Blíží se soumrak Applu?

Naprostá dominance kalifornské společnosti pomalu končí, píše bývalý zaměstnanec Applu. 

Je iPhone 5 počátkem konce dominantní éry společnosti Apple? | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Je iPhone 5 počátkem konce dominantní éry společnosti Apple? | foto: © ReutersČeská pozice
Je iPhone 5 počátkem konce dominantní éry společnosti Apple?

Apple je nejcennější společností všech dob. Zásoby nové generace chytrého telefonu iPhone se vyprodaly během prvních třech dní. Na „pětku“ se čekaly fronty dokonce i v Česku. Přitom u nás technologické novinky vítáme obecně vlažněji než za oceánem, kde má kalifornská dílna snů svou největší základnu fanatických fanoušků. I navzdory všem úspěchům se však podle některých expertů blíží konec éry „ovocnářské firmy“. Labutí píseň v dáli slyší i bývalý zaměstnanec společnosti Apple a bloger The Huffington Post John Pavley.

Poté, co Apple 12. září představil iPhone 5, západní svět se rozpůlil do dvou táborů. Jedni jsou přesvědčeni, že aktuální smartphone je to nejlepší, co Apple kdy vyrobil, jakási deseticentimetrová technologická extáze. Ti druzí si nepřestávají stěžovat: telefon je příliš lehký, chrastí v něm šroubky, dotykový displej není dostatečně robustní, přístroj se nemůže připojit na síť wi-fi, nové mapy jsou k ničemu, fotografie jsou zvláštně zbarvené a navíc je to celé pouze evoluce a v žádném případě očekávaná revoluce.

„Je zřejmé, že naprostá dominance Applu pomalu končí. Každá éra má expirační lhůtu,“ píše Pavley 

Pavley jednoznačně patří k té druhé polovině, nový iPhone je dle něj absolutní propadák, za což bychom měli být všichni vděční. Vznikne tak totiž spousta možností pro podnikatele a vynálezce z celého světa zazářit v odvětvích, které si Apple posledních pět let rezervoval sám pro sebe. „Existuje nepřeberné množství spekulací o tom, kam společnost míří. Podle mě je ale zřejmé, že naprostá dominance Applu pomalu končí. Každá éra má expirační lhůtu,“ píše Pavley.

V posledních pětadvaceti letech technologického pokroku bloger objevil jasné schéma. Dle něj se pravidelně střídá chaotické období plné nelítostné konkurence s klidným obdobím, které ovládá jeden velký hráč. Chaotickým obdobím dominuje souboj revolučních myšlenek a podnikatelů, kteří se z nich snaží vydojit mainstreamový úspěch. Vítěz dostává vše a vytváří ekosystém, kterému se všichni ostatní musejí přizpůsobit, pokud se chtějí dožít příštího dne.

V uplynulých letech Pavley zažil čtyři období, která ovládal jeden jediný hráč:

  1. IBM, počítače, osmdesátá léta

  2. Microsoft, Windows, devadesátá léta

  3. Google, vyhledávání, počátek prvního desetiletí nového století

  4. Apple, iPhone, konec prvního desetiletí a počátek dvacátých let     

IBM, který dnes počítače už ani nevyrábí, bylo kdysi tak dominantní, že se bez něj neobešel žádný byznys plán. Apple vyzrál v jeho stínu a proslavil se v roli novátorského rebela. Jenže: „Kdysi byl můj černý MacBook, dnes již sběratelský kousek, natolik revoluční, že jakmile jsem s ním někam přišel, rozpoutal diskuzi. Dnes se všude cítím jako v reklamě na Apple.“

Rok 2012 tedy může vejít do dějin jako rok, kdy jsme si konečně všimli, že i Steve Jobs a spol. vaří jen z vody

Na tom se nic nezměnilo ani příchodem nového iPhonu, který se možná dokonce stane nejúspěšnějším chytrým telefonem v dějinách společnosti. Přesto mediální debata uplynulých týdnů jasně naznačuje, že někdejší nedotknutelnost koncernu je ta tam. Až do teď byla vůdčí pozice kalifornské společnosti podle Pavleyho natolik silná, že se firmy jako Microsoft, Google a Amazon snažily být lepším Applem, namísto toho aby samy inovovaly. Rok 2012 tedy může vejít do dějin jako rok, kdy jsme si konečně všimli, že i Steve Jobs a spol. vaří jen z vody.

„Doufám, že právě teď někde v garáži je připravena partička inovátorů chopit se své šance a uspět v nastávající éře neklidu a překvapit nás – nikoli lepším iPhonem, nýbrž radikálním novým nápadem,“ píše Pavley a paradoxně tak vyzývá novou generaci v Křemíkovém údolí, aby se konečně začala řídit sloganem, který pro společnost Apple v roce 1997 připravila reklamní agentura TBWA\Chiat\Day: Think Different – myslete jinak. Prý věří, že právě teď někde na světě Bob říká Sally: „Co kdybychom nevytvořili novou aplikaci pro iPhone a namísto toho vzali ten Raspberry Pi, se kterým si poslední dobou tak často hraješ a …“ – a ve světě technologií začne nový den.

P.S.: Ještě jedna éra by se mohla blížit ke svému konci – éra Marka Zuckerberga. Zakladatele Facebooku prý během příštích pěti let nahradí nový CEO. Zdroj je stoprocentní. Informace pochází od nejznámějšího amerického jasnovidce George Kresgeho alias The Amazing Kreskin. Kreskin v minulosti mimo jiné předpověděl několik vítězů Super Bowlu a dokonce i výsledek amerických prezidentských voleb v roce 2008.

Ostatně již dva týdny před vstupem Facebooku na newyorskou burzu Amazing Kreskin poznamenal, že nad IPO vidí menší stín, který by akcie mohl negativně ovlivňovat. Hodnota cenný papírů od té doby klesla téměř o polovinu. Američanům se zatím nepodařilo zjistit, zda má Kreskin opravdu nadpřirozené schopnosti, anebo pouze každé ráno důkladně čte noviny.