Auta bez emisí díky „zázračné“ kapsli: revoluce, nebo podvod?

Přípravek pro dokonalé spalování paliva by změnil budoucnost automobilové dopravy. Odborníci jsou ale skeptičtí, podle nich může i škodit.

foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Jen si to představte. Z měst zmizí zplodiny z automobilů. Vedle hlavních silničních tahů se bude dýchat jako někde v horách či v lese. Ubude dýchacích obtíží, astmatu u dětí, náhlých srdečních příhod. A na to všechno nemusíme čekat do doby, než se elektromobily stanou konkurenceschopnými, ani není třeba jakkoliv omezovat automobilovou dopravu ve městech. Je to možné hned teď. Stačí vhodit do nádrže zároveň s palivem „zázračnou“ tabletu a emise téměř zmizí.

Alespoň to slibují firmy, které se nyní pokoušejí s takovýmito výrobky expandovat na český trh. Odborníci oslovení ČESKOU POZICÍ však jejich nadšení nesdílejí. Dokonce varují, že použití látek obsažených ve výrobcích může ovzduší i lidskému zdraví škodit.

Stačí prý vhodit do nádrže zároveň s palivem „zázračnou“ tabletu a emise téměř zmizíJedna z firem, jež tabletu začíná v Česku nabízet, je Aquel Bohemia z Liberce a výrobek nese název Power Car Tab. Podle internetových stránek firmy jde o palivový kondicionér, který je již 20 let testován v jiných zemích, například na Filipínách. Údajně čistí motor od uhlíkových usazenin, snižuje emise až o 90 procent a prodlužuje životnost motoru. Palivo má díky kondicionéru úplně shořet a nezanechávat žádné zbytky, tedy emise. Navíc prodejci slibují, že snižuje spotřebu o 5 – 15 procent a zvyšuje výkon motoru. To vše díky látce ferrocene, která zajišťuje lepší prohoření palivové směsi. Jeden sáček (10 kusů tablet) vyjde na 560 korun, tedy 56 korun na nádrž.

Jak ferrocene podle prodejců funguje

Ferrocene zajišťuje rychlé a dokonalé prohoření paliva ve spalovacích komorách. V průběhu tohoto procesu se vytváří oxid železitý, který likviduje karbonové usazeniny. Ty postupně shoří a na kovových částech se vytváří mikroskopická ochranná vrstva. Ferrocene funguje díky spalovacím teplotám také jako mazivo.

Podobné zázraky slibuje také mezinárodní firma FFi (Forever freedom international), která se – vybavena zkušenostmi z evropských i asijských trhů – nejprve snažila proniknout na Slovensko a zhruba před rokem prostřednictvím zástupkyně Jany Mirgusové z Tábora také do Česka. Základem výrobku MPG-CAPS je opět látka ferrocene. Kapsle mají snižovat emise o více než 80 procent, v některých případech téměř na nulu.

Obě společnosti kromě samotných výrobků nabízejí také možnost zbohatnutí na prodeji tablet. Jeden z dealerů Power Car Tab ČESKÉ POZICI řekl, že téměř každý, kdo si tablety zakoupí, se také brzy stane jejich distributorem a doporučuje je dále, za což získá provizi. Způsob prodeje je tedy založen na tzv. multi level marketingu a nese rysy takzvaných  „pyramidových her“ nebo například způsob prodeje známé společnosti Amway. A tablety jdou prý na odbyt.  

Podobných výrobků bylo mnoho. Nefungovaly.

Nyní k samotnému produktu. Látka pod názvem ferrocene, která je základem většiny podobných produktů, není žádnou novinkou. Byla objevena už v roce 1951 a po celou dobu je podrobována výzkumu. Několik studií skutečně prokázalo, že urychluje hoření směsi a může snižovat emise některých látek, zejména uhlíkatých. Kromě ferrocenu do směsi jednotlivé firmy přidávají nejrůznější další látky, jako jsou oleje či emulgátory, které mají zaručit například lepší rozpuštění tablet. Spíše však slouží k odlišení se od konkurence.

Někdo by mohl namítnout, že když ani po více než šedesáti letech od objevení ferrocenu nenastala žádná zásadní revoluce v oblasti redukce automobilových emisí, žádný zázrak to asi nebude. ČESKÁ POZICE přesto požádala o vyjádření odborníky z oboru automobilových emisí. A ti jsou spíše skeptičtí.

