Diskuse k článku

Švýcaři proti imigraci: Obavy a nostalgie vítězí nad ekonomickými zájmy

Nedělní švýcarské referendum ukázalo sílu, jíž disponuje dobře financovaný populismus ve spojení s přímou demokracií. Jaké budou následky?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

Bt

Já Švýcarům gratuluji
Aspoň jedna země, kde moc mají v rukou ještě stále občané, kteří rozhodují o své vlastní zemi. Skutečnost, že se to autorka článku snaží shodit lacinými nálepkami typu populismus jen ukazuje na značně pokřivené vnímání reality specifickou částí společnosti - co jde proti zájmům politické elity je populismus, co jde proti zájmům občanů je pak rozumná a umírněná politika. Proto je dnes vytrvale odvěká snaha člověka chránit vlastní zemi, kulturu, zvyky, civilizaci a vlastní populaci vydávána za populismus. Nevěřím autorce ani trochu její starost o kondici švýcarské ekonomiky, té se povede dobře i kvótami. Jen si nedovedu představit, že by Švýcarsko bylo stále tím Švýcarskem, kdyby v něm většinu obyvatel namísto Švýcarů tvořili např. muslimští imigranti.
0/0
17.2.2014 7:44
Foto

Vladimir1950

Přiznávám,
že jsem to o Kaddáfím nevěděl, zřejmě to ten politik z EU (jméno jsem zapoměl) pouze převzal. Souhlasím ale s vámi, že, bohužel se tenhle,jak říkáte opak bonmotu, ukazuje jako pravdivé..Je jasné,že EU,potažmo Evropa není ekonomicky schopna ten příliv imigrantů vč. jejich populační exploze, zvládnout. Jenže ono je to taky spojeno s obavami před muslimy, což je taky oprávněná obava. Proto tak málo politiků mluví proti muslimům, mají strach o život. Je to bohapusté vydírání ze strany imigrace, která má úplně jiná pravidla i názory na život, než Evropané. Páni evropští politici nemají rádi "kontroverzní" témata, ikdyž si myslím, že řešení imigrace do nich nespadá..Ano, máte pravdu, je načase změnit celoevropsky imigrační politiku,čím dříve,tím lépe. Bohužel, zatím ti,co se s nastalou imigrační krizí alespoň snaží vyrovnat (Švýcaři,Francouzi) jsou označováni za rasisty a populisty.Jen si tak říkám, aby se "neprošvihla" doba včasného řešení....
0/0
15.2.2014 11:32
Foto

Kterýpak EU politik?
Pokud vím, ten bonmot (malmot) pronesl na adresu evropanů Kaddáfí dávno. Možná ani nebyl prvý, jen byl víc citovaný. Nepoužil jemného "lůno" ale "vagína". Zatím to nebohému Kaddáfímu vychází, kromě vitálnějších vagín se na pokroku podílí křesťanské (postkřesťanské) penisy a rychle přibývající penisy EUmohamedánské. To bylo nějakého dohadování, zde v preambuli "Evropy" má //nemá být zmínka o křesťanských základech. Až se pro ten souboj moudrých hlav zapomnělo na spolupráci opačných konců lidského trupu. Úvahy o tom, že přes zmínenou podpásovou spolupráci, je Evropa i tak ve svém souhrnu neplodná a současně však nám injekce - multikultury, občas haprují, si zde netroufám rozvíjet. Kde jsou ty časy, kdy si Baťa představoval, že náš rostoucí stát má potenci na to, aby ve volné prostoře, třeba v Patagonii, vybudoval zcela nové, prosperující společenství. Švýcarsko možná naznačuje dlouhodobě úspěšnou politiku evropské země- imigrace ano, ale menší zbrklostí předcházet situacím jako jinde, kde během i jedné jediné generace došlo k neřešené tenzi a bouřlivé odezvě.
0/0
15.2.2014 4:41
Foto

Martinn

Opakovaně závidím přímou demokracii...
A nevidím jediný důvod proč ji nezavést v našem státě. Je naprosto zřejmé jak přínosná je pro obyvatele Švýcarska tak dlouhou dobu. Nyní se nemohou vymlouvat až hospodářsky zkrachují, protože se sami rozhodli:))) Tak, jak jim to vážně prorokuje opisující český pseudonovinářský pulec. Jaký rozdíl od gaunerských politických stran rabující stát - v mezích zákona, které sami pro sebe přijali v parlamentu...
0/0
13.2.2014 14:13
Foto

