Ceska Pozice

Automobilky nemají prostor na slevy. Ze všech sil se snaží udržet zisk

Doba, kdy šlo obstojné auto koupit i pod 200 tisíc korun, skončila. Kdo má na automobil do 300 tisíc korun, najde jen několik modelů a jejich variant. Rozhodovat se nakonec bude jen mezi několika možnostmi, to je nevýhoda oproti vyšším rozpočtům, kde vyhovují desítky modelů a stovky jejich variant. Éra levných aut se jen tak nevrátí.

Automobilka Škoda prezentuje model Fabia jako univerzální kompaktní vůz, určený zejména pro rodiny. foto: Škoda AUTO

Automobilka Škoda prezentuje model Fabia jako univerzální kompaktní vůz, určený...

V květnu se představí čtvrtá generace Škody Fabia. Dvě desetiletí jde o nejprodávanější auto českým domácnostem. Pro řadu lidí je to první volba, proto i konkurenční značky své ceny nastavují podle tohoto modelu. Ale i toto malé české auto postupně zdražuje. Základní verze už vyjde na 280 tisíc korun. A to je současná generace na trhu sedm let a jen se doprodávají skladové a do výroby zadané vozy.

„Čtvrtou generaci Fabie představíme v květnu, výroba začne na začátku léta, první vozy na silnicích mohou zákazníci očekávat na začátku podzimu,“ popisuje mluvčí automobilky Pavel Jína. Kolik bude stát nástupce, zatím není jasné. Platí ale, že každá nová generace je dražší než ta předchozí. Nová Fabia bude větší, lépe vybavená a s čistšími, ale složitějšími pohony. Novinka může pohnout s tím, za kolik se v Česku nová auta prodávají. Pokud bude za vyšší cenu, může ostatním dodat odvahu také o něco zdražit.

Obecné zdražování

Zajímavé bude sledovat, zda a jak klesnou ceny končící generace. To by naopak mohlo motivovat konkurenci ke slevě. Nikdo na trhu se ale cenám Škody už výrazně nepodbízí. Zdražují prakticky všechny značky. „Růst cen je způsoben především přechodem na novou emisní normu. Bylo třeba přistoupit k poměrně nákladným technickým úpravám,“ popisuje Radka Matthey, mluvčí značky Peugeot. Další vliv měly vyšší požadavky na bezpečnost.

„V základní výbavě všech nově homologovaných vozů budou muset být sofistikované bezpečnostní a asistenční systémy aktivně odvracející riziko vzniku nehody,“ dodává Kateřina Jouglíčková z automobilky Kia. Vliv mají i rostoucí základní výbavy. „Dnes je nemyslitelné nabízet vůz bez klimatizace, audiosystému nebo třeba elektrického stahování oken,“ vysvětluje David Valenta z Volkswagenu.

Zdražují prakticky všechny značky. Růst cen je způsoben především přechodem na novou emisní normu. Další vliv měly vyšší požadavky na bezpečnost i rostoucí základní výbavy. Mini a malá auta se zdražují nejvíce, naopak nižší střední třída či střední třída má poměrně stabilní cenovou hladinu.

„I nejdostupnější malé vozy jsou dnes standardně vybaveny prvky, které před deseti lety nebyly obvyklé ani u manažerských vozů, jako je varování před čelní srážkou, autonomní nouzové brzdění nebo aktivní asistent pro jízdu v pruzích,“ doplňuje David Pavlíček z Hyundai. „Mini a malá auta se zdražují nejvíce, naopak nižší střední třída či střední třída má poměrně stabilní cenovou hladinu,“ popisuje partner společnosti EY Petr Knap.

„Zákazníci ale dostávají nepoměrně vybavenější a bezpečnější vozy. Posun v technologiích, používaných materiálech nebo pohonných jednotkách je obrovský,“ dodává Martin Peleška, šéf českého zastoupení Toyoty. Vedle rostoucích požadavků Bruselu také výrobcům, dodavatelům dílů, dopravcům i prodejcům rostou i mzdové náklady. Vliv má také dospívání české ekonomiky a růst kupní síly. Auta v Česku ale zatím zůstávají levnější než na Západě. „Podle většiny čísel se u nás nová auta pořídí i dnes značně levněji,“ říká Knap.

