Boj za vracení „úvěrových poplatků“ přitvrzuje

Tlak na banky sílí, poplatky za vedení úvěrových účtů chtějí vrátit již tisíce lidí. Celkové nároky se pohybují v desítkách milionů korun.

Zdá se, že výzva k hromadnému postupu klientů bank ohledně poplatku za vedení úvěrového účtu našla silnou odezvu. Týden po jejím uveřejnění na webu Bankovnipoplatky.com vyplnilo formulář svými iniciály a požadavky na vrácení peněz více než 2500 lidí. Celková částka již zaplacených a budoucích poplatků, které klienti s úvěrem nárokují, dosáhla k 29. lednu více než 65 milionů korun.

Iniciativa ke společnému postupu proti bankám vychází od majitele serveru Bankovnipoplatky.com Patrika Nachera a advokáta Petra Němce, který loni – zřejmě jako první Čech – uspěl ve sporu s bankou o poplatek za vedení úvěrového účtu. Český právník vycházel z verdiktu německého Spolkového soudního dvora, který v roce 2011 konstatoval, že tento poplatek neslouží klientům, ale bance, a proto je jeho sjednání a placení klientem neplatné.

Podle Petra Němce vycházel spolkový soud z právní úpravy, která je téměř identická s českou – dotčené paragrafy totiž kopírují stejnou evropskou směrnici. Dle názoru některých právníků jsou proto vhodné podmínky pro zrušení poplatku i u nás.

O možnostech, jak přimět banky, aby vracely neoprávněné úvěrové poplatky, jsme publikovali článek advokáta Petra Tomana.

„Rozhodli jsme se s Petrem Němcem do toho trochu šlápnout a oslovit klienty, kteří s tím chtějí něco dělat, abychom postupovali společně, a tím zvýšili tlak na banky,“ zdůvodňuje vznik formuláře pro získávání dat nespokojených zákazníků Patrik Nacher. Společný postup se týká spotřebitelských úvěrových účtu a hypoték.

Zájem lidí, kteří bankám měsíčně platí za vedení či správu úvěrového účtu desítky až stovky korun, vzbudil Němec již loni v létě. Na stránkách Jdeto.de zveřejnil vzorovou předžalobní výzvu bankám a vzor návrhu na zahájení řízení před finančním arbitrem. „Za uplynulý půlrok přiměl spotřebitelský tlak banky k tomu, aby začaly měnit sazebníky a rušit neplatný poplatek,“ píšou ve společné výzvě Nacher s Němcem.

Titěrná suma, ale banky se brání

Banky se však k vracení peněz příliš nemají. Účtování poplatku zdůvodňují například tím, že jim vznikají náklady spojené s poradenstvím a klientským servisem po celou dobu splácení.

Cílem aktuální výzvy serverů Jdeto.de a Bankovnipoplatky.com je „spojit klienty bank a zahájit společný efektivní postup“. O konkrétních krocích zatím iniciátoři nehovoří, upozorňují však, že pokud neuspějí mimosoudní dohodou, jsou připraveni jít do soudního sporu. „Výběrem společného právního zastoupení, které bude kvalitní a důvěryhodné, můžeme docílit až nulových nákladů,“ tvrdí.

Na výsledek snažení si jistě budeme muset nějaký ten měsíc počkat. Ani v případě úspěchu společného snažení klientů ale banky nebudou příliš citelně zasaženy. Částka nárokovaná spotřebiteli – aktuálně okolo 80 milionů korun – je ve srovnání s čistým ziskem bankovního odvětví – za rok 2011 celkem 55 miliard korun – přeci jen poněkud titěrná.

Kolik klientů se zatím příhlásilo (údaje k 29. lednu)

Celkový počet respondentů2547
Finanční ústavy s největším počtem klientů (první tři místa)
Česká spořitelna754
Komerční banka628
Hypoteční banka             316
Kraje s největším počtem klientů (první tři místa)
Jihočeský554
Ústecký335
Karlovarský284
Základní rozložení úvěrových produktů
Hypoteční úvěr1858
Spotřebitelský úvěr do 1 880 000 Kč679

Pramen: údaje poskytnuté Patrikem Nacherem