Jan Blub

Skučení hlídačů
Tolik přátel, jako po přijetí plebiscitu Švýcarsko v posledních desetiletích ještě nemělo. Špičkoví politikové všech barev a téměř všech zemí EU vyjadřují jak hluboce je znepokojuje, ano přímo děsí, jak se Švýcarsko vydalo na cestu rychlého hospodářského úpadku. Bývaly francouzský ministr zahraničí Fabius: „… lituje, že Švýcarsko, které je hospodářsky zanedbatelná moc, si tímto činem tolik uškodila …“Německý ministr zahraničí Frank-Walter Steinmeier (SPD) lituje: „Věřím, že si Švýcarsko uškodilo samo sobě“.Ministr financí Wolfgang Schäuble (CDU) lituje: „To Švýcarsku způsobí horu problémů“.Zástupce spolkového předsedy SPD, Ralf Stegner lituje, že se Švýcaři stali duševně nemocnými: „Uzavření trhu může lehce vést ke zblnutí“. Pokud hospodářský zánik Švýcarska předvídají právě ti politici, kteří až po krk sami bloudí v bahně nevyřešených hospodářských problémů, které sami zavinili, může Švýcarsko pokojně jít dále svou cestou. Burza, ten nejspolehlivější varovný ukazatel, po hlasování uzavřela dokonce v plusu. Švýcarsko nemusí tyto prognosy nejen brát vážně, ale celou tu mezinárodní soustrast považovat za prolhanost. Proč by měli závistiví politici, kteří neustále Švýcarsko atakují, měli najednou být zachváceni takovým soucitem? Nezájem anebo dokonce škodolibost by byla přirozená reakce. Ve skutečnosti jejich messages nejsou určeny především Švýcarům, ale jsou varováním vlastních lidí, kteří by mohli jejich nucené členství v EU začít zpochybňovat. EU politici, kteří předvádějí tolik starostlivosti a účasti nad osudem Švýcarska, jsou jen hlídači uzavřeného evropského ústavu, který nesmí být opuštěn. Dokonce ani z vůle demokraticky vzdělané většiny. (volně přeloženo ze Švýcarského týdeníku Weltwoche)
0/0
13.2.2014 11:53
Foto

Necris

Dobrý den,
toto švýcarské opatření bych nenazval omezením, ale spíše regulací. Když se do Švýcar tlačí tolik cizinců, tak mají právo si vybrat koho a kolik. Je fakt že mohou mít problém s EU, ale je třeba mít na zřeteli že ekonomika není vše (ikdyž to mnohdy tak vypadá) tak když je příchozích tolik že začínají měnit ráz země, tak se domorodci dobře rozhodně necítí a trochu toho ekonomického úspěchu rádi obětují ve prospěch zachování identity své země.
0/0
13.2.2014 10:01
Foto

Kecálek

Na rozdíl od autorky mám se Švýcarskem a jeho obyvateli
téměř 1/4 století zkušeností, takže pokud nějaká "odbornice" napíše (resp. opíše) na základě několika článků, že výsledek tohoto referenda je důsledkem "dobře placeného populismu" - není prostor pro seriózní diskusi, jde prostě o žvást.Ostatně i hysterické reakce EU "elit" dokazují, že zde nejde o referendum, ani o kvóty na imigraci, ale jen a pouze o srážku ideologií. Popravdě by mě zajímalo, proč mnozí "rádobyodborníci" tak urputně bojují za "multikulturní" ideologii či za zvyšovní přílivu imigrantů do Evropy (nevzdělaných, nekvalifkovaných, prvoplánově zaměřených na zneužívání štědrého sociálního systému, navíc odmítajících se přizpůsobit kultuře, zákonům a zvyklostem hostitelských zemí), když fakta a realita zemí intenzivně multikulturně "obohacených" ukazují, že jde o škodivý a chybný směr. Je velmi poučné, že Švýcarsko, které na tento fakt reagovalo referendem, vzbudilo u "multikulti" bojovníků tak hysterickou reakci, kdežto opatření např. proti uvnitř EU migrujícím občanům EU (romové z východní Evropy vyvolávají silnou protiakci úřadů v řadě jejich "cílových" zemích) je komentováno velmi vlažně či dokonce vůbec ne - a to i v případě, kdy členská země Schengenu obnoví kvůli nim hraniční kontroly uvnitř schengenského prostoru. Přitom v rozporu s tím, co různí "moudří" hlasatelé tvrdí (Barosem počínaje a autorkou konče) - Švýcarsko v referendu nijak nerozhodlo, že bude "bránit" volnému pohybu zboží, služeb, či lidí - pouze chce (zcela rozumně) na své území přijímat pouze ty lidi, kteří mu budou prospěšní a naopak nechce přjímat ty, kteří škodí (ať již trestnou činností, či znežíváním sociálního systému). Osobně mi na hysterické reakci "obhájců" EU přijde nejpodstatnější, že v podstatě připouští, že současná EU imigrační politika je špatná a škodlivá.
0/0
13.2.2014 8:42
Foto