„To je fyzika, tu žádnou chemií neošálíte,“ říká Libor Fleishchans ze společnosti IHR Technika„Během svého mnohaletého působení v oboru měření emisí jsem se setkal s desítkami nejrůznějších zázračných preparátů, ale vždy se nakonec přišlo na to, že se o žádný zázrak nejedná,“  řekl ČESKÉ POZICI Libor Fleischhans ze společnosti IHR Technika, která školí diagnostiky v elektronicky řízených systémech vozidel. 

Při pročtení internetových stránek společnosti Aquel se Fleischhans pozastavil zejména nad tvrzením, že kapsle Power Car Tab sníží emise až o 90 procent i při studených startech motorů, kdy nejrůznější látky usazené na studených stěnách sání při startu vyletí z výfuku ven. „To je fyzika a tu žádnou chemií neošálíte,“ dodává.

Ve zmizení emisí nevěří ani Michal Vojtíšek, odborný asistent a strojní inženýr ve výzkumu a vývoji v oboru emise ze spalovacích motorů Fakulty strojní Technické univerzity v Liberci. „Je pravděpodobné, že se po chemické reakci s ferrocenem sníží emise uhlíkatých částic. Mohou se snížit i emise pevných částic či benzo(a)pyrenu, avšak obecně jen ve velmi malé míře, nikoliv v té, kterou firmy inzerují. A nelze čekat ani uváděné snížení spotřeby paliva,“ říká Vojtíšek, který zároveň upozorňuje na zásadní problém. Totiž že emise nezmizí, jen se přemění. „Podstatným negativním dopadem chemické reakce, která stojí za částečným snížením emisí uhlíkatých částic, jsou emise nanočástic oxidů železa, které při reakci naopak vznikají. Místo černého uhlíkatého prachu se zkrátka vytvoří červený jemný prach železitý.“

Vojtíšek vysvětluje, že sloučeniny jako ferrocene jsou u některých novějších vozidel vybavených filtrem pevných částic používány k regeneraci filtrů. U vozidel vybavených tímto filtrem zachytávajícím nečistoty především z dieselových z motorů se vzniklé oxidy železa usadí na filtru a zůstanou tam do doby servisu filtru částic, kdy se odstraní a zlikvidují jako nebezpečný odpad.

Zásadní problém: emise nezmizí, jen se přeměníPokud ale vozidlo není tímto filtrem vybaveno, jsou kovové nanočástice podle Vojtíška vypouštěny do ovzduší. Proto se zásadně nedoporučuje a někde ani nesmí (například ve Švýcarsku) používat takové látky ve vozidlech nevybavených filtrem částic. Výše zmíněné firmy však výslovně doporučují své výrobky používat do všech typů vozidel, nehledě na stáří nebo typ spalování.

Pomůže Power Car Tab starším autům?

Ano, pomůže zásadním způsobem, tvrdí firma. Starší motory jsou používány delší dobu, mají více usazenin na vstřikovačích, ventilech a dalších částech motoru. Tyto zbytky se musejí odstranit. Power Car Tab aktivně, pozvolna usazeniny odstraní. Tento proces obvykle proběhne po spotřebování několika nádrží. Pak si všimnete, že motor opět „běží“ jako dříve, bude citlivější, bude mít vyšší výkon a bude pracovat efektivněji.

Kapsle se prodávají, na certifikaci čekají

ČESKÁ POZICE se od prodejců tablet pokoušela zjistit, zda mají výrobek otestovaný od akreditované laboratoře, která by potvrdila, jaké jsou po užití tablet skutečné emise všech nebezpečných látek vypouštěných do ovzduší. Roman Lhota ze společnosti Aquel Bohemia odkazuje na technický list k výrobku z NTL – nezávislé tribotechnické laboratoře z Petřvaldu u Karviné.Certifikaci na zmiňované výrobky nemá od akreditovaných laboratoří ani Aquel Bohemia ani FFi, zákon ale neporušují

Jenže tento dokument pouze popisuje fungování a složení výrobku, neříká nic o skutečných emisích ani nepotvrzuje jejich proklamované snížení téměř na nulu. „Při všech provedených testech, které jsme si dělali sami nebo nám byly zaslány uživateli, bylo dosaženo nejen značného snížení kouřivosti, ale v mnoha případech se tyto hodnoty blížily nulovým hodnotám. Certifikaci zatím nemáme, ale už domlouváme termín s akreditovanými laboratořemi TÜV a Dekra,“ řekl Lhota ČESKÉ POZICI.