Reálně dnes automobilky nemají prostor na slevy a usilovně se snaží udržet ziskovost. Kdo má na auto do 300 tisíc korun, najde jen několik málo modelů a jejich variant, které může snadno porovnat podle svých potřeb. Rozhodovat se nakonec bude jen mezi několika možnostmi, to je nevýhoda oproti vyšším rozpočtům, kde vyhovují desítky modelů a stovky jejich variant.

Záleží na konkrétních kritériích

Důležité je neřídit se pouze ceníky. Automobilky mají vždy různé slevy, proto je vhodné oslovit prodejce v okolí a požádat o konkrétní nabídku. Cena může být i výrazně nižší, než se zdá podle webových stránek. K orientaci pomohou i servery, které nabízejí ojetá auta. Na ně prodejci umisťují i zcela nové vozy nebo ty předváděcí a je vidět, nakolik se nabízená cena liší. Dle automobilek pomáhá k dosažení slevy nabídnutí vlastního vozu na protiúčet, využití značkového financování nebo výběr ze skladových vozů.

Nedá se ani říci, která značka je v Česku nejvýhodnější. Vždy záleží na konkrétních kritériích, podle kterých se auto vybírá. Někdy to může být Dacia, jindy Škoda nebo další značky. Jedna může excelovat u malého auta v základní výbavě, ale u většího už buď nemá co nabídnout, nebo má vyšší cenu.

Pomoci může i servisní nebo nákupní historie u konkrétního prodejce. Slevu dá spíše ten, kdo bude vědět, že k němu bude auto jezdit na servis. Někdy je ale výhodnější pořídit si dražší auto. Vysoká sleva u nového vozu se totiž dá vysvětlit i tím, že se jako ojetina špatně prodává. Je proto vhodné u zvažovaných vozů zjistit, za kolik se za pět šest let s očekávaným nájezdem nabízejí v bazarech. To napoví, jak rychle ztrácí na hodnotě. Nejde jen o jednotlivé značky a modely, ale i o konkrétní motory.

Pomoci mohou i leasingové společnosti, které mají potřebná data. Automobilky jsou si zůstatkových cen svých vozů dobře vědomé. Některé mohou být suverénní a nemusejí se vůbec pobízet, jiné marně lákají i na vysokou slevu. Vhodné je se také zeptat na kompletní servisní náklady během plánovaného používání vozu, nižší pořizovací cena vozu může být vykoupena dražším servisem. Bonusem je i delší záruční doba, která usnadňuje následný prodej.

Nedá se ani říci, která značka je v Česku nejvýhodnější. Vždy záleží na konkrétních kritériích, podle kterých se auto vybírá. Někdy to může být Dacia, jindy Škoda nebo další značky. Jedna může excelovat u malého auta v základní výbavě, ale u většího už buď nemá co nabídnout, nebo má vyšší cenu. Je to i tím, že se kvůli náročnějšímu měření emisí omezuje nabídka verzí. Některé značky proto například výkonný motor nabízejí jen s nejvyšší výbavou a s automatickou převodovkou.

Covid zvedá hodnotu ojetin

Ceny v autobazarech v loňském roce vzrostly až o 15 procent, letos se očekává podobné zdražování. Prodej nových aut v Evropě loni klesl o čtvrtinu, spolu s tím se snížil i počet ojetin na trhu. Když si firmy a domácnosti nekoupí nový vůz, nezbavují se ani toho starého. Jejich nedostatek pak tlačí ceny vzhůru. „Ceny do konce loňského roku vzrostly o deset až 15 procent. Letos očekáváme vzhledem k pokračující pandemii růst cen v podobné výši,“ popisuje šéfka sítě autobazarů AAA Auto Karolína Topolová.