Radical-Change

Liberálně-Komoušské Bestie,jež nás zastupují v EU,musí zmizet!
Nutno konstatovat fakt,že pokračování Multikulturní Komunistické a Liberální politiky EU je zkázou pro Evropu! Proto je potřeba říci DOST!Švýcarsko řeklo NE Imigrantům,řekněme v Eurovolbách totéž,nebojme se!Nesmíme dopustit aby nám soudruzi z Bruselu určovali,kolik musíme přijmout imigrantů do své země! Nechceme Evropu zamořenou Islámskou špínou!http://www.youtube.com/watch?v=zTB3ds8gFxE
0/0
12.2.2014 22:49
Foto

Ceska Pozice

Pani Lizcova,
nekolik faktickych poznamek:1. Obyvatele Svycarska se jako svobodni lide rozhodli nezakazat imigraci, pouze ji regulovat lepe, jak jiz tady zaznelo. Na to maji pravo. Je to jejich zeme, uhajili si ji historicky, stalo to jejich predky spousty zivotu, spousty prace, jsou s ni spjati v dobrem i zlem. Je jejich vysostne pravo co se svoji zemi udelaji.2. Je zbytecne dehonestovat obyvatele suverenniho statu znevazujicimi a zbytecnymi komentari o populizmu financovanem velkymi penezi. Pral bych si aby tento narod a tento stat byl aspon z 30% takovy jako je Svycarsko. Pripadalo by mi, ze jsem v raji i presto, ze na nektere veci ve Svycarsku mam odlisny nazor, ale musim respektovat, ze to jsou jejich pravidla hry. 3. Pral bych si aby v tomto state a EU fungovalo napr referendum tak, jak funguje ve Svycarsku. Nikdy se toho nedoziju, protoze moralni a intelektualni kvality prevazne vetsiny tohto naroda v konecnem dusledku vyrabi stat, ktery mame. A naprava je uz cca 400 let v nedohlednu.5. Pokud nekdo mel jiny nazor, tak mel jit a prosadit ho. Nepovedlo se, obcane se rozhodli. Je to skupina lidi, kteri chteji zit tak, jak chteji. Ti, kterym to nevyhovuje a nejsou ochotni se s tim smirit maji dve moznosti ve Svycarsku:- vyvolat nove referedum a zvratit vysledek- odejitTakze uplne nechapu proc je tak zajimave tema zpracovane tak tendencne. Proc radsi nepsat neco o tom jak zacit fungovat v Cesku aby se tento bananistan zacal menit ve Svycarsko?Moc prace? Nebo je to jako s mymi ceskymi sousedy?Nez konat tak, abych byli spokojeni se svymi zivoty radsi pujdou a poskrabou hrebikem sousedovo nove auto jen proto, ze se mu neco povedlo jeho vlastnim usilim a oni jsou jenom line, tluste, primitivni svejkovske kreatury?
0/0
12.2.2014 19:00
Foto

Tvape

Díky za článek.
No, nemyslím si, že by to byly hloupé žvásty, jak tvrdí kecálek (spíše jeho příspěvek je žvástem o jakýchsi parazitech), ani si nemyslím, že "message článku je podobná té o dvojitém záchodě v Sochi", jak tvrdí kecálkův přitakávač Jan Blub. Pánové, napište prosím také nějaký článek na toto téma, ať se rozproudí nějaká konstruktivní debata. Takto primitivně kritizovat a odsuzovat umí kde kdo. Článek, minimálně pro mne, informační hodnotu má a proto díky za něj. To, že s ním nemusím ve všem souhlasit, je jiná věc. Nicméně nechápu, proč bych proto měl urážet autorku.
0/0
12.2.2014 15:51
Foto

