky nejvíce prodražují. Z analýzy mělo ČD Cargo mimo jiné získat informaci o tom, jaké vlaky jsou nejvíce ztrátové, a zvážit, které má smysl si ponechat a které jsou neudržitelné. Teprve po této kalkulaci se mělo jednat s ministerstvem dopravy o možné slevě za dopravní cestu.

Vodička projekt restrukturalizace prezentoval dozorčí radě v červnu 2011. Podle zápisu, který má ČESKÁ POZICE k dispozici, byli mezi přítomnými i nynější předseda představenstva Petr Žaluda, tehdejší člen představenstva Gustav Slamečka a předseda odborářů Radek Nekola. Předseda dozorčí rady Žaluda vzal prezentaci na vědomí a doporučil dokončení projektu.    

Po nástupu Radka Šmerdy na post ministra dopravy vznikl politický tlak na dosazení Gustava Slamečky do čela představenstva

Jenže v dubnu 2011, po nástupu Radka Šmerdy (nestraník, dosazen Věcmi veřejnými po Vítu Bártovi, před Pavlem Dobešem) na pozici ministra dopravy, vznikl politický tlak na dosazení ministra dopravy z Topolánkovy éry Gustava Slamečky na post předsedy představenstva. Vodička byl odvolán, přestože za jeho působení se společnost vrátila do černých čísel. Na jeho místo usedl Slamečka.

ČESKÁ POZICE už dříve napsala, že důvodem výměny mohl být tlak některých politiků ODS, kteří patří do ekipy expremiéra Mirka Topolánka. Na přátelské  vztahy mezi Slamečkou, Topolánkem či vlivným lobbistou Markem Dalíkem média upozornila několikrát. Pojí je Slamečkův partner Jan Novák, někdejší šéf Úřadu vlády za premiéra Mirka Topolánka. Oba spolu bydlí ve stejném domě jako Dalík. Hospodářské noviny naznačily, že post ministra dopravy v roce 2009 Slamečka dostal také na Dalíkovo doporučení.

Drahá dovolená

Za Slamečkova vedení byl projekt restrukturalizace obchodu ČD Cargo zastaven, nikde oficiálně nezaznělo proč. Nový ministr dopravy Pavel Dobeš sice na dokončení projektu trval, ale marně. „Tlačil jsem na tehdejší vedení společnosti, aby projekt Deloitte co nejdříve dokončili. Dokonce jsem tím podmínil případnou slevu za dopravní cestu. Ovšem bez úspěchu,“ řekl ČESKÉ POZICI Dobeš. Kalkulace cen za jednotlivé zásilky byla odkládána po celou dobu Slamečkova působení a dokončena byla až loni na podzim, po Slamečkově odvolání.

Skoro to vypadá, že se někomu hodilo, aby společnost neměla dobré hospodářské výsledky. Už delší dobu se hovoří o možném spojení se slovenským či polským železničním dopravcem či se společností ČEZ, která by ztrátu ČD Cargo „zalepila“. Gustav Slamečka s ČESKOU POZICÍ o svém působení ve státní firmě hovořit nechtěl. „Jsou to citlivé záležitosti a já společnost ČD Cargo nechci nijak poškodit,“ uvedl.

Jenže právě to nejspíš svou nečinností udělal. Jeden příklad na konec. Když měl Slamečka s odboráři vyjednávat o výši platů na rok 2012, odjel na dovolenou do Spojených států amerických a poslal za sebe náhradníka. Odboráře tím tak naštval, že ho donutili vrátit se předčasně. Aby je uchlácholil, zvedl jim platy v době krize nečekaně vysoko – o 2,4 procenta. Zachovány zůstaly i všechny benefity. O rok dříve přitom kvůli restrukturalizaci mzdy v ČD Cargo nerostly a ještě se o týden snížila hrazená dovolená.

Petr Žaluda nakonec s výkony Slamečky nebyl spokojen, a tak ho v říjnu 2012 odvolal. MF Dnes napsala, že Slamečka dostal na základě konkurenční doložky 12 platů, což činilo asi 400 tisíc korun. Žaluda do dneška vede společnost sám. A jak říká, nástupce najde, až přijde správný čas. Snad bude mít tentokrát šťasnější ruku a nedá na doporučení nejrůznějších lobbistů.