Ceska Pozice

Anatomie nejlepších CEO světa

Co mají nejúspěšnější manažeři světa společného? Dobré oči, vlasy a samozřejmě vzdělání – tedy až na jednoho.

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: @ montaž ČESKÁ POZICE, Alžběta Zhořová, foto ReutersČeská pozice

Říká se, že když se zamyslíte nad slovesem „uspět“, zjistíte, že má své kořeny ve schopnosti dotáhnout věci do konce. Moudří už ale zaručeně tuší, že tvrdohlavost a cílevědomost nejsou zdaleka jedinými atributy úspěchu. IT společnost Domo a web Ceo.com teď využily data z aktuální studie magazínu Harvard Business Review, aby zjistily, co vlastně má sto nejúspěšnějších CEO této planety společného.

Šaty dělají člověka. Co ale dělá šéfa mocné nadnárodní společnosti? Tak třeba vlasy. Ze sta nejúspěšnějších manažerů posledních let jich 53 má ještě na rozdávání, 36 jich bojuje s řídnoucí kšticí a s jedenácti top manažery už by si neporadil ani legendární vlasový mág Vidal Sassoon. Do holohlavé jedenáctky naštěstí nepatří Margaret C. Whitmanová (eBay) ani Dong Mingzhuová (Gree Electric Appliances), jediné dvě ženy v první stovce.

Ostatně, toužíte-li po úspěchu, výhodou není jen mít dva rozdílné pohlavní chromozomy, ale také dobře vidět. Brýle totiž nosí pouhá třetina ve studii uvedených manažerů. Sáhnete-li však po trendy kostěném retro nářezu a la Blake W. Nordstrom (Nordstrom), manažerského vrcholu pravděpodobně dosáhnete i s vadou zraku.

Jistou výhodou je, když společnost založil váš dědeček – jako právě v případě amerického řetězce obchodních domů Nordstrom. Rozhodně to ale není podmínkou. Naprostá většina, tedy 79 top manažerů, se ke své pozici vypracovala v rámci podniku. Pouhých sedmnáct procent jich bylo najato zvenčí.

Rodina je základ státu a zřejmě také vysněné kariéry. Sukničkáře bychom na předních příčkách manažerské hitparády hledali asi stejně obtížně jako svědomí u Viktora Koženého. A výsledek: Zlatokopky mají do mezinárodních „headquarters“ vstup zakázán. Devadesát sedm procent CEO je totiž ženatých a má v průměru 3,1 dítěte.   

Pojďme se ale pomalu vzdálit od všech těch povrchností typu děti a manželky a začít se zabývat opravdu důležitým pilířem kariéry vrcholového manažera – vzděláním. Devadesát devět procent všech CEO zmíněných studií Harvard Business Review má alespoň bakalářský titul, 29 dokonce MBA. Výhodu mají v této souvislosti lidé, kteří svůj vysokoškolský postgraduální studijní program absolvovali na Harvardu, Kolumbijské univerzitě anebo univerzitě v Chicagu. Nejlepší základní vysokoškolské studium zřejmě nabízí vojenská akademie ve West Pointu, Princetonská univerzita a Stanford. V USA studovalo 38 manažerů, 61 mimo ně a jeden vysokou nedokončil vůbec, k němu ale více až za chvíli.Žebříček nejlepších CEO podle Harvard Business Review letos opět vede Steve Jobs – a to se hodnocení vymyká a navíc už je dva roky po smrti

Pokud se však nechcete stát špičkovým manažerem s kontem nabitým jako zbrojnice Kim Čong-una, a toužíte pouze po tom se s jedním z těchto alfa samců světa byznysu sejít, pak uděláte nejlépe, když si co nejrychleji zarezervujete letenku do Spojených států. Koncentrace předních byznysmenů je tam totiž s odstupem nejhustší, konkrétně pak ve sluncem zalité Kalifornii. Na druhém místě je Velká Británie těsně následovaná Brazílií, Indií a Kanadou.

A teď k tomu slíbenému odpadlíkovi. Asi není třeba připomínat, že navzdory tomu, že jsou si špičkoví manažeři v řadě věcí podobní, v mnohém se od sebe liší. Nelze je narvat do jednoho společného šuplíku, koneckonců jsou úspěšní právě proto, že si dokázali vytvořit šuplíky vlastní. Nejlépe to dokládá příběh Steva Jobse – brýlatého muže s nemanželským dítětem, který vysokoškolský titul vyměnil za kurzy kaligrafie a vlasy si naposledy musel česat, když elektronická kytara Jimiho Hendrixe rozezněla Woodstock.

Přesto žebříček nejlepších CEO podle Harvard Business Review letos opět vede – a to už je dva roky po smrti. Jeho recept na úspěch? Jobsovu kariéru celý život doprovázela především skromnost. Vždy trval na tom, že jediné co chce, je rozzářit vesmír!

zpět na článek


© 2020 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.