Byl Šmerda bílým koněm soutěže o nového šéfa DPP?

S vítězem výběrového řízení Milanem Křístkem nejsou spokojení odboráři. Rozhoří se kolem dopravního podniku nové kolo svárů?

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ČTK, ČESKÁ POZICE, UrbČeská pozice

Představenstvo Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) po středečním doporučení dozorčí rady jmenovalo novým šéfem největší pražské společnosti manažera se zkušenostmi z Českého Telecomu a T-Mobile Milana Křístka. Ve finálovém rozstřelu porazil ředitele českobudějovického dopravního podniku Jaroslava Ďuriše. Exministr dopravy Radek Šmerda ve středu, těsně před rozhodováním dozorčí rady, soutěž vzdal.

ČESKÁ POZICE pátrala po podrobnostech posledního kola výběru šéfa DPP a zjistila několik zajímavých okolností. Byť je inkriminovaní aktéři nepotvrdili, považujeme za důležité je zmínit, protože umožňují interpretovat příběh výběru nového generálního ředitele dopravního podniku trochu jinak, něž jak to v médiích bylo dosud prezentováno.

Šmerda skrečoval zápas

Překvapením středečního dne bylo odstoupení Radka Šmerdy, který svůj nečekaný krok pro web ihned.cz komentoval slovy: „Rozhodnutí ve mně zrálo od pátku. Možná o tom promluvím později, nejde o emotivní rozhodnutí.“ Ještě den před tím (v úterý) však Šmerda v komunikaci s ČESKOU POZICÍ rozhodně nepůsobil dojmem, že by s kandidaturou váhal. Od zdroje, který se účastnil středečního výběrového řízení dozorčí rady, jsme zjistili, co ve skutečnosti mohlo být důvodem Šmerdova „nečekaného“ odstoupení. Cílem údajně bylo strhnout mediální pozornost na Šmerdu, a vytvořit tak jakýsi stín pro „vytipované“ kandidáty.

V den finálního výběru se v Praze hovořilo hlavně o tom, zda Šmerda bude, nebo nebude novým šéfem DPP

Pokud takový plán skutečně existoval, nutno podotknout, že se povedl. Od okamžiku, kdy se objevil seznam 51 uchazečů o pozici šéfa DPP, pozornost se upírala zejména na bývalého ministra dopravy. Šmerdu výběrová komise třikrát poslala do dalšího kola, aniž by však tento státní úředník splňoval jedno z hlavních kritérií celého výběru: „Zastával pozice ve vrcholovém výkonném managementu společnosti s minimálně 500 zaměstnanci po dobu 5 let.“ Šmerda zkrátka takovou pozici v minulosti nevykonával, komisi to ale nevadilo. V den finálního výběru se pak v Praze hovořilo hlavně o tom, zda Šmerda bude, nebo nebude novým šéfem DPP.

Šmerda výše zmíněný scénář rezolutně odmítá. „Vaše otázka se mě dotkla, pane redaktore. Napište si prosím, co chcete, a napište třeba přesně, co vám do hlavy tlačí anonymní zdroj, a věřím, že bez honoráře.“ Na otázku, proč odstoupil, odpověděl, že o tom přes SMS nebude hovořit a že můžeme diskutovat osobně příští týden.

Zdroj ČESKÉ POZICE, který se jednání dozorčí rady ve středu účastnil, situaci popsal slovy: „Představte si, že máte závod formule 1. V daném týmu je vždy jasné, kdo je jednička a kdo dvojka týmu. Oba jezdci jsou ve skupince závodníku, která se blíží k cíli. Dvojka týmu po celou dobu závodu vede, strhává na sebe pozornost a snaží se připravit ideální pozici pro jedničku týmu. Když je kousek před cílem, pustí před sebe svého kolegu, kterému vlastně po celou dobu umetal cestu. Zhruba takovou pozici v soutěži o ředitele dopravního podniku zastával Šmerda.“ (Dodejme, že je to sice hezký příměr, ale pravidla formule 1 již něco takového nepřipouštějí.)

