Boris a Blanka – to není ideální vztah!

Poslanec Šťastný je přesvědčen, že tunel Blanka byl vysoutěžen za přibližně 37 miliard korun. Že by už zapomněl na sázku Pavla Béma?

Poslanec a donedávna i pražský zastupitel Boris Šťastný (ODS) by si měl dávat větší pozor, komu důvěřuje. Z jeho čtvrtečního vystoupení v pořadu Hyde Park České televize mohl divák nabýt dojmu, že Šťastný věří všemu, co zaslechne, a navíc má krátkou paměť.

Politik, který se v současnosti cítí tak trochu jako stranický disident, se vyjadřoval k tunelu Blanka. Konstatoval, že se hledá viník, jenž je odpovědný za prodražení výstavby tunelu. „Férové je říci, že vedení města najalo společnosti, které auditují tu cenu, dělají, dělají kategorizaci těch jednotlivých prací. Byla vysoutěžena maximální cena, podle zákona o veřejných zakázkách ta mohla být navýšena maximálně o 20 procent a já mám pocit, že jaksi dnes ta cena se už blíží této věci nebo už ji překročila bohužel dokonce. Kdo za to bude odpovědný, to věřím, že se podaří časem zjistit,“ řekl Šťastný.

Když se moderátor Takáč dále ujišťoval, že celková vysoutěžená suma za Blanku je dohromady asi 37 miliard, Šťastný pronesl: „Je to přibližně tato suma, jestli je to s daní nebo bez daně, to opravdu nevím, připomínám tady, tady dobře vidíte, že já jsem se snažil vždycky specializovat na zdravotnictví a prostě některé věci do detailu prostě nemusím vědět. Musím věřit klubu ODS.“

Šťastný už si zřejmě nepamatuje, jak se v listopadu 2008 vsadil tehdejší pražský primátor Pavel Bém (ODS) s iniciativou Auto*Mat, že cena tunelového komplexu Blanka nepřesáhne 21 miliard korun plus 4,5 miliardy na technologie. Pokud by se tak stalo, zavázal se k odpracování 50 hodin veřejných prací. Stalo se, nicméně Bém se plnění své sázky dosud vyhýbá.

Lepší než slepá důvěra a pronášení pomatených informací by bylo se k některým tématům prostě nevyjadřovatA ještě poznámka k tomu, co bylo vysoutěženo. Kontrakt nestanovuje konečné náklady na dílo, a proto se cena, s níž firma vyhrála v soutěži, nerovná tomu, co ve skutečnosti Praha za Blanku zaplatí. Zapracovány do kontraktu nebyly stavby, které až dodatečně Praha po Metrostavu nárokovala. Navíc nebylo dopředu nijak ošetřeno, že se může změnit sazba DPH, což se skutečně stalo. Jen jednoprocentní zvýšení z 19 na dvacet procent vyjde na dodatečných zhruba 210 milionů korun. O 720 milionů se prodražil Trojský most.

To jsou důvody, proč během doby, co se na Blance pracuje, slýcháme nejrůznější cifry, na kolik že nás tunel vyjde.

Boriš Šťastný v Hyde Parku ve vztahu k tunelu Blanka uvedl, že některé věci nemusí znát do detailu, že se specializuje na zdravotnictví a že musí věřit klubu ODS. Lepší než slepá důvěra a pronášení pomatených informací by bylo se k některým tématům prostě nevyjadřovat. Přejme Borisi Šťastnému, aby jeho „snaha specializovat se na zdravotnictví“ vedla k přesvědčivějším výkonům než poslancův „proslov“ k Blance.