Bitva politiků a podnikatelů o billboardy kulminuje

Schvalování novely zákona o pozemních komunikacích, jež se týká i redukce billboardů, bedlivě sledují i firmy JCDecaux a BigBoard Praha.

Ondřej Koutník 14.3.2012
Změna zákona o pozemních komunikacích má například zredukovat výskyt billboardů u dálnic, silnic a místních komunikací. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Změna zákona o pozemních komunikacích má například zredukovat výskyt billboardů u dálnic, silnic a místních komunikací. | foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice
Změna zákona o pozemních komunikacích má například zredukovat výskyt billboardů u dálnic, silnic a místních komunikací.

Aktualizováno.  Senát ve středu nepřijal vládní novelu zákona o pozemních komunikacích, která se mimo jiné týkala redukce billboardů u silnic. Dle novely měly zmizet nosiče venkovní reklamy nejen u dálnic a silnic, ale též ve městech a obcích. To senátoři odmítli. Stejně jako překvapivý pozměňovací návrh senátora Karla Korytáře (ČSSD) z počátku tohoto týdne, který dokonce požadoval téma billboardů z novely zákona úplně vyškrtnout. Senát naopak schválil pozměňovací návrh senátorky Veroniky Vrecionové (ODS), který lze považovat za kompromisní řešení. Reklamní tabule omezuje jen na dálnicích a rychlostních silnicích.

K tématu jsme v předvečer rozhodování Senátu přinesli podrobnější článek, který v plném znění následuje.

Zakázat billboardy u českých silnic, nebo nechat být? Politici na to nemají jednotný názor. Na rozhodnutí parlamentu čekají i firmy obchodující s venkovní reklamou v Česku. Dva největší hráči na trhu, firmy BigBoard Praha a francouzská skupina JCDecaux, se dostaly kvůli novele zákona do tvrdého sporu a obviňují se, kterou z nich daný návrh vládního zákona zvýhodňuje, a naopak. 

Situace je následující: Dle vládní novely, kterou již schválila Poslanecká sněmovna, by do pěti let měly zmizet veškeré nosiče venkovní reklamy nejen u dálnic, silnic, ale též ve městech a obcích. Tento přísný vládní návrh by logicky zasadil citelnou ránu „billboardovému průmyslu“.

A tak kolem novely vzplanul lítý boj a přestřelka argumentů. Očekávalo se, že v Senátu by se proces s billboardy mohl zaseknout, a také na komplikace došlo. V úterý 13. března se senátní Výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu na návrh Karla Korytáře (ČSSD) usnesl, že téma billboardů by mělo být z novely zákona úplně vyškrtnuto. Korytář ČESKÉ POZICI řekl, že novela zákona z dílny ministerstva dopravy je vzhledem k venkovním reklamám zbytečně přísná, že on sám navrhuje pouze zpřísnění dohledu (a sankcí) nad reklamou, kterou již reguluje zákon z roku 2006.

Korytářův návrh však nemusí sdílet sociálně demokratická většina v Senátu. Předseda senátorského klubu ČSSD Petr Vícha ČESKÉ POZICI sdělil, že billboardy by měly být určitě omezeny. Senát rozhodne ve středu 14. března.

Spor o městský mobiliář

Abychom se ve spleti zájmů lépe orientovali, soustřeďme se na společnosti, které dění bedlivě sledují a o jejichž zájmech de fakto zákonodárci rozhodují. Především je to jednička na českém trhu a celosvětový lídr v oblasti venkovních reklam JCDecaux. Její generální ředitel Pavel Slabý si nedovede představit, že by reklama na dálnicích a rychlostních komunikacích zůstala, přestože i na ně by novela schválená sněmovnou, jak tvrdí Slabý, dolehla velmi tvrdě.

Novela zákona o pozemních komunikacích se nevztahuje na městské mobiliáře. V Praze se o něj výhradně stará francouzská skupina JCDecaux.

„Na druhou stranu má reklama v celé Evropě své pevné místo uvnitř měst, kde jsou bezpečnostní rizika zcela marginální. Uvítáme úpravu, která ponechá reklamu ve městech, ale pod regulací jednotlivých městských úřadů, a pojďme vyčistit naši republiku a za každý odstraněný billboard mimo města zasadit nový strom,“ dodává šéf JCDecaux.

Jenže JCDecaux má na rozdíl od části konkurence alternativní lukrativní byznys. Podle článku Monopol pro Francouze v týdeníku Euro je problematické, že se novela zákona o pozemních komunikacích nevztahuje na městské mobiliáře, z nichž o ten v Praze se JCDecaux stará. Podle Eura za neobvykle výhodných podmínek. „Smlouva není vyloženě špatná, ale je pravda, že pro hlavní město by mohla být lepší,“ řekla serveru Aktuálně.cz radní Aleksandra Udženija.