Vladimir1950

Závidím Švýcarům,
že jim zůstala národní hrdost, ikdyž nemluví stejnou řečí..To je chvályhodné.Nechápu drzost politiky EU, která popírá sebe sama, protože má problémy se svojí druhdy propagovanou multi-kulti. Nebo si EU myslí, že ekonomicky zvládne příval imigrantů? To si může myslet jen největší blázen..EU má problémy a je snaha o jejich přesměrování na jiná témata, což je příklad švýcarského referenda.Referendum bylo platné, zrovna tak, jako to předchozí o nepřípustnosti staveb minaretů..Apropos jeden politik budoucnost EU a Evropy vidí následovně:"muslimové nás převálcují přes lůna svých žen"..není to oprávněná hrozba?Švýcarů je nutno si vážit, ne je zatracovat. Podle mne nejde o populismus, jen se snaží o udržení vlastní identity.Z toho bychom si spíše měli vzít i my ponaučení.
0/0
12.2.2014 15:44
Foto

Jan Blub

Paní Lizcová, Vámi zmiňované
Paní Lizcová, Vámi zmiňované obavy vyplývají z kruhů, pro které se referendum může stát z nějakého důvodu nevýhodným. Co chybělo, byly argumenty většiny – tedy vítězné strany. Úplně pak chybělo zamyšlení nad tím, že Švýcarsko bylo a ještě stále je nejlépe administrovanou zemí v Evropě a že bezproblémově konkurovalo v evropském obchodě před založením EU. Dále pak, že Švýcarsko, přestože není členem EU, se stalo jejím rukojmím a obětí jejich protekcionistických zákonů. Švýcarsko již de facto nemá vlastní měnu (ta je vázána pevným koeficientem na Euro) a platí tak dluhy (třeba řecké) zaviněné nesmyslnou megalomanskou politikou Bruselu. I kdyby se následky referenda měly krátkodobě projevit negativně na ekonomii země, nikdo nekvantifikuje dlouhodobý pozitivní dopad tohoto pokusu vymanit se z vlivu tohoto nesmyslného a neúspěšného společenství. Též se nikdo nezamýšlí nad tím, že přímá švýcarská demokracie je protipólem centralistického Bruselu a tudíž s EU neslučitelná.
0/0
12.2.2014 14:30
Foto

Zakažme demokracii, je populistická
lidu je třeba moudrého vedení (kdysi se tomu říkalo politický předvoj) skrze zajisté zcela racionální politiky zvolené zcela racionálními voliči. Ach jo.
0/0
12.2.2014 12:01
Foto

Petr H.

"Švýcarští" olympionici a sportovci
Tak jak si všiml nějaký komentátor v novinách Sport - pokud by se toto referendum mělo vztáhnout na švýcarskou reprezentaci na současných zimních olympijských hrách, tak by polovina sportovců tam nebyla. Prakticky celá hokejová reprezentace Švýcarska je z Kanady, USA a Ruska.Druhou stranou věci je, že kdyby se dnes dovolilo každému kdo chce přijít do bohatší části Evropy z muslimských a afrických zemí skutečně přijít, tak se sem přesune polovina té populace v představě, že jim máme povinnost zajistit existenci. Takže tak cca miliarda lidí z 10x větší Afriky než je EU by dorazila. Věřím, že i nejfanatičtější fanouš multi-kulti a imigrace si dokáže představit jak by tohle dopadlo. I humanitně vzdělaný člověk si snad dokáže představit jednoduchý fyzikální fakt - do konečného ohraničeného prostoru není možno donekonečna cpát další lidi.
0/0
12.2.2014 10:25
Foto

Zuzana_Lizcová

Dobrý den, děkuji za Vaše reakce.
Ráda bych zdůraznila, že obavy z důsledků omezení imigrace do Švýcarska nevyplývají z mého osobního přesvědčení. Silně zaznívají ze švýcarských vědeckých kruhů, viz například http://www.nzz.ch/aktuell/schweiz/prestige-und-geld-gefaehrdet-1.18241206, či ze strany zaměstnavatelů i odborů, viz například http://www.nzz.ch/aktuell/schweiz/flankierende-massnahmen-haengen-am-seidenen-faden-1.18241181.Další negativní důsledky mohou pro Švýcarsko vzniknout, pokud bude na základě v článku zmíněné gilotinové klauzule vypovězeny ostatní části smluvního „balíku“ s EU, konkrétně viz například http://www.20min.ch/schweiz/dossier/zuwanderung/story/-Schweizer-Kaese-ist-gut---aber-nicht-in-der-Politik--15755710 S pozdravem, Zuzana Lizcová
0/0
12.2.2014 7:42
Foto

