Bližší pohled na firmu Alseda, která radila pražskému dopravnímu podniku

Balík dokumentů, jež údajně svědčí o „vyvádění finančních prostředků“ z dopravního podniku, ukazuje zajímavý propletenec lidí a firem.

foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Když Nadační fond proti korupci (NFPK) minulý týden předložil balík dokumentů, které podle něj dokazují „vyvádění finančních prostředků“ z Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP), ukázal na „skupinu osob jednajících ve shodě“. Ve dvou případech narážíme v dokumentech na vzájemně provázaný propletenec firem a jmen. Nakolik korektní, či nekorektní byly jejich obchody s dopravním podnikem, nechť vyšetří policie. Považujeme však za zajímavé na tyto vazby upozornit.

Pro přehlednost si stručně obě kauzy připomeňme: 

V případu vyvádění peněz z jízdenek DPP jde v zásadě o to, že dopravní podnik platil 34 haléřů za jeden lístek společnosti Neograph, která jízdenky dodává od roku 2008. Firma však z této částky posílala 17 haléřů společnosti Cokeville Assets, která s Neographem uzavřela v srpnu 2007 smlouvu – jejím předmětem bylo poskytnutí zprostředkovatelských služeb týkajících se zakázky DPP na dodávku jízdenek. Ještě předtím však v roce 2006 podepsal Peter Kmeť (jednající za Cokeville Assets) konzultační a poradenskou smlouvu s šedou eminencí středočeské ODS Ivo Rittigem. Z těchto smluv NPFK dovozuje své podezření, že miliony z jízdenek končí u Rittiga. Dotčení aktéři tvrzení protikorupčního fondu odmítli.
Podrobně jsme informovali v článku: Protikorupční fond udeřil na Ivo Rittiga

Smlouva mezi Alsedou a DPP (v pondělí o ní referoval též pořad Reportéři ČT), do které ČESKÁ POZICE nahlédla, se týkala poradenských služeb v oblasti instalace turniketů do metra. Kontrakt v lednu 2009 podepsali tehdejší ředitel Martin Dvořák (DPP) a Peter Kmeť (tentokrát za Alsedu). Odměna pro Alsedu činila 5,9 milionu korun, nad kteroužto částkou se leckdo pozastavuje.

Ekonomický ředitel DPP Ivo Štika k případu „turnikety“ ČESKÉ POZICI řekl: „Je to osmdesáti- nebo devadesátistránková precizní studie na téma, jak řešit tarifní systém. Je to jen jedna z komponent celého systému. Kdybyste viděl, jak je složité udělat jen projekt na téma zavedení turniketů, to je peklo. Bylo to několik let práce.“ A dodal, že výsledky vyplývající z analýzy firmy Alseda byly pro rozhodnutí DPP ve věci turniketů přínosné.

Pojďme se nyní podívat podrobněji na firmu Alseda, o které se již jednou čile hovořilo.

Miliardový tendr ČEZ

Jméno Ivo Rittiga se veřejně skloňovalo už v roce 2010 v souvislosti s firmou Alseda Data, která se v konsorciu velkých společností Telefónica O2, IBM, Hewlett-Packard a Altron ucházela o desetimiliardový tendr společnosti ČEZ na provoz a správu velké části informačních technologií (ČEZ se v září 2010 rozhodl tento tendr zrušit). Podle informací deníku MF Dnes vyjednával za firmu Alseda Data středočeský podnikatel Rittig a prý byl dokonce i jedním z iniciátorů celého projektu. Rittig vazbu na výše uvedenou firmu a údajné napojení na zakázku ČEZ popřel.

Alseda Data byla zapsána do obchodního rejstříku teprve v červnu 2009, tedy jen rok před zmiňovaným tendrem ČEZ. Jaká mohla být role této „minifirmy“ mezi ostatními „giganty“ v konsorciu? Podle mluvčího Telefóniky měla Alseda Data zajišťovat „individuální odborné poradenství“.

Češka s dánským občanstvím

Vlastníkem firmy Alseda Data je společnost Alseda s.r.o., kterou zase vlastní švýcarská společnost Eurozeta. Podle švýcarské databáze Moneyhouse.ch působila v managementu firmy v letech 2005 až 2010 Češka s dánským občanstvím Jana Lütken. Právě Jana Lütken figuruje také ve zmíněné smlouvě z roku 2006 mezi Ivo Rittigem a Cokeville Assets Inc., a to jako ředitelka firmy Cokeville.

Pro zajímavost připomeňme slovenskou kauzu z let 2008 a 2009, která se týkala prodeje přebytečných emisních povolenek a v níž se jméno Jana Lütken objevilo. Tehdejší vláda Roberta Fica v roce 2008 velmi nevýhodně prodala přebytečné emisní povolenky americké firmě Interblue Group, jejímž jednatelkou Jana Lütken byla. Kvůli skandálu tehdy museli odstoupit dva ministři Ficovy vlády. V lednu 2010 se ukázalo, že Lütken byla jedním ze dvou majitelů americké Interblue Group.

Ve vedení Eurozety působil (2005 až 2009) i Peter Kmeť, kterého s Rittigem pojí firma Salmia, již Rittig vlastní. V této společnosti byl Kmeť na přelomu let 2007 a 2008 členem představenstva. Na dotaz ČESKÉ POZICE, zda Rittig nefiguruje i ve vlastnické struktuře firmy Eurozeta, Advokátní kancelář Šachta & Partners za Rittiga uvedla: „Ne a nikdy tomu tak nebylo. Nikdy s ní neměl ani žádný obchodní vztah.“

Ekonomický ředitel dopravního podniku hlavního města Štika ke spekulacím o podezřelém propletenci různých firem a osob řekl: „Zřejmě si necháme doporučit nějaký software, který nám tyto různé vazby odhalí. Ať se na to pak třeba přijdou podívat kluci z Transparency International. Budu rád, když už budeme mít pokoj a budeme se moci soustředit na práci, kvůli které tady jsme.“

Počet příspěvků: 2, poslední 14.12.2011 06:59 Zobrazuji posledních 2 příspěvků.