Požádali jsme o vyjádření i Lhotou zmiňovanou laboratoř TÜV, která má akreditaci od ministerstva životního prostředí. Momentálně však žádné tablety netestují a nemají s podobnými výrobky dobrou zkušenost. „Různorodé tablety, deklarované prodejci jako přípravky zlepšující hoření ve spalovacích motorech pro snížení emisí a spotřeby paliva, se objevují i v ČR. Obecné zkušenosti ukazují, že takovéto přípravky nemají obvykle podstatný vliv na změnu emisních a výkonových parametrů motoru,“ uvedla mluvčí TÜV SÜD Czech Tereza Fričová.

S prosbou o doložení neškodnosti výrobku jsme příliš nepochodili ani u firmy FFi. Jana Mirgusová z FFi ČESKÉ POZICI řekla, že v Česku již výrobek prodali mnoha lidem a testovala ho i sama. Výsledky jsou podle ní úžasné. Na vyžádání redakci ČESKÉ POZICE poslala i spoustu dokumentů z měření emisí konkrétních vozů, převážně ze zahraničí. Z některých z nich je skutečně patrné větší či menší snížení emisí po aplikaci kapslí, a také je zřetelné, že vozy po aplikaci přípravku pohodlně splnily emisní limity. Nejpřesvědčivěji vypadá certifikát z roku 2007 od TÜV v Německu. Ukazuje na snížení emisí o 60 procent.  

Podle Vojtíška však údaje o měření emisí nejsou příliš vypovídající, protože jde jen o běžně měřené látky na STK, třeba kouřivost, jejichž limity jsou navíc stanoveny hodně liberálně a není těžké je splnit. U novějších vozů je navíc běžné, že kouřivost je téměř nulová, takže to nemusí být vlivem kapslí. Co ale v dokumentech z měření emisí chybí, je kompletní analýza výfukových zplodin dle jednotlivých látek, včetně emisí nanočástic oxidů železa, na něž upozorňují vědci. Česká certifikovaná laboratoř zatím výrobek zatím netestovala ani v případě FFi a má tedy pouze dokument z té samé tribotechnické laboratoře jako přípravek od konkurence.

Zákon však prodejci zřejmě neporušují, protože směs, ze které jsou tablety vyrobené, podléhá podle chemického zákona pouze ohlašovací povinnosti, která byla provedena. Do paliva se pak smí vhazovat i přesto, že není prokázaná její neškodnost životnímu prostředí či zdraví. To v Aquelu i FFi dobře vědí. Tablet se již podle obou prodejců prodalo v Česku několik desítek tisíc kusů.

Nanočástice pronikají i do krevního řečiště

Podle lékaře Miroslava Šuty z Centra pro životní prostředí a zdraví bychom se přitom právě o nanočástice, jež při reakci vznikají, zajímat měli. Tyto látky jsou totiž schopné pronikat nejen hluboko do plic, ale také prostupovat v plicních sklípcích stěnou cév do krevního řečistě. „Jako jejich hlavní negativní účinek na zdraví se předpokládá narušování stěny cév, čímž přispívají k arteroskleróze, a v důsledku zúžení cév pak ke konkrétním onemocněním, jako je například infarkt myokardu,“ uvádí Šuta.Směs, ze které jsou tablety vyrobené, podléhá podle chemického zákona pouze ohlašovací povinnosti, která byla provedena

Konkrétně nanočástice železa jsou podle něj schopné vyvolávat takzvaný oxidativní stres, a v důsledku toho mohou poškozovat DNA nebo vyvolávat zánětlivé reakce. Zatím jsou k dispozici studie na pokusných zvířatech nebo na buněčných kulturách.

Jan Topinka z Ústavu experimentální medicíny Akademie věd k tomu dodává, že při chybějící legislativě v oblasti bezpečnosti nanomateriálů je třeba se mít na pozoru před některými „zázračnými“ a „neškodnými“ přípravky a mít na paměti, že výrobce či prodejce bude vždy chtít prodat.

Bezemisní automobilitu bychom si asi přáli všichni. Ale je to trochu jako vynalézt perpetuum mobile. Zatím to vypadá, že si na takový automobilový zázrak budeme muset ještě nějakou dobu počkat.