„Při nákupu vozů z Česka i v rámci Evropské unie vnímáme v uplynulých dvou měsících nárůst konkurence. Znatelně narůstá skupina subjektů, které vozy draží,“ popisuje další důvod růstu cen Kateřina Vojtěchová z bazaru Davo Car. „Razantní nárůst výkupních cen registrujeme především u kvalitních ojetých vozů, které vykupujeme od autorizovaných prodejců různých značek. Jde převážně o vozy z protiúčtů a po prvním majiteli s jasně doložitelnou historií,“ dodává.

Růst poptávky

Ubývají i vozy po leasingu. Leasingové společnosti už nedraží vozy v balících, ale každý zvlášť a dosahují tím vyšších cen. Projevuje se nejen pokles nabídky, ale i růst poptávky. „Od zákazníků víme, že si řada z nich pořizuje vůz z obav před cestováním hromadnou dopravou,“ vysvětluje Topolová. Mnoho lidí si kupuje první vůz v poměrně vysokém věku, protože dosud se na veřejnou dopravu spoléhali.

„V souvislosti s covidem a nutností lidí cestovat například do zaměstnání roste zájem také o levné ojetiny, takzvaně ‚na dojetí‘,“ dodává Filip Kučera, ředitel marketingu Auto Esa. Poptávka po ojetých a zánovních vozech roste i kvůli zdražování nových aut. Ta mají stále složitější motory a vyšší bezpečnostní výbavu a pro řadu lidí se stávají nedostupnými. Zájem je o auta s nájezdem do 50 tisíc kilometrů a stářím do tří let. Roli hrají i současné problémy s dodávkami dílů do automobilek, které prodlužují dodací lhůty.

Lidem se nechce na nové auto čekat i rok. Kdo chce například jednoduchý spalovací motor, je také prakticky odkázán jen na ojeté vozy. Slabší nabídka se neprojevuje jen u mladších ojetin. „U zahraničních dodavatelů je méně vozidel zejména v segmentu do 150 tisíc korun,“ popisuje Filip Kučera z Auto ESA. Tato situace ovšem není typická jen pro Česko, ale prakticky pro celou Evropu s tím, jak miliony Evropanů odložily nákup nového auta. Navíc nic nenasvědčuje tomu, že by se v blízké budoucnosti měla situace změnit.

Náročnější zákazník

Nové vozy budou složitější a kvůli přísnějším emisním limitům i dražší a dostupných ojetin bude méně. Zákazníci však mají i při rostoucích cenách stále vyšší nároky. „U skupiny vozidel typu SUV a vozidel vyšší střední třídy stoupá zájem o automatickou převodovku. Zákazník je mnohem náročnější než před pěti lety a výbava typu klimatizace či elektrické ovládání oken je dnes naprostou samozřejmostí a i u velmi levných vozidel je tato výbava podmínkou,“ říká Kučera.

V rámci ojetin se naopak špatně prodávají holá auta bez výbavy, jako byly levné Dacie nebo Renault Thalia. Lidé stále častěji chtějí hlídání pruhů a mrtvého úhlu, nasvícení zatáček, automatická dálková světla, vyhřívaná sedadla. „Naprostým standardem se u novějších modelů vyšších tříd pomalu stává adaptivní tempomat,“ doplňuje Kučera. Poptávaná je i navigace, přestože ji má každý v telefonu. U některých modelů vyšších tříd je vůz bez ní velmi špatně prodejný, nebo musí být za výhodnou cenu.

„Ještě před pár lety platilo, že největší zájem o novinky v oblasti komfortních prvků v automobilech je doménou třicátníků a čtyřicátníků. Rok 2020 ukázal, že zájem o autonomní prvky výbavy, ale i o již vcelku běžné bezpečnostní systémy nejvíce roste u začínajících a mladých řidičů do 30 let. Naopak nejmenší zájem o ně mají senioři,“ popisuje Topolová. Další změnou dnešní pandemické doby je větší zájem o rodinné automobily. Lidé využívají auta více k cestám na dovolenou a k přesunu s rodinami na chaty a chalupy.

Lepší výbava usnadní další prodej vozu

Za své peníze nyní zákazníci dostávají mnohem lépe vybavená auta. Součástí základní ceny jsou dnes prvky, které byly dříve jen za příplatek. I nejmenší auta mají dnes v základní ceně klimatizaci, elektrické ovládání oken, denní svícení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a stále častěji i třeba USB nabíječku.

