Budoucnost Rubikovy kostky přichází z Česka

Futuro Cube je něco mezi hlavolamem budoucnosti a herní konzolí, na níž znovu ožívají všemi milované klasiky typu Tetris, Had či Piškvorky.

Jan Krejsa (vlevo) a Jaroslav Altmann se svým vynálezem. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jan Krejsa (vlevo) a Jaroslav Altmann se svým vynálezem. | foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice
Jan Krejsa (vlevo) a Jaroslav Altmann se svým vynálezem.

Chtělo by se začít jásat, že se proslulý hlavolam maďarského sochaře a architekta Ernö Rubika po téměř čtyřiceti letech konečně dočkal vhodného následovníka. Jenže to by nebylo úplně fair. Rubikova kostka, jíž se jen na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století údajně prodalo více než 160 milionů kusů, je legenda, kterou nelze napodobit. A Futuro Cube z dílny české společnosti Princip zase není žádnou napodobeninou – je spíš něco mezi hlavolamem budoucnosti a pohybem ovládanou herní konzolí, na které znovu ožijí všemi milované klasiky typu Tetris, Had či Piškvorky.

Ale pěkně od počátku: Celé to začalo někdy v roce 2009, kdy Jaroslav Altmann a Jan Krejsa ze společnosti Princip společně přemýšleli, čím oživit osmý ročník pražské šifrovací hry Bedna. V uplynulých letech tuto venkovní hru, v jejímž rámci pětičlenné týmy luští nejrůznější šifry, vždy doprovázel nějaký druh dřevěného hlavolamu. Tentokrát však chtěli Jarda s Honzou soutěžícím nabídnout něco zcela nového...

Vše začalo Bedničkou

V jinonické centrále technologické společnosti se právě oba zabývali výzkumem moderních miniaturních elektronických akcelerometrů a mimo jiné vyvíjeli systém pro klasifikaci pohybů pacientů po úrazech a jiných traumatických událostech.

Skrývala v sobě několik úkolů a se světem kolem sebe komunikovala převážně prostřednictvím Morseovy abecedy...„Napadlo nás sestavit elektronický hlavolam v podobě malé bílé kostičky z plastu, která reagovala na pohyb a byla schopna zpětně komunikovat s uživateli pomocí pípání a čtyř diod,“ popsal ČESKÉ POZICI Jaroslav Altmann zrod pravnuka Futuro Cube, kterého vynálezci nazvali láskyplně Bednička. Bednička v sobě skrývala několik úkolů a se světem kolem sebe komunikovala převážně prostřednictvím Morseovy abecedy.

„V komunitě lidí, kteří luští šifry, měl náš hlavolam velký úspěch,“ říká Jan Krejsa. Odezva prý byla natolik pozitivní, že bylo v podstatě hned jasné, že musí vzniknout uživatelsky přívětivější verze, jež k ovládání nebude nutně vyžadovat znalost morseovky ani členství v Mense.

Po měsících usilovné práce se Altmann a Krejsa vydali se čtyřmi prototypy v kufru za velkou louži na lov investorů. Během newyorského veletrhu hraček Toy Fair 2012 svůj vynález představili odborné veřejnosti a zpět do Prahy už letěli s kontraktem na tisíc kostek. Produkt se zalíbil společnosti ThinkGeek, která dle vlastního sloganu prodává věci chytrým masám, čímž má na mysli především lidi, kteří nazývají kyberprostor svým domovem a rádi cucají lízátka podobající se světelným mečům z Hvězdných válek.

Maraton do města hříchů

Po návratu do kanceláře v Radlické ulici se čeští vynálezci ocitli před úkolem, který sice nebyl tak beznadějný, jako třeba vyřešit tři klasické problémy antické matematiky, nicméně ke kvadratuře kruhu moc daleko neměl – během několika málo měsíců proměnit prototyp v produkt, který budou představitelé ThinkGeeku moci ukázat nadšencům z celého světa na mezinárodním veletrhu elektroniky Consumer Electronics Show 2013 v Las Vegas. Odstartoval neúprosný ultramaraton.

Námaha byla odměněna úspěchem, Futuro Cube v Las Vegas vzbudila stejný rozruch jako liška v kurníku„Museli jsme najít výrobce, absolvovat řadu testů, získat evropské i americké certifikáty,“ líčí Krejsa s utrápeným výrazem v obličeji a dodává, že ty tři měsíce, jež předcházely prezentaci v „městě hříchu“, už by nikdy nechtěl zažít znovu.  

Námaha však nakonec byla odměněna úspěchem. Futuro Cube v Las Vegas vzbudila stejný rozruch jako liška v kurníku a ThinkGeek se dnes na svých stránkách může pyšnit první hračkou „Made in Czech Republic“. Aktuální verze Futuro Cube nabízí řadu zajímavých her i rébusů: od již zmíněných klasik, přes rotační hlavolam Ring Dream až po vlastní verzi piána, která kostku promění ve futuristický hudební nástroj po vzoru japonského Otamatone.

Jak funguje Futuro Cube:

Ačkoliv kostka vypadá zvenčí jednoduše, je až po okraj naplněna moderní technologií. Reaguje na pohyb, gravitaci, poklepávání, rozeznává gesta a odpovídá na ně přes 3x3 RGB světelnou matici na každé straně. Díky kvalitnímu zvukovému procesoru je přístroj schopen přehrávat hudbu i hlas. Takže vás kostka hned po připojení vyzve: „Hope you brought your cash, cause we’re charging!“ Nový software, který by měl vyjít co nevidět, ji naučí mluvit dokonce i česky. Futuro Cube má rovněž zabudovaný rádiový přijímač, takže uživatelé mohou na vzdálenost až pěti metrů propojit dvě kostky a soutěžit proti sobě.

Opravdoví nadšenci zajisté ocení také vlastní vývojové prostředí, postavené na jednoduchém open source skriptovacím jazyku PAWN. To své brány otevře v průběhu června a umožní jak začátečníkům, tak ostříleným programátorům vytvářet vlastní hry, aplikace i hudbu.

Rubikovi vnuci

Vynález společnosti Princip by nebyl kompletní, kdyby neměl i svou verzi Rubikovy kostkyVynález společnosti Princip by samozřejmě nebyl kompletní, kdyby neměl i svou vlastní verzi Rubikovy kostky. I když Jaroslav Altmann zdůrazňuje, že ačkoli proslulý hlavolam byl jednou z mnoha předloh, nebylo v žádném případě záměrem vyrobit elektronickou „rubikovku“.

„Rubikova kostka je krásná především proto, že je mechanická, a pokusy ji digitalizovat v minulosti vždy ztroskotaly,“ míní Altman. Jejich Gravity Puzzle přesto zahřeje u srdce každého, kdo v mládí hlavolam skládal, ať už poslepu za několik vteřin, anebo s pomocí šroubováku jako já.

„Náš hlavolam je o něco přátelštější, nastavili jsme jisté zákonitosti, které nejsou tak temné jako ty u Rubikovy kostky,“ slibuje Krejsa. Přesto experti varují, že pod 45 minut se začátečník pravděpodobně nedostane. „Současný Honzův rekord jsou čtyři minuty. Já se aktuálně snažím pokořit sedmiminutovou hranici,“ říká Altmann. Oba však věří, že někdo hodně šikovný by mohl zvládnout Gravity Puzzle složit i pod minutu.

Ostatně svého prvního velkého fanouška si kostka z Jinonic již našla. Je jím firma Seven Towns, která je vlastníkem práv na původní Rubikovu kostku. Český vynález tak byl nedávno z Futuro Cube oficiálně přejmenován na Rubik’s Futuro Cube.