Záškodnická akce „Ďuriš“

Na konci minulého týdne se pak udála poněkud zvláštní věc. Novinářům v emailových schránkách přistála zpráva od „zaměstnance DP“, jež se týkala Jaroslava Ďuriše, který ten samý den postoupil do finálového kola mezi poslední tři. Anonymní pisatel v dokumentu napsal, že Ďuriš je napojen na exšéfa dozorčí rady DPP Jiřího Nouzu a že má údajně blízko k Martinu Dvořákovi. „Buď jak buď, návrat Jaroslava Ďuriše do pražského Dopravního podniku by umožnil návrat starých dobrých časů, což by řada lidí zcela jistě uvítala.“

Pojítkem mezi Nouzou a Ďurišem byl dle webu E15 podnikatel Petr Vácha, bývalý předseda představenstva a akcionář ve společnosti Zevyp (nyní Zevyp v likvidaci, jejímž předsedou představenstva je právě Nouza), jenž figuroval též ve firmě AZPV. V ní zase působil jako jednatel do června 2012 právě Ďuriš.

Ďuriš tyto vazby ČESKÉ POZICI vysvětlil: „Firma AZPV byla založena dvěma firmami: společnostmi AŽD a Zevyp. V roce 2010 jsem dostal coby ředitel firmy Eplcond za úkol podíl společnosti Zevyp ve firmě AZPV odkoupit. Smlouvu o odkupu podílu jsem za Eplcond podepisoval já, za Zevyp pan Nouza. Původním cílem bylo ve spolupráci s AŽD pracovat na vývoji určité technologie. Od záměru však zanedlouho sešlo. Firma AZPV neměla žádný obrat, nebyla to pračka na peníze, byla to zakonzervovaná firma.“

Po tom, co byl Ďuriš mediálně pošpiněn a Šmerda od počátku vzbuzoval emoce, se najednou jako ideální kandidát jevil ten „třetí vzadu“ – dlouholetý manažer ze společností Český Telecom a T-Mobile Milan Křístek. Spekuluje se přitom, že právě Křístek je člověkem Martina Dvořáka, který na konci devadesátých let působil rovněž v Českém Telecomu. Tuto informaci se nám však ověřit nepodařilo. Bylo by poměrně bizarní, kdyby nakonec lidé od Dvořáka k diskreditaci soupeřů používali informaci, že daný konkurent je napojený na bývalého generálního ředitele DPP (Dvořáka).

Sám Dvořák ČESKÉ POZICI sdělil, že Křístka zná zhruba 12 let a že jde o kvalitního manažera. „Snad nepodlehne tlakům politiků, zejména pak amatérské partě kolem docenta Svobody,“ dodal. Někdejší „generál“ DPP si nemyslí, že by výběr nového šéfa byl zmanipulovaný, protože 15 lidí v dozorčí radě by dle Dvořáka bylo velmi obtížné nějakým způsobem ovlivnit. O úspěchu Křístka prý rozhodla kvalitní finální prezentace, jak podnik řídit.

Co na to odbory?

Možné ohnisko nových sporů: Zvolení Křístka leží v žaludku odborářům, jejichž favoritem byl Ďuriš

Křístek, na něhož dozorčí rada ve finále ukázala, nebyl v médiích nijak negativně propírán. Získal devět hlasů, Ďuriš šest. Kdo pro koho v tajné volbě hlasoval? Podle informací ČESKÉ POZICE získal Ďuriš čtyři hlasy od odborářů a dva od TOP 09. Zbytek „topky“ a ODS měly hlasovat pro Křístka. To znamená, že zástupci pražské koalice nebyli jednotní, což by v budoucnu do koalice mohlo zanést opět spory kolem dopravního podniku.

Ještě zajímavější je ale skutečnost, že zvolení Křístka leží v žaludku odborářům. Jejich favoritem byl Ďuriš, který v pražském dopravním podniku působil 26 let a v současnosti šéfuje dopravnímu podniku v Českých Budějovicích. Má podle nich zkušenosti jak po stránce manažerské stránce, tak i odborné. To Křístek, jenž přichází z oblasti telekomunikace, bude zřejmě pro řadu odborářů „cizákem“. A není vyloučeno, že svou nevoli ke způsobu výběru nového šéfa začnou co nevidět dávat najevo.

Pražští politici si jistě přáli, aby se situace kolem dopravního podniku po měsících turbulencí konečně uklidnila. Je však pravděpodobné, že vzhledem k výběru nového šéfa začnou spory nanovo.