Bublina, nebo „příští velká věc“? Jak se tiskne úspěch.

Výrobci 3D tiskáren jásají nad raketovými nárůsty prodejů, stoupajícími cenami akcií i nabídkami na převzetí.

foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Reportéři, sportovní manažeři, investoři, šéfové velkých nadnárodních gigantů – všichni neúnavně pátrají po „The Next Big Thing“. Tedy někom anebo něčem, kdo anebo co změní svět tak, jak to dokázal Muhammad Ali v boxu, McDonald’s v gastronomii anebo iPhone v oblasti telekomunikace. Poslední měsíce vše naznačuje tomu, že tímto zázrakem, jenž svým „objevitelům“ zajistí slávu a bohatství, by se mohl stát 3D tisk.

Přitom 3D tisk není žádnou žhavou novinkou. Na průmyslové úrovni se pravděpodobně využíval ještě před tím, než Muhammad Ali ukončil prohrou s Trevorem Berbickem svou aktivní kariéru. Jenže až nyní se tato technologie začíná dostávat na komerční trh a běžní uživatelé ji – alespoň podle prvních zveřejněných čísel – vítají s otevřenou náručí. Výrobci 3D tiskáren jásají nad raketovými nárůsty prodejů, stoupajícími cenami akcií i nabídkami na převzetí.

Co umí 3D tisk
Na rozdíl od běžné tiskárny je 3D tiskárna schopna „tisknout“ trojrozměrné objekty. Ty jsou obvykle ze syntetického materiálu (plastu), některé tiskárny umějí použít také kov, sádru, pískovec, sklo, keramiku, nebo dokonce i papír. V praxi se používá mnoho metod, jak 3D objekt vytvořit. V současnosti je ale zřejmě nejpopulárnější stavění 3D modelu od základu směrem nahoru ve vodorovných vrstvách. Pokud je tedy například objektem malý model domu, tiskárna začne od podlahy v přízemí a buduje strukturu postupně vrstvu po vrstvě až po střechu.
Více se dočtete ve článcích 3D tisk odstartuje třetí průmyslovou revoluci a 3D tisk dostane zbraň do každé domácnosti.

Čtyřnásobná nadílka

Tak například cena akcií kalifornské společnosti 3D Systems se od počátku roku více než zdvojnásobila. Důvodem bylo lednové uvedení na trh komerční 3D tiskárničky s názvem Cube 3D (za 1300 dolarů). Zájem o ni prý několikanásobně předčil očekávání, uvedl nedávno Abe Reichental, CEO společnosti 3D Systems, která byla založena již v roce 1986.

Šéf newyorského startupu MakerBot Bre Pettis si nedávno postěžoval na obrovský problém: Příliš velká poptávka!Reichental je přesvědčen, že se spotřebitelé v příštích měsících na novou technologii vrhnou jako námořníci na poslední číslo Playboye. Doplňujícím hnacím motorem prodejů by se měla stát platforma Cubify, kde si majitelé 3D tiskáren mohou stahovat/kupovat digitální plánky na tisk hraček, šperků anebo třeba krytů na nejnovější řadu appláckých iPhonů.

Podobně jako akcie 3D Systems se chovaly rovněž cenné papíry firmy Stratasys. I cena akcií minnesotského lídra na poli s průmyslovým 3D tiskem se zdvojnásobila. Úspěch ale nepotkal pouze veřejně obchodované společnosti. Šéf newyorského startupu MakerBot Bre Pettis si nedávno postěžoval na obrovský problém: Příliš velká poptávka! „Očekávali jsme, že se zavedením nové generace 3D tiskáren se objednávky zdvojnásobí, jenže ony se zčtyřnásobily!“ vzkázal novinářům Pettis a doplnil, že dosud vyexpedovali třináct tisíc tiskáren.

Elvis 3D tisku

Právě Pettis se pomalu, ale jistě mění v první opravdovou celebritu 3D byznysu. Zakladatele MakerBotu, který se podobá spíše Elvisi Presleymu než muži, jenž společně s dalšími odstartoval novou průmyslovou revoluci, si v první polovině tohoto roku všiml dokonce i americký Businessweek, který dění kolem trojrozměrného tisku věnuje čím dál větší prostor. Zároveň už ale Pettis sklízí také první ostrou kritiku ze strany 3D komunity.

