Bontonland chystá on-line prodej hudby. Bez ochrany proti kopírování.

Zkušenosti s on-line prodejem hudby v Česku zatím naznačují, že tudy cesta vede.

David Kasl 23.2.2012

V dubnu přibude na českém trhu s digitální hudbou čtvrtý silný hráč. Deník E15 již v pondělí informoval, že on-line prodej spustí největší síť obchodů s hudbou, filmy a počítačovými hrami Bontonland. Firma momentálně testuje beta verzi, od počátku služby prý počítá s nabídkou až 500 tisíc digitálních skladeb od velkých firem, jako jsou Sony Music, Universal Music či EMI, a oslovit hodlá i menší nezávislé labely. Ceny by se dle generálního ředitele Bontonlandu Leška Wronky měly pohybovat mezi cenami v iTunes (od 99 eurocentů za skladbu po pět až 9,99 eura za album) a fyzických nosičů.

Bontonline bude skladby nabízet kromě formátu MP3 i v bezztrátové verzi FLAC, která odpovídá kvalitě hudby na CD. FLAC prý ale nebude k dispozici hned po dubnovém startu projektu, ale až v následujících týdnech. Ve středu navíc Wronka serveru Aktuálně.cz potvrdil, že obchod nabídne hudbu i bez digitální ochrany DRM. Zakoupené soubory prý nicméně budou obsahovat informaci o zákazníkovi, který si danou skladbu pořídil, včetně čísla transakce. Pokud by někdo takovou skladbu nelegálně sdílel, bude snadné zjistit zdroj, ze kterého unikla. Obdobně své skladby označuje také konkurenční obchod iTunes.

Kromě Bontonlandu a iTunes nabízejí digitální hudbu ještě MusicJet a od listopadu Supraphon. Právě obchod Supraphonline začal na českém trhu jako první nabízet hudbu i ve formátu FLAC a bez jakýchkoliv technologických omezení, s každou zakoupenou skladbou či celým albem uživatel může po technické stránce nakládat (kopírovat), jak libo.

Zda se Bontonlandu podaří digitálními prodeji kompenzovat propad tržeb z prodejů fyzických nosičů (za rok 2010 dosáhly 310,3 milionu korun, což byl meziroční propad o 17,5 procenta), se uvidí. Nicméně zkušenost Supraphonu naznačuje, že digitálem možná cesta vede. „Výsledky zatím překonaly naše očekávání,“ uvedl pro ČESKOU POZICI Michal Koch ze Supraphonu, s detailnějším hodnocením však chce počkat až na výsledky za celý rok 2012. Od zářijového vstupu iTunes na český trh, jehož prostřednictvím Supraphon hudbu rovněž nabízí, prý nicméně tržby firmy z digitálu vzrostly násobně (v roce 2010 činily čtyři až pět procent celkových tržeb).

Supraphon nevylučuje ani spolupráci s Bontonline. „Už jsme vedli předběžná jednání, ale dohodnuti zatím nejsme,“ dodává Koch. Supraphon se nyní soustředí na rozšiřování nabídky jak o archiv Supraphonu, tak o dohody s dalšími partnery. Můžeme se vstupem Bontonline těšit na „cenovou válku“? To se teprve uvidí. Jak říká Koch, „ceny nejsou tak úplně v rukou koncového prodejce, hlavní slovo mají vydavatelé“.

Počet příspěvků: 2, poslední 24.2.2012 10:27 Zobrazuji posledních 2 příspěvků.