„Za uplynulých deset let se do standardních výbav dostaly desítky nových prvků. Mezi všemi lze zmínit například tísňové volání e-call, různé jízdní asistenty nebo automatickou třízónovou klimatizaci,“ popisuje Pavel Jína ze Škody Auto. Mezi nejoblíbenější řadí i elektrické otvírání pátých dveří a bezklíčový systém otevírání. „Klient je dnes mnohem náročnější a očekává některé dříve příplatkové položky v základní výbavě,“ dodává mluvčí Volkswagenu David Valenta.

Nárůst připlacení

Roste zájem o handsfree, stále více lidí si připlácí za vyhřívání sedadel či parkovací kamery. „U našeho nejprodávanějšího modelu Ceed Sportswagon si za vyhřívání předních sedadel a volantu loni připlatila třetina zákazníků,“ popisuje mluvčí značky Kia Kateřina Vaňková Jouglíčková. Trendem také je, že se do běžných aut dostávají i příplatkové prvky dříve určené pouze pro luxusní vozy. Například SUV Peugeot může mít noční vidění.

U vozů Kia, ale i dalších značek se zase rozšiřuje možnost kontrolovat vozidlo vzdáleně přes telefon – zjišťovat jeho polohu, na dálku ho zamknout či si do navigace zaslat cíl trasy. „U elektromobilů lze telefonem spustit dobíjení nebo zapnout topení či chlazení vozu,“ dodává Radka Matthey z Peugeotu. Auta jsou častěji připojená k internetu. V takovém případě umožňují třeba upozornění na radary, přehled parkovacích míst v okolí nebo srovnání cen paliva na nejbližších čerpacích stanicích.

Variantou je použít vlastní telefon a informace z něj si zobrazovat na displeji auta. Tuto funkci už mohou mít i ty nejmenší vozy. Některé prvky výbavy má smysl zvážit, i když je člověk nepotřebuje. Mohou usnadnit následný prodej. Hůře se například prodávají vozy bez klimatizace. „Velmi pozitivně z pohledu zůstatkové ceny je u ojetých vozů vnímaná automatická převodovka, pohon všech kol, navigace a také například metalický lak v konzervativních barvách,“ říká Jouglíčková z Kia.

Povinná bezpečnostní výbava

„Jeden z prvků výbavy, který může pozitivně ovlivnit zůstatkovou hodnotu pro další prodej, je tažné zařízení, případně alespoň příprava,“ dodává Jína ze Škody. Do budoucna nebude kvůli homologaci možné tažné zařízení domontovat. „Určitě se vyplatí příplatek za prodlouženou záruku a pravidelná servisní historie,“ doplňuje Valenta z Volkswagenu. Problémem ale je, že se kvůli náročnějšímu měření emisí, které se podstupuje prakticky pro každou výbavu zvlášť, zmenšil počet možných kombinací prvků.

Proto už není možné si koupit auto jen s výbavou, kterou člověk chce a využije. Typickým příkladem těchto omezení je automatická klimatizace, kterou je možné si koupit jen s vyšší výbavou. Také automatická převodovka se nově pojí spíše se silnějšími motory a s vyšší výbavou. Takové auto je snadno o více než sto tisíc dražší než dostačující verze s manuální převodovkou.

Proto je vhodné procházet i konkurenční nabídky a hledat, zda některá automobilka umí požadované prvky výbavy nabídnout i bez nutnosti připlatit si za rozsáhlé balíčky, které člověk nevyužije. Řada prvků bezpečnostní výbavy je nově povinná nebo přináší potřebné body v nárazových testech.

Auta sama brzdí před překážkou, upozorní na vybočení z pruhu a umí i sama zatáčet, pokud to neudělá řidič. Může to zachránit životy, ale také to bude občas zbytečně zasahovat do řízení. Na ústupu jsou naopak prvky, které se podílejí na zvyšování hmotnosti, a ve výsledku i emisí oxidu uhličitého. Příkladem je rezervní kolo, to nahrazuje lepicí sada.

zpět na článek


© 2021 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.