Jan Blub

Souhlas
Paní jen reprodukovala mediální mélange aniž by přidala cokoliv nového. Přestože převzala kritický postoj vůči referendu, článek zakončila sdělením (též někde přečteným), že takové referendum v členských státech EU (kdyby bylo možné) by též bylo přijato.Message článku je podobná té o dvojitém záchodě v Sochi.
0/0
11.2.2014 21:39
Foto

Census

Na jednoho vzdělaného,
Na jednoho vzdělaného, pracovitého a ekonomicky přínosného imigranta připadá deset nevzdělaných a nepřizpůsobivých náboženských fanatiků, tyjících ze (zatím) štědrého sociálního zabezpečení. Taková je alespoň situace v EU. Proto si také tato troufá radit Švýcarům, jak postupovat. Zaručený recept na ekonomickou prosperitu. Neskutečná epidemie idiocie se šíří v evropských luzích a hájích. Švýcarsko - jediný ostrov zdravého rozumu.
0/0
11.2.2014 21:35
Foto

Kiebitz

Kde nemůže být přímá zkušenost, přebírá se mediální masáž
Docela jedno, zda podprahová, zda product placement, nebo otevřenější strategie. Zkušenost mají jen lidé méně prodejní, tak bez šance uplatnění postoje. Řešení je v nulové toleranci, funguje to na mexičany, Evropa není step. Právo sousedské dosud silné, ale pod mediálním tlakem s ním nikdo neargumentuje, jen by si nasazoval psí hlavu. Civilizace po fázi přepychu obvykle končí pouští, odlehlí sedláci přežijí, centra projdou úpadkem jako mnoho dalších, nejen antický Řím.
0/0
11.2.2014 19:33
Foto

Janh

Tedy, z mediálního pokrytí
Tedy, z mediálního pokrytí bych měl dojem, že Švýcaři zavírají hranice, vyhánějí všechny cizince ze země a opevňují se ve svých horských domech. Ve skutečnosti jde o to, že nikoho nevyženou, pouze ZPOMALÍ tok imigrace. Žeby se jim proto nedostávalo kvalifikovaných zaměstnanců se obávat myslím nemusejí. Můžou si vybírat. Ono švýcarsko zatím žádné problémy, srovnatelné s EU nemá, avšak, stačí se podívat do Francie, Itálie, Švédska, ale i Německa - pak se idylka poněkud kalí. Protože ano, migrace je dobrá, v rozumné míře prospěšná, ale v řadě zemí byla tato míra překročena. Švýcaři se zřejmě jen bojí, aby nedopadli stejně.Mimochodem, nejvíc se bojí (východních) Němců. Z jejich strany už nejde o imigraci, ale o exodus ze své vlasti. Ach, ta přehnaná politická korektnost!
0/0
11.2.2014 18:41
Foto

Zk

Švýcaři se naopak z hlediska
Švýcaři se naopak z hlediska vlastních ekonomických zájmů zachovali velmi logicky: pokud je každý z nás soukromníkem, který do sebe musí celý život investovat, aby se dokázal prodat na trhu práce, není potom navýsost racionální svou konkurenci na trhu práce omezit, pokud k tomu dostanu příležitost? Tak jako velká firma využije každou šanci, jak zmenšit řady svých soupeřů, tak se také jednotliví občané-soukromníci musejí v první řadě řídit tržními pravidly. Je to dost smutné, ale přesně k takovému jednání nás dnes nutí vládnoucí ekonomická ideologie. Úvahy liberálních elit, opevněných ve svých akademických a byrokratických tvrzích, o toleranci, diverzitě a lásce k odlišnosti jsou, bohužel, z pohledu malého, o místo na slunci bojujícího a stále více prekarizovaného človíčka (už i v tom Švýcarsku) povýšeneckým tlacháním, pouze umetajícím cestu krajní pravici.
0/0
11.2.2014 18:34
Foto

Kecálek

Hloupé žvásty
Ve Švýcarsku nezvítězil dobře placený populismus, jak by nám autorka chtěla vnutit, ale zdravý rozum a pud sebezáchovy. Multikulti totalitní demagogie totiž škodí všem, kromě parazitů, kteří se na ní přiživují (např. autorka).
0/0
11.2.2014 17:42