JCDecaux je od roku 1994 výhradním provozovatelem reklamy na městském mobiliáři a smlouvu má do roku 2021. Podle Aktuálně.cz platí francouzská společnost městu ročně za pronájem 8,6 milionu korun. Ale jak připomíná Slabý, žádný monopol JCDecaux samozřejmě nemá, v ostatních městech ČR získaly smlouvy na provozování městského mobiliáře konkureční společnosti.

Přesto: Skutečnost, že městské mobiliáře by novelou zákona zůstaly netknuté, je trnem v oku pro předsedu představenstva BigBoard Praha Richarda Fuxu. „Až po úplném schválení novely v Poslanecké sněmovně nyní přišel pro mě šok a vyšla najevo skandální skutečnost, tedy to, že novela je šita přesně na míru francouzské firmě JCDecaux, která – jak známo – provozuje reklamní plochy v zastávkách hromadné dopravy v Praze. Ano, novela zákona je výhodná pouze pro JCDecaux, umožňovala by totiž provozovat reklamy na tzv. městském mobiliáři a pro ostatní společnosti na trhu je extrémně nevýhodná,“ řekl Fuxa ČESKÉ POZICI.

Skupina BigBoard dle Fuxy navrhuje následující míru regulace: odstranit billboardy tam, kde to nejvíce „pálí“ – tedy u dálnic, v ostatních místech by pak musela dbát řádného dodržování bezpečnostních norem. Poznamenejme, že v podobném duchu hovoří právě i senátor Korytář, který navrhl téma billboardů z novely zákona úplně vyškrtnout.  

Billboardový žralok s J&T v zádech

Majitel firmy Bigboard Praha odmítá, že by v jejím pozadí jakýmkoliv způsobem figuroval lobbista Roman Janoušek

Vzhledem ke intenzivnímu lobbingu, který spor provází, není od věci se podívat na majetkovou strukturu společnosti BigBoard Praha. Klíčovou osobou je Richard Flimel, slovenský podnikatel a bývalý generální ředitel TV JOJ. Je vlastníkem společnosti Joj Media House, která o sobě hovoří jako o největší slovenské mediální skupině. Joj Media House vlastní skupinu BigBoard, do které patří i česká dcera BigBoard Praha. Ta je podle Flimela financována skupinou J&T. Flimel ČESKÉ POZICI řekl, že s návrhem novely zákona o pozemních komunikacích souhlasí jen částečně.

Se společností BigBoard spolupracuje lobbistická firma Pan Solutions. Její spolumajitelka a bývalá poslankyně za ODS Jana Marco k projednávání změny zákona o pozemních komunikacích ČESKÉ POZICI sdělila: „Prosazuji nediskriminační úpravu zákona pro všechny účastníky trhu.“

BigBoard Praha byla donedávna obratově třetím nejsilnějším provozovatelem venkovních ploch na českém trhu. Letos v lednu však koupila druhou nejsilnější firmu v oboru, společnost News Outdoor (dnes s názvem Czech Outdoor) a stala se tím silným hráčem na poli venkovních reklam.

BigBoard Group drží spolu s firmou Chrisi Praga podíl ve firmě Tardus, která donedávna vyráběla a distribuovala měsíčník Listy hlavního města Prahy (zakázku stopl v roce 2011 pražský primátor Bohuslav Svoboda). V představenstvu Chrisi Praga zasedal do roku 2007 lobbista Roman Janoušek. Majitel Joj Media House však rázně odmítá, že by v pozadí jeho společnosti jakýmkoliv způsobem figuroval tento pražský podnikatel. Flimel si myslí, že jsou to „pomluvy“, které roznášejí jeho konkurenti ve snaze poškodit zájmy společnosti.  

Jméno Romana Janouška totiž už v souvislosti s tématem billboardů zaznělo. A to díky „štěbetavým“ poslancům Františku Laudátovi (TOP 09) a Zbyňku Stanjurovi (ODS), jejichž hovor zachytil sněmovní mikrofon. Z Laudátových slov vyplynulo, že by v pozměňovacím návrhu (týkal se umožnění dávat reklamu na informační a navigační tabule) mohl mít prsty lobbista a majitel několika mediálních společností Roman Janoušek. Pozměňovací návrh po zveřejnění dialogu schválen nebyl.

Počet příspěvků: 3, poslední 15.3.2012 01:01 Zobrazuji posledních 3 příspěvků.