Byl špiclovaným ministrem dopravy Pavel Dobeš?

Aktualizováno. Závada na elektroinstalaci odhalila dle MfD odposlechy ve služebním audi ministra VV. Jednoznačné závěry z toho však dělat nelze.

Aktualizováno. Hlavní zpráva pondělní MF Dnes krásně zapadá do „reputace“ Věcí veřejných: při kontrole elektroinstalace prý byly odhaleny štěnice ve služebním voze Audi A8 ministra dopravy Pavla Dobeše. Stalo se vloni na podzim, v době, kdy ministrovi dělal osobního řidiče Tomáš Jánský, „spolupracovník faktického šéfa Věcí veřejných Víta Bárty a jeho někdejší bezpečnostní agentury ABL“, jak píše MF Dnes.

Odposlouchávací zařízení prý bylo připojené na rozvod vozidla a mikrofony snímaly dění uvnitř. Dle MF Dnes žádné překvapení: šmírování a tajné nahrávání je ve straně „ovládané Bártou a propojené s detektivní agenturou ABL na denním pořádku“. Navíc bývalý řidič Jánský – informaci o nalezeném zařízení označil pro MF Dnes „za ptákovinu“ – má s odposloucháváním zkušenosti; v době šoférování pro Dobeše natočil rozhovor s poslancem Jaroslavem Škárkou, tehdy již vyloučeným z Věcí veřejných. (Jánský už pro Dobeše nejezdí, ministr prý nebyl s jeho činností spokojen.)

Neoficiální informace

MF Dnes uvádí, že informaci o závadě na ministrově voze policie získala „až nedávno při operativním šetření v jiné kauze“. Mluvčí policejního prezídia Pavla Kopecká na dotaz ČESKÉ POZICE, zda může potvrdit nalezení odposlechů v Dobešově voze, pouze odpověděla, že „informace MF Dnes nebudeme ani potvrzovat, ani vyvracet“. Řekněme tedy, že zprávou je třeba se vážně zabývat, a tady se otevírá prostor pro řadu úvah.

Sám ministr nález štěnic přímo nepotvrdil: „Vím o problému s elektroinstalací. Neříkám, že to nemohlo být tohoto typu. Nicméně nedostal jsem na stůl žádnou písemnou zprávu, že by mé auto obsahovalo odposlech,“ reagoval pro MF Dnes. Na dotaz ČESKÉ POZICE, jak by v případě nalezení štěnic reagovalo ministerstvo, odpověděl Martin Novák z jeho tiskového odboru: „Museli bychom jednat za přispění policie. Informace o nalezení štěnic jsou neoficiální, takže jsme nejednali.“

Pokud byly tedy při inkriminované servisní prohlídce na podzim štěnice odhaleny (dle MF Dnes přizvanými specialisty) a vedení ministerstva má nějaké neoficiální informace, byla by spolupráce s policií nanejvýš na místě. Jinak bude asi těžké zbavit se podezření, že jsme skutečně svědky dalšího případu „odhalení“ praktik uvnitř samotných Věcí veřejných, dokladem, že v zájmu vedení strany bylo mít svého ministra „pod dohledem“ i za použití tak pochybných prostředků. Jenže chceme-li být spravedlí, připusťme, že teoreticky existuje i alternativní vysvětlení.

Žádná rutinní instalace

Dle expertů na činnost bezpečnostních agentur zůstává nezodpovězená řada otázek, které mohou případ nasměrovat i jinam. Napojit štěnice na rozvody v luxusních automobilech, které jsou elektronikou prošpikované, není žádná rutinní záležitost a vyžaduje specialistu (kterých prý není v Česku mnoho, natož aby se jednalo o běžnou službu, kterou nabízejí bezpečnostní agentury, byť by to byla třeba odposlechy politiků „protřelá“ ABL): je třeba detailně znát typ vozidla, ideálně i parametry konkrétního vozu. Samotná instalace vyžaduje poměrně dost času v řádu i hodin. Sebemenší chyba v instalaci by se projevila okamžitě.

V úvahu připadá napojení samostatným obvodem, to by však pravděpodobně odhalil servisující technik běžným pohledem a nebylo by třeba zvát specialisty. (Sami výrobci těchto vozů neradi vidí, pokud někdo do elektroinstalace zasahuje zvenčí – i sebemenší výkyvy v napětí totiž mohou ovlivnit řadu životně důležitých funkcí pro provoz automobilu.)

Takže mohlo jít sofistikovanější možnost napojení na rozvody, kterou by rutinní kontrola nemusela odhalit (předpokládejme, že v servisu o instalovaném odposlechu nikdo do jeho podzimního odhalení nevěděl). Pokud měl vůz novou autobaterii a byl v provozu, minimální odběr elektřiny pro chod odposlechu by se podle expertů okamžitě projevit nemusel. A tak jsme u otázky, odkdy je onen odposlech v ministerském audi instalován a kdo v něm jezdil? Tato konkrétní Audi A8 Pavla Dobeše je dle Nováka z tiskového odboru ministerstva dopravy k dispozici ministrům již od úřadování Aleše Řebíčka. „Radek Šmerda je nevyužíval, naposledy jím před Dobešem jezdil Vít Bárta,“ uvedl Novák pro ČESKOU POZICI.

Odlédneme-li od možnosti, že někdo se pokusil o diskreditaci VV touto cestou, pak zůstává hypotetická možnost, že se štěnicemi jezdil už Bárta, ne-li Řebíček. „Je spousta složek, které by mohly mít zájem zjistit, co si povídá a čte ministr ve svém voze,“ prohlásil Pavel Dobeš pro MF Dnes.

Aktualizace: V pondělí odpoledne vydalo ministerstvo dopravy k informacím MF Dnes následující tiskové prohlášení:

Informace, kterou dnes zveřejnil deník MF DNES, o údajném odposlouchávacím zařízení umístěném ve služebním voze ministra dopravy, není pravdivá. Dotyčný služební vůz v minulém roce prošel servisní prohlídkou, a to z důvodu hlášení vnitřního systému, že byla závada na elektroinstalaci. Opakovaná servisní a následná bezpečnostní prohlídka ministrova vozu však žádné odposlouchávací zařízení nepotvrdila.

Počet příspěvků: 2, poslední 31.1.2012 10:01 Zobrazuji posledních 2 příspěvků.