Show Breho Pettise aneb Jak replikuje Replicator:

V případě 3D tiskáren se totiž dlouhou dobu jednalo o takzvaný open source hardware, tedy sdílenou technologii po vzoru open softwaru s otevřeným zdrojovým kódem, který může každý libovolně upravovat a vylepšovat. Za pokrokem v oblasti 3D tisku stojí tedy z velké části komunitní úsilí. Řadě lidem se však nyní zdá, že by společnost MakerBot, která je den ode dne uzavřenější, smetanu slízla nejraději sama.

Že je éra 3D tisku již blíže než za dveřmi, dokládá rovněž nově otevřený newyorský Pettisnovo obchod . V manhattanské prodejně společnosti MakerBot si zákazníci mohou koupit řadu vytisknutých produktů a především se podívat na nejnovější tiskárnu Replicator 2 v akci. Novinka o velikosti běžné mikrovlnné trouby stojí přibližně 2200 dolarů a cílí zejména na profesionály, kteří by si prototypy svých návrhů tiskli nejraději přímo u sebe v kanceláři.

Co nevidět by v New Yorku svůj showroom měla rovněž otevřít společnost Shapeways, jež je obecně považována za jakýsi Amazon.com 3D tisku. U společnosti si lze objednat a nechat vytisknout doma navržené objekty z plastu, kovu, skla a dalších materiálů.

Sbohem Křemíkové údolí

Z New Yorku se tak pozvolna stává hlavní město 3D tisku. Překvapivě malý zájem o novou technologii zatím projevilo Křemíkové údolí. V Silicon Valley doposud vznikly pouze dvě společnosti, které by stály za zmínku: startupy Bespoke Innovations a Made In Space. Bespoke Innovations, jež teprve nedávno převzal den ode dne silnější koncern 3D Systems, novou technologii nasazuje při výrobě protéz. Právě 3D tisk je totiž ideálním nástrojem na masovou produkci tak individuálních věcí, jakými jsou například umělá zařízení nahrazující chybějící části těla.

Společnost Made In Space se zase zabývá 3D tiskem ve stavu beztíže. S pomocí jejich technologie by se vesmírné mise mohly v budoucnosti obejít bez značné části nákladu, který s sebou do kosmu táhnou pro případ nouze. Potřebné součástky a nástroje by si astronauti mohli jednoduše vytisknout přímo na palubě poté, co jim Houston z planety Země pošle do kokpitu digitální 3D model.

3D tisk ve stavu beztíže:

Podle konzultantské společnosti Wohlers Associates, jež se zabývá především technologiemi kolem 3D tisku, se jen v Americe od roku 2007 prodalo osmdesát tisíc tiskáren. „Jakmile někdo přijde s levnou a bezpečnou 3D tiskárnou pro děti, tak by se mohla snadno objevit v každé druhé americké domácnosti,“ uvažuje nad potenciálem amerického trhu zakladatel Wohlers Associates Terry Wohlers.

Jakmile někdo přijde s levnou a bezpečnou 3D tiskárnou pro děti...Jedním z důvodů pro náhlou explozi zájmu o 3D tiskárny by podle Paula Meekse z investiční společnosti Saturna Capital mohl být i zájem známých producentů klasických tiskáren Hewlett-Packard a Lexmark – již se totiž proslýchá (byť to oficiálně zatím nikdo nepotvrdil), že uvažují o převzetí jednoho z hlavních hráčů na poli s trojrozměrným tiskem.

Přesto Meeks, jehož společnost vlastní mimo jiné i akcie 3D Systems, již dnes varuje před unáhlenou euforií. Z 3D tisku by se totiž rychle mohla stát bublina, které praskne ještě dřív, než si doma stačíme vytisknout svou první hračku. Vzhledem k tomu, že se ale již dnes objevují zprávy, že by v blízké budoucnosti mělo být možné tisknout nejen funkční střelné zbraně, ale i drogy anebo jídlo (to není vtip, startup Modern Meadow plánuje tisknout maso v bio-kvalitě), lze očekávat, že se tato bublina bude ještě nějakou chvíli nafukovat.

Počet příspěvků: 1, poslední 30.9.2